חשש לירי על מתקני הגז: יוכפלו כיפות הברזל על הסטי"לים

"דיפנס ניוז": ישונה התכנון של קורבטות הטילים "סער 6", כדי לאפשר תגבור מערך ההגנה מפני טילים נגד אסדות הגז הטבעי מול חופי ישראל ■ קצין בכיר בחיל הים: אובחן גידול בכמויות רקטות ממשפחת גראד ורקטות אחרות בארסנל של חיזבאללה

כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים אשדוד / צלם: רויטרס

חיל הים החליט לשנות את תכנון קורבטות הטילים "סער 6", שמיוצרות במספנה של חברת תיסנקרופ, בקיל, בגרמניה, כדי להכפיל את מספר משגרי "כיפת ברזל" על כל אחת מהספינות בעקבות חששות גוברים להתקפות טילים על מתקני הגז הטבעי מול חופי ישראל. כך מוסר "דיפנס ניוז", שבועון שמתמחה בנושאי צבא ותעשיות ביטחוניות.

קצין בכיר בחיל-הים אמר בראיון לשבועון, כי אובחנו כמויות הולכות וגדלות של רקטות בקוטר 122 מ"מ ממשפחת "גראד" ורקטות אחרות, בעלות טווח ארוך יותר, במחסני הנשק של חיזבאללה. המידע הזה הניע את חיל הים לבחון מחדש את התכנון המקורי של ספינות "סער 6", שלפיו תצויד כל ספינה במשגר אחד של "כיפת ברזל".

"בגלל האיום הגובר, אנו מתקינים משגר נוסף על כל אחת מארבע הקורבטות", אמר הקצין הבכיר. הספינות מיועדות להגן על אסדות הגז הטבעי בתחום "האזור הכלכלי האקסקלוסיבי" של ישראל מול חופיה. כל אחד משני מהמשגרים, על כל אחת מהקורבטות, מסוגל לשגר 20 טילי "טמיר" ליירוט מטרות מתקרבות לעבר מתקני הפקת הגז, בעיקר רקטות זולות, אך קטלניות, לטווחים קצרים. מערכת נוספת להגנה מפני טילים, "ברק 8", מתוכננת לסכל התקפות של טילים מתוחכמים יותר, כגון טילי יאחונט, טילי שיוט על-קוליים נגד ספינות, על הספינות עצמן וגם על המתקנים הצפים.

"כיפת ברזל" ו"ברק 8" ייתמכו ע"י מערכת המכ"ם "אדיר" מתוצרת אלתא, חברה בת של תע"א. כדי למצוא מקום להצבת ארבעת הפאנלים של מערכת המכ"ם, עובד חיל הים כבר שנה על הכנסת שינויים במבנה המקורי של הספינות באזור החרטום ובירכתיים. כן תוכנן מחדש אזור מגורי הצוות. הצבת משגר נוסף של "כיפת ברזל" מחייבת שינויים נוספים ולפיכך יידחה במקצת מועד הגעתה של הספינה הראשונה לישראל. המועד המתוכנן החדש הוא סוף 2019 או תחילת 2020. הספינות הבאות יגיעו במרווחים של שישה חודשים.

בינתיים נמשכות בישראל העבודות על משגרי שתי המערכות ועל מערכת המכ"ם, שיותקנו על הספינות בישראל. ההערכה היא, שיידרשו כשישה חודשים להתקנת הטילים והמכ"ם ועד שמונה עד 12 חדשים לאינטגרציה של המערכות.

ארבע קורבטות הטילים עומדות במרכז חקירה משטרתית על התנהגות בלתי הולמת לכאורה של מקורבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו. הקצין הבכיר בחיל-הים העדיף לא לדבר על החקירה הפלילית , אך הדגיש כי ארבע הספינות נמצאות בקדימות עליונה של החיל וכי לחיל הים יש ביטחון מלא ביכולות המוכחות של המספנה בגרמניה שבה מיוצרות הספינות.