טרור ברשתות החברתיות

ארגוני הטרור עושים שימוש בשירותים של חברות ההיי-טק המובילות בעולם

 טרור / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טרור / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אירוע הטרור הקשה בלונדון בשבוע שעבר החזיר לכותרות את הדיון בשימוש בו עושים ארגוני הטרור ברשתות החברתיות בשלבי התכנון והביצוע של הפיגועים שלהם. ה'אינדפנדנט' הלונדוני דיווח ביום שישי, שהחוקרים הבריטים מצאו כי שתי דקות לפני שהפנה את רכבו אל קבוצת הולכי רגל ודרס 3 מהם למוות, השתמש הרוצח באפליקציית המסרונים וואטסאפ. נכון לעכשיו, כך על-פי העיתון, לא ברור האם המחבל, מורה לאנגלית בן 52, שלח מסרים או רק קרא אותם לקראת היציאה למסע ההרג. זהו דפוס אופייני גם לפיגועי טרור אחרים באירופה בשנה האחרונה, בהם נעשה שימוש ברשתות חברתיות ובאפליקציות מסרונים על-ידי המחבלים ממש בסמוך לאירועים עצמם.

נהג המשאית הרוצח מברלין, שלח תמונת סלפי והסיף לה את הכיתוב ש"הוא מוכן", דקות לפני שיצא לדרוס למוות את 12 קורבנותיו. חודשים לפני כן שלח הרוצח מניס הודעת טקסט אחרונה לשולחיו, רגע לפני שפתח בדהירת המוות הקטלנית שקיפדה את חייהם של 86 אזרחים שחגגו את יום הבסטיליה. הרוצח בפאב באורלנדו התכתב עם אשתו בהודעות טקסט תוך כדי מסע הרצח עצמו. כל אלה הן דוגמאות אופייניות לפיגועים בהם היו מעורבים רוצחים שקיבלו את השראתם מארגון דאע"ש, העושה שימוש נרחב ברשתות החברתיות על-מנת להפיץ מסרים קיצוניים ולגייס מאמינים ומחבלים פוטנציאליים לשורותיו.

בנאומה בפרלמנט הבריטי לאחר הפיגוע טענה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שהשלטונות לא היו מודעים לקשרים שקיים המפגע מלונדון, חאלד מסעוד, עם ארגוני טרור למיניהם. אחד הקשיים שעומדים בפני החוקרים בפרשה, היא העובדה שארגוני הטרור עושים שימוש בשירותי הודעות מוצפנות מבית היוצר של חברות ההיי-טק המובילות בעולם וביניהן אפל, גוגל ופייסבוק (שהיא גם הבעלים של שירות המסרונים הפופולרי ביותר בעולם, וואטסאפ).

שיטת הצפנה מתקדמת

ממש בימים האלה לפני שנה, כתבנו כאן על הודעתה הדרמטית של וואטסאפ בדבר הכנסתה לשימוש של שיטת הצפנה מתקדמת, שתהפוך את פענוח ההודעות בין משתמשים באפליקציה לבלתי אפשרי. "היום אנחנו גאים להכריז שהשלמנו את הפיתוח הטכנולוגי שהופך את וואטסאפ לחברה המובילה בהגנת התקשורת הפרטית שלכם: הצפנה מלאה, מקצה לקצה. מהיום ואילך, כשאתם ואנשי הקשר שלכם משתמשים בגרסה האחרונה של וואטסאפ, כל שיחה שתבצעו, כל מסרון, תמונה, וידאו, קובץ והודעה קולית שתשלחו, כל אלה יהיו מוצפנים, כולל גם צ'אט בקבוצות", כתב לפני שנה מייסד החברה יאן קום בבלוג שלו בהודעתו ליותר ממיליארד משתמשי וואטסאפ.

יותר מכך, ההצפנה שהכניסה וואטסאפ לשימוש היא כל-כך חזקה, עד כי החברה עצמה איננה יודעת לפענח הודעות שהוצפנו על גבי השרתים שלה. והיכולות האלה בדיוק הן אלה שהופכות את התקשורת בין מחבלים למפעילים שלהם כמעט בלתי אפשרית לפיצוח בזמן אמיתי. הודעתה של וואטסאפ, שהתקבלה בברכה על-ידי שוחרי הפרטיות והזכות לאמצעי תקשורת חופשיים ללא כל יכולת לבקרה מצד השלטונות באשר הם, יצרה מן הסתם קמטים לא מעטים במצחם של האמונים על השמירה על החוק ועל המלחמה בטרור במדינות שונות ברחבי העולם. בשנה שעברה מאז, קיבלנו די הוכחות לכך שהנושא הוא מורכב ובעל משמעויות מרחיקות לכת.

שנה לפני כן, בינואר 2015 התבטא ראש ממשלת בריטניה דאז, דיוויד קמרון, בעד הצורך להגביל את יכולות ההצפנה של שירותי מסרונים ותקשורת בין אזרחים. בנאום בחירות פומבי קרא קמרון לאסור על הצפנת מסרונים, על רקע התגברות הטרור והצורך להגן על אזרחים בפני הסתה ופיגועים. דבריו של קמרון התקבלו בלעג כללי, עד כדי כך שציוצים רבים בטוויטר הפכו אותו לבדיחת היום עם שלל תארים לא מחמיאים. מארק אנדריסן, היזם והמשקיע הנודע, כינה את דבריו של קמרון סהרוריים.

שאלות לא פשוטות

האם היום, שנתיים אחרי הביקורת הציבורית הקשה לה זכה אז ראש ממשלת בריטניה ופחות משבוע אחרי פיגוע טרור אכזרי וכואב בלב ליבה של לונדון, היו דבריו מתקבלים באותה מידה של בוז?

האם המחיר הנורא של אובדן חיי אדם מוצדק כשמדובר במאבק עקרוני על שמירת הזכויות לפרטיות בעולם החופשי? האם לא הגענו אל הגבול שבו צריך למצוא מנגנונים שיאפשרו לרשויות לבצע את עבודתן אל מול סכנות הולכות וגוברות? ואם תדעו כי היקרים לכם מכל יכולים להינצל ממוות בפיגוע אם רק יתאפשר לרשויות החוק לפענח תשדורות מוצפנות בפייסבוק או בוואטסאפ שבדקות אלה מנחות מחבל רוצח אל יעד הפיגוע שלו, האם גם אז תגנו בחירוף נפש על הזכות לפרטיות ועל חירויות הפרט? ומצד שני, מה יבטיח לנו, שבהינתן אפשרויות פיענוח בלתי מוגבלות לא ייעשה בהן שימוש לא נכון שיטה את המטוטלת אל הצד השני, האפל והכל-כך לא דמוקרטי?

שאלות לגמרי לא פשוטות. אבל מה שברור הוא, שאי-אפשר להמשיך להתחמק מדיון עמוק בנושאים האלה כי האיומים הגוברים ומתפשטים לא עומדים להיעלם בקרוב, אלא להיפך - הם רק מחריפים והולכים. ומי שצריכים להכריע את הכף בנושאים האלה של חיים ומוות אל מול חירות הפרט וזכויותיו הם לא המהנדסים הגאונים בגוגל ובפייסבוק, הממציאים את טכנולוגיות ההצפנה המדהימות הללו, אלא דווקא אנשים פשוטים, קצת פחות חכמים אולי, אבל כאלה שיכולים לשקול בכובד ראש את שני צדי המטבע. נקודה למחשבה, עוד לפני הפיגוע הגדול הבא.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.