לאחר פשרת התאגיד כחלון תוקף: ברגע האמת כולם ברחו

שר האוצר בביקורת חריפה על השותפות הקואליציוניות: אמר בשיחות סגורות כי אלה שמחאו לו כפיים נעלמו ■ גורמים מקצועיים: קשיים טכניים ביישום ההסכם

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

לאחר שהגיע לפשרה עם ראש הממשלה נתניהו בנושא תאגיד השידור הציבורי, שר האוצר משה כחלון תקף את השותפות הקואליציוניות בשל חוסר מעורבותם במשבר. הערב (א') דווח במהדורה המרכזית כי כחלון מתח ביקורת חריפה בשיחות סגורות על כך ש"לאורך הדרך כולם התקשרו ומחאו כפיים, אולם ברגע האמת - כולם ברחו".

כבר מחר (ב') תוגש העתירה הראשונה לבג"ץ נגד מתווה הפשרה שהשיגו נתניהו וכחלון, כשבין היתר צפויים לעתור ח"כ איתן כבל, עו"ד אלדד יניב וארגון העיתונאים. לצד העתירות, גם סוגיית החקיקה של תאגיד החדשות החדש עשויה אף היא להגיע לבג"ץ.

בשל הצורך להעביר את החקיקה במהירות, הקואליציה מתכוונת להקים ועדה מיוחדת, בראשות יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שתקדם את הנושא. הוועדה של ביטן תחליף את ועדת הכלכלה בראשות ח"כ כבל, שדנה עד כה בענייני התאגיד.

בתוך כך, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבלבליט, המשנה ליועץ, עו"ד אבי ליכט, הביע התנגדות למתווה הפשרה בסוגיית תאגיד השידור. ליכט, הנחשב לבקיא והמנוסה ביותר במשרד המשפטים בכל הנוגע לענייני תקשורת, ביקר בחריפות את המתווה, ואף לא זומן להתייעצויות עם נתניהו בנושא - חרף העובדה כי היה גורם מרכזי בניסוח חוק תאגיד השידור הציבורי - היות והעריכו כי יקשה על הגעה להסכם.

מלבד הקשיים המשפטיים, קיימים סיבוכים גם בהקמת מנגנון השידורים החדש: גורמים מקצועיים טוענים כי ישנם קשיים טכנים ביישום ההסכם, שכן הפשרה נסגרה בקווים כלליים בלבד. בישיבה שנערכה היום בהנהלת האוצר צוין כי אחד המכשולים העיקריים הוא תאריך היעד השאפתני לעלייה לאוויר - 15 במאי. באוצר טוענים כי יהיה קשה לפטר, לקלוט עובדים חדשים, לשבצם לתפקידים, לנהל שיחות שכר ולבסוף לעלות לשידור.

עניין נוסף שאיתו מתמודדים באוצר הוא שלא ברור מה יהיה הרכב האנשים שיועסקו. במשרד האוצר מקווים שרוב העובדים יהיו אנשי רשות השידור, אך גם יינתן ייצוג נאה לעובדי התאגיד. לעומתם, קרובי נתניהו רוצים שכל העובדים יהיו עובדי רשות השידור או לפחות הרוב המוחלט שלהם - ושכל עובדי התאגיד יפוטרו.

באוצר חוששים גם שנתניהו ינסה להעביר חקיקה בנוגע לדחיית השידורים ורק אחר-כך ינסה להעביר את עליית חטיבת החדשות החדשה לשידור. לכל אלה יש לצרף גם את העוינות השוררת בין תאגיד השידור לרשות השידור, שכעת יצטרכו לשתף פעולה.

גם השאלה התקציבית עדיין מרחפת, זאת בשל הצהרתו של כחלון כי לא ישלם שקל נוסף תמורת הפשרה שהושגה.