42% מהצרכנים בישראל הפסיקו לקנות שקיות ניילון בסופר

כך עולה מסקר גיאוקרטוגרפיה עבור רשות ההסתדרות לצרכנות - וזאת על אף ששקית אחת עולה רק 10 אגורות ■ למרות המהפכה הכמותית שחולל חוק השקיות, הרגלי המיחזור של הציבור לא השתנו

עידו רוזנבלום  / צילום מתוך קמפיין השקיות
עידו רוזנבלום / צילום מתוך קמפיין השקיות

היקפי השימוש בשקיות ניילון בסופר פחתו משמעותית מאז נכנס חוק השקיות לתוקף - כך עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור רשות ההסתדרות לצרכנות. עם זאת הרגלי המיחזור של הציבור לא השתנו, כשהרוב המכריע לא נוהג למחזר או שלא שיפר את הרגליו בעקבות החוק.

לפי הסקר, 42% מהצרכנים אינם רוכשים כלל שקיות בקופות מאז נכנס החוק לתוקף, וכ-20% קונים כעת שקיות רק לעתים רחוקות - זאת בשעה שמבדיקה שנערכה לפני החוק השיבו 90% מהצרכנים כי הם נהגו לקחת שקיות מהקופות בסופרמרקטים בכמות זו או אחרת (38% מתוכם הגדירו את כמות השקיות שהם נהגו לקחת כ"בינונית", ו-17% הגדירו את הכמות כ"גדולה").

מעניין לציין כי נשאלי הסקר סיפרו כי לא היטל ה-10 אגורות על כל שקית הוא שהוביל להפחתת השימוש בשקיות הניילון: לפי הממצאים, רק 22% ייחסו את הפחתת השימוש בשקיות לחובת התשלום עבורן, 21% מהנשאלים השיבו כי הסיבה היא נוחות השימוש בסל הרב-פעמי, ורוב הנשאלים (52%) מייחסים את הפחתת השימוש בשקיות לנושא איכות הסביבה.

עם זאת, קיים פער בין ההצהרות ובין ההתנהלות הסביבתית בפועל: כאשר נשאלו הצרכנים בסקר האם בעקבות חוק השקיות השתנו גם הרגלי המיחזור שלהם (למשל מיחזור בקבוקים, אריזות ונייר) - כ-86% השיבו כי לא חל כל שינוי בהרגלי המיחזור שלהם/אינם ממחזרים כלל, ואילו רק כ-12% מסרו כי החלו למחזר יותר לעומת התקופה שלפני החוק.

בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה פרסם הודעה לפיה יינקטו הליכי אכיפה נגד רשתות שמסרבות לקבל מיכלי משקה החייבים בפיקדון לפני חג הפסח. המשרד קורא לצרכנים שנתקלו ברשת שיווק או במרכול שסרב לקבל בקבוקי פיקדון לדווח על כך (במייל או בטלפון), ורשתות אלה צפויות יהיו לקנסות בהתאם לחוק. מטעמי שמירה על כשרות במהלך הפסח, המשרד מתיר לרשתות ולמרכולים שלא לקבל בקבוקי פיקדון בין התאריכים 10-17 באפריל.