את התקופה הנוכחית בשוק הרכב ניתן לכנות בשם "מהפכה עממית". הזינוק הטכנולוגי המסחרר שחל בשנים האחרונות בבבטיחות, בטכנולוגיית המנועים, בשלדות ובעיקר במערכות "הרכב החכם" תפס את תעשיית הרכב, או לפחות את חלקה, בלתי מוכנה.

כתוצאה מכך, אנחנו רואים כיום תופעה מעניינת: מכוניות מפלחים עממיים, שמציעות יותר תחכום ו"תוכן" מאשר מכוניות פרימיום, שעולות פי שניים ושלושה. התופעה הזו בולטת יותר מכול במכוניות הדור החדש של פלח ה"סופר מיני". לא זו בלבד, שכולן גדולות יותר, מרווחות יותר, חסכוניות יותר, מהירות יותר ובטוחות יותר, אלא שהן גם מציעות ללקוחות כסטנדרט מפס הייצור מערכות אולטרה-מתוחכמות כמו בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות סיוע מתקדמות לנהג, חניה אוטומטית, מערכות קול ומולטימדיה משודרגות ומה לא. כדי לקבל אבזור כזה דורשים כיום חלק ממותגי הפרימיום "אקסטרה" של עשרות אלפי שקלים, אם בכלל. זו כמובן בשורה טובה למוגבלי התקציב, שיקבלו הרבה יותר עבור כספם.

בצירוף מקרים וזמנים, שמתרחש אחת לכמה שנים, עתידה 2017 להמטיר על שוק הרכב הישראלי מבול של מכוניות סופר-מיני חדשות ומחודשות, שראויות בהחלט לתואר "סופר". הנה כמה מהן.

סיטרואן C3: הצהרת אופנה

בשוק הנוכחי, שבו הלקוחות נוהרים בהמוניהם לעבר כל דגם שמזכיר קרוס-אובר, גם מעצבי רכבי הסופר-מיני מיישרים קו. ה-C3 מקצינה את התופעה עם עיצוב שמזכיר מאוד "ג'יפונים" עירוניים וכולל קשתות גלגלים מושחרות ומוגדלות, פגושים מאסיביים עם פנסים צרים, שיוצרים רושם מוגבה, וצביעה בשני גוונים, כולל גג "צף" בנוסח רנו קפטור וכו'. את התדמית הקשוחה משלימות בועות הפלסטיק על הדלתות, נוסח האחות הגדולה "קקטוס".

התוצאה היא רכב אופנתי וייחודי, שנראה כמו קרוס-אובר מוקטן, אף שהוא למעשה נמוך יותר מה-C3 היוצאת ומבוסס על הפיז'ו 208. תא הנוסעים המרווח כולל את האלמנטים העדכניים של הקבוצה ובמרכזם מסך מולטימדיה עתיר אפליקציות, ששולט על רוב מערכות המשנה וחוסך את הצורך במתגים רבים. לא נפקד גם מקומו של עיצוב פנים אולטרה-מודרני ומתקדם.

כמקובל כיום, מגיעה המכונית עם מערך מכובד של עזרי נהיגה (בקרת סטייה מהנתיב, זיהוי תמרורים וכו') כאשר הדגם הבכיר מגיע אלינו גם עם מצלמת וידיאו אינטגרלית, שמצלמת את הנעשה בסביבת הרכב ויכולה להעלות קליפים לרשתות החברתיות בלחיצת כפתור. המנוע המרכזי בארץ הוא ה-1.2 ליטר טורבו המוכר של הקבוצה עם 110 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המכונית גם מגיעה עם אחריות משודרגת לחמש שנים ומחיר מאוד אגרסיבי של 99,900 שקל לדגם המאובזר.

קליאו ומיקרה: אחיות כמעט זהות

לקבוצת רנו ניסאן יש בפלח הסופר-מיני לא נציגה חדשה אחת אלא שתיים, שהן למעשה אחיות כמעט תאומות. הראשונה היא הרנו קליאו, שעברה "טיפול אמצע חיים" וקיבלה עיצוב משודרג, עם פנסי LED אופנתיים וקטלוג שלם של אפשרויות להתאמה אישית, כולל חמישה עיטורי גג שונים ולא פחות מארבע חבילות לעיצוב הפנים. באגף האבזור מצוידת כיום המכונית בכל רמות הגימור במערכת המולטימדיה המחוברת לאינטרנט מבית רנו ובחבילה מקיפה של עזרי סיוע לנהג, מערכות קול משודרגות ועוד. יחידות ההנעה לא עברו שינוי, אולם הנוחות והתנהגות הכביש שודרגו.

האחות היא הניסן מיקרה החדשה ותשכחו מהמכונית העגלגלה הנוכחית, שיוצרה בהודו ונמכרה לכל דכפין במחיר של מכונית מיני. המיקרה החדשה מבוססת על הקליאו, מציעה ממדים דומים ואפילו מיוצרת בצרפת לצד הקליאו. תא הנוסעים שלה שופע במערכות נוחות ובידור מתקדמות ובמערכות עדכניות לסיוע לנהג. גם השלדה מצוידת בכמה גאדג'טים לשליטה במתלים ובהתנהגות - בנוסח הג'י וקטורינג של מאזדה. השאלה הגדולה היא, באיזה מחיר תוכל היבואנית להציע אותה. מחיר גבוה מדי ישאיר אותה בחוץ ויותיר חלל לא קטן, שתפסה כאן המיקרה היוצאת.

 

סוזוקי סוויפט: יפנית אורגינל

סוזוקי היא אמנם יצרנית קטנה מאוד במונחים גלובליים, וכמעט בלתי מוכרת בשווקי רכב רבים, אבל יש לה משאבים הנדסיים מתקדמים, ואלה באים לידי ביטוי בסוויפט החדשה. למרות מראה חיצוני די דומה לזה של הדגם היוצא וממדים חיצוניים שאינם שונים משמעותית, ניצבת המכונית החדשה על פלטפורמה חדשה לגמרי, שמתאפיינת בקשיחות מבנית רבה לצד הפחתה משמעותית במשקל. התוצאה היא מכונית ששוקלת סביב ה-900 ק"ג בהתאם לגרסה - הישג מרשים ביחס למקובל בפלח, שיש לו השלכות חיוביות גם על הפליטה ועל צריכת הדלק.

זו אמנם לא המכונית הגדולה ביותר בקבוצה, שמוצעות בה כיום מכוניות ארוכות יותר בכמעט 20 סנטימטר ועם בסיס גלגלים גדול משמעותית, אבל התכנון המתוחכם של היפנים מאפשר לה להציע מרחב פנים, שמקביל לזה של מכוניות גדולות יותר לצד תא מטען מכובד.

בחו"ל מוצעת המכונית עם מנועי טורבו מתוחכמים. אלינו, משיקולי עלות ותיבה אוטומטית, ימשיך להגיע מנוע ה-1.2 ליטר בהספק 90 כ"ס, אם כי אחרי כמה שיפורים באגף הצריכה והפליטה. כמקובל, גם הסוויפט מגיעה עם מערכת מולטימדיה איכותית ועם מערך של מערכות סיוע לנהג, אם כי צריך להמתין ולראות מה יכלול המפרט המקומי. אגב, בניגוד לרוב הדגמים של סוזוקי, הסוויפט תמשיך להיות מיוצרת ביפן בלבד.

סיאט איביזה: לא לנוער בלבד

כמו הפיאסטה החדשה, גם האיביזה החדשה ממחישה היטב באיזו מהירות סוגרות מכוניות הסופר-מיני החדשות את הפער מול המשפחתיות הגדולות יותר ומול מותגי הפרימיום. זו מכונית גדולה משמעותית מקודמתה עם תוספת של יותר מ-9 סנטימטרים לבסיס הגלגלים ותוספת של אחוזים רבים למרחב הכתפיים, הראש והברכיים. נפח תא המטען שלה זינק ב-63 ליטר ל-355 ליטר, נתון שמתקרב לזה של משפחתיות האצ'בק, ותא הנוסעים שלה עבר שדרוג מקיף מאוד באיכות הייצור.

מתחת לכסות החדשה והמלוטשת, שנראית כמו ליאון מוקטנת, ניצבת פלטפורמה חדשה לגמרי של קבוצת פולקסווגן, עם הפחתה משמעותית במשקל וזינוק בקשיחות ובבטיחות. גם המנועים הם מהדור החדש של הקבוצה.

הדגם הספורטיבי בחבורה זוכה לארח לראשונה את מנוע ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין החדש, שמחליף את ה-1.4 ליטר הנפוץ. ההספק הוא עדיין 150 כ"ס, אך המומנט משופר לצד הפחתה בפליטה ובצריכת הדלק. המנוע הנפוץ בארץ יהיה ה-1 ליטר טורבו עם שלושה צילינדרים בהספק מכובד של 115 כ"ס ותיבת ההילוכים היא DSG חדשה לגמרי, שיש לקוות שכבר תשאיר מאחור את מחלות הילדות.

הגרסאות הבכירות מגיעות עם רמת אבזור שלא הייתה מביישת את אאודי כולל בקרת שיוט חכמה, התנעה ללא מפתח, מסך 8 אינץ' ומערך של מערכות סיוע לנהג. השאלה הגדולה היא אם סיאט תצליח להמשיך להציע בארץ גרסת בסיס בפחות מ-90 אלף שקל. אגב, אותה פלטפורמה חדישה ומורחבת תגיע בהמשך השנה גם לפולקסווגן פולו החדשה ובשנה הבאה כנראה גם שלסקודה פאביה.

קיה ריו: תעודת בגרות

הריו היוצאת הייתה שחקנית די אנונימית בפלח, למרות מפרט טכני זהה לזה של יונדאי I25, אמינות מרשימה ויחס ידידותי של אבזור-לכסף. המכונית החדשה תנסה לפזר חלק מאבק הכוכבים שהפך את אחיותיה טוסון ופיקנטו ללהיטים מקומיים. בתור התחלה, זו אחת המכוניות הגדולות בפלח שלה עם בסיס גלגלים, שצמח בסנטימטר ל-2.58 מ' ואורך מרשים בגרסת ההאצ'בק. העיצוב החדש נראה הרבה יותר אירופי עם דמיון בולט לפולקסווגן פולו, והוא מקבל שדרוג מחישוקים נאים במידות של עד 17 אינץ'.
<p>
המהפך האמיתי הוא בתא הנוסעים, שמציע רמות אבזור של מכוניות גדולות. מלבד מערכת מולטימדיה מקורית ומקושרת-רשת, היא תגיע עם שלל מערכות סיוע אקטיבי לנהג נוסח ה"נירו" ועם איכות חומרים וגימור משודרגת משמעותית לצד מרחב פנים גדול יותר. המכונית תושק באירופה עם מנוע ה-1 ליטר טורבו המודרני של קבוצת יונדאי (118 כ"ס) ותיבה רציפה, אבל לפחות בשלב הראשון נראה כי שיקולי עלות ישאירו בישראל את מנוע ה-1.25 ליטר הוותיק בהספק 100 כ"ס.

פורד פיאסטה: מעבדת הייטק

פורד מכנה את הפיאסטה החדשה "הסופר-מיני המתקדמת ביותר בעולם", והאמת היא שזו לא הגזמה. המפרט של המכונית בגרסאות המאובזרות יותר כולל מערך חיישנים ובו שתי מצלמות, שלושה רדארים ו-12 חיישנים אולטרה-סוניים. אלה מספקים לא רק בלימה מוקדמת ומערכת "טרום תאונה", שכמותה ניתן למצוא במותגי יוקרה, אלא גם בקרת שיוט ממוחשבת ואפילו מערכת חניה אוטומטית, שמסוגלת לבצע את כל תהליך החניה עצמאית - בין שמדובר בחניה אופקית או במקביל - כולל הפעלת הבלמים במקום הנהג. יש גם מערכת מולטימדיה עם קישוריות מתקדמת, תיקון אוטומטי לסטייה מהנתיב ואפילו מערכת קול של מותג היוקרה B&O, שעד כה הייתה מזוהה עם רכבי יוקרה בלבד.
<p>
עדיין לא ברור כמה מכל אלה יגיעו השנה גם לפיאסטה "הישראלית", אבל לא חסרים מאפייני פרימיום במפרט הבסיסי. זה כולל, בין השאר, את רמת הרעש הנמוכה ביותר בקטגוריה תודות לבידוד רעשים עתידני, חלל פנימי מהגדולים בפלח תודות לתוספת של 7 סנטימטרים לאורך ו-1.2 סנטימטרים לרוחב, ציון ריסוק מהגבוהים בפלח תודות לשימוש נרחב במתכות קשיחות ומנוע 1 ליטר טורבו-בנזין קטן ומתוחכם, שבגרסאות העל מסוגל להפיק לא פחות מ-140 כ"ס, אם כי בגרסה הישראלית ההספק ינוע כנראה סביב ה-110 כ"ס.



טויוטה יאריס: לא רק אמינות

טויוטה יאריס עדיין מתברכת במראה רענן ובביקוש ער, שבו זכתה לפני פחות משנתיים, אבל לקראת הקיץ היא תנחת כאן לאחר שדרוג בכל החזיתות. טויוטה טוענת לכמעט 900 שינויים לעומת הדגם היוצא, אם כי חיצונית, השינוי קל יחסית וכולל עיצוב מחדש של הפנסים, הפגושים והגריל, דלת אחורית חדשה וכמה שילובי צבעים רעננים.

תא הנוסעים עבר בעיקר שינויים קוסמטיים, שכוללים חומרי דיפון חדשים ותוספת של מערכות סיוע בטיחותיות נוסח הקורולה, כולל בקרת שיוט חכמה, סיוע בשמירה על הנתיב, זיהוי תמרורים ועוד. מתחת לפני השטח, איכות הייצור שודרגה והרכב כעת שקט יותר ומנטרל בצורה טובה יותר את זעזועי הכביש, בעיקר במהירויות נמוכות.

השינוי המרכזי הוא במנוע: יחידת הכוח הישישה בנפח 1.3 ליטר מפנה את מקומה למנוע 1.5 ליטר, עדיין בלי טורבו, אבל עם שיפור משמעותי בהספק (111 כ"ס) ובמומנט לצד הפחתה של עד 12% בצריכת הדלק, למרות העלייה בנפח. במנוע ההיברידי לא חלו שינויים משמעותיים.