שר החוץ של ארה"ב: על רוסיה לבחור בינינו לבין איראן וחיזבאללה

לפני המראתו לפגישה עם מקבילו הרוסי לברוב ברוסיה, אמר רקס טילרסון כי הבריתות הנוכחיות של רוסיה אינן משרתות את האינטרסים שלה, וכי עליה "להתאים עצמה" למדיניות ארה"ב ■ לדבריו, "ברור לכל ששלטון אסד קרב לקצו"

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות-הברית, רקס טילרסון, אמר היום (ג') כי על רוסיה לבחור אם לעמוד לצדה של ארצות-הברית בעניין סוריה - או לצדד באיראן, בחיזבאללה ובנשיא הסורי בשאר אסד. לדברי טילרסון, שיצא מכנס ה-G7 באיטליה לפגוש את מקבילו הרוסי סרגיי לברוב במוסקבה, הבריתות הנוכחיות של רוסיה אינן משרתות את האינטרסים שלה, ועליה "להתאים את עצמה" למדיניות האמריקאית.

טילרסון הוסיף כי לא ברור אם רוסיה לקחה ברצינות את תפקידה ומחויבותה בנוגע להיפטרות מנשק כימי בסוריה. הוא הוסיף כי בין אם מוסקבה לא התערבה בנושא במכוון, ובין אם לא יכולה הייתה לדעת שאסד עדיין מחזיק בנשק מסוג זה, הדבר "כבר לא משנה כל כך לאלו שמתו". "אסור לנו לתת לדבר כזה לקרות שוב", הוסיף בהתייחסו לתקיפה הכימית של צבא אסד באידליב בשבוע שעבר.

"זה ברור לכולנו ששלטון משפחת אסד מתקרב לקצו", אמר. "אבל השאלה היא כיצד הוא יסתיים, והמעבר עצמו יכול להיות חשוב מאוד, להבנתנו, ליציבות של סוריה מאוחדת. לכן אנחנו לא קובעים מראש איך הדבר הזה יקרה".

"אנחנו רוצים להקל על הסבל של העם הסורי. רוסיה יכולה להיות חלק מהעתיד הזה ולשחק בו תפקיד משמעותי", אמר טילרסון לעיתונאים לפני המראתו למוסקבה. לדבריו, "או שרוסיה יכולה לשמר את הברית שלה עם הקבוצה השלו, שאנחנו לא חושבים שתוכל לשרת את האינטרסים שלה לטווח הארוך".

בתוך כך, שר החוץ של צרפת ז'אן מארק אירו ציין כי בכנס ה-G7 לא הושג הסכם להטלת סנקציות על רוסיה ו סוריה . עם זאת, סוכם כי אסד לא יוכל להיות חלק מעתידה של המדינה, השרויה במלחמת אזרחים מאז 2011. לדברי אירו, המדינות שהשתתפו בכנס סיכמו כי יש לשאוף להפסקת אש בפיקוח הקהילה הבינלאומית כצעד ראשון לפתרון המשבר במדינה השסועה.

בסוכנות הידיעות הרוסית RIA דווח כי שר החוץ הסורי, וואליד אל-מועלם, יערוך ביקור רשמי במוסקבה בקרוב. לפי הדיווח, השיחות יתמקדו בהאשמות ארצות-הברית את מוסקבה, לפיהן האחרונה הייתה מעורבת במתקפה הכימית באידליב.