רשות המסים מגבירה המאבק בחשבוניות פיקטיביות בענף הזהב

האחריות להוצאת חשבוניות מס בסחר בזהב עוברת מהמוכר לקונה ■ בעקבות שינוי התקנות תוכל רשות המסים להעמיד לדין את רוכשי החשבוניות הפיקטיביות בתחום הסחר בזהב

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

המאבק של רשות המסים בהון השחור בתחום החשבוניות הפיקטיביות נמשך, והפעם הזהב על הכוונת: הבוקר (ד') פורסמו ברשומות תקנות הקובעות כי האחריות להוצאת חשבונית בעסקאות בתחום הסחר בזהב עוברת מהמוכר לקונה. באופן זה תוכל רשות המסים להעמיד לדין את רוכשי החשבוניות הפיקטיביות בתחום הסחר בזהב.

התיקון חל על זהב בצורתו הגולמית (גוש, אבקה, מטיל, מטבע וכדומה), על זהב מעובד חלקית ועל מטבעות זהב סחירות ולא סחירות.

התקנות - שפורסמו לאחר שאושרו על-ידי ועדת הכספים של הכנסת, על-פי המלצת שר האוצר משה כחלון ורשות המסים - ייכנסו לתוקף בתחילת מאי.

הצורך בשינויי התקנות נבע מכך ששוק הזהב - בדומה לתופעה שהייתה בעבר בשוק פסולת המתכות - משמש תשתית יעילה למעשי עבריינות רבים בהיקפים גדולים בתחום החשבוניות הפיקטיביות. ברשות המסים גילו כי פעמים רבות העוסק רוכש את הטובין ממי שאינו עוסק, לכן העסקה אינה חייבת במע"מ ולא משולם בגינה מס תשומות.

במקרים אלה, כאשר העוסק מוכר את הטובין לעוסק אחר, הוא חייב בתשלום מע"מ, ונוצר לו תמריץ לנסות לנכות ממס העסקאות תשומות פיקטיביות. בכדי למנוע ניכויים פיקטיביים, נקבע כעת כי במכירת טובין לעוסק, הקונה הוא שיהיה חייב בתשלום המס.

הברחות מהשטחים

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בחשיפה של עבירות המס המבוצעות באמצעות חשבוניות פיקטיביות בענף הזהב. רשות המסים פתחה מאות תיקי חקירה, חלקם בפעילות של צח"מים (צוותי חקירה משותפים למשטרה ולרשות לאיסור הלבנת הון), על-מנת להיאבק בתופעה, אשר ההפסד שנגרם בעקבותיה לקופת המדינה נאמד בעשרות מיליוני שקלים. הפעילות בתחום מתמקדת, מעבר לעיסוק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות, גם במלחמה בהברחות זהב משטחי הרשות הפלסטינית וירדן.

לדברי מנהל רשות המסים, משה אשר, "היפוך האחריות להוצאת חשבונית מס, בעסקאות בין עוסקים בענף הזהב, יביא לצמצום ניכר בתופעת החשבוניות הפיקטיבית בענף וישתלב בשורת מהלכים שנוקטת רשות המסים במסגרת המאבק הכולל שהיא מנהלת כנגד השימוש בחשבוניות פיקטיביות הגורע מיליארדי שקלים מקופת המדינה".

איך עובדת השיטה?

הוצאת חשבוניות פיקטיביות היא אחת מהעבירות הנפוצות במדינה, בין היתר בשל הקלות שבה ניתן לבצעה. היא עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות (חברות "קש") ו/או חברות אמיתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות.

חשבונית מס היא האסמכתא לקיזוז המע"מ בעסקה בין מוכר לקונה, ובין נותן שירות למקבל שירות. הקונה רשאי לקזז את המע"מ הכלול בחשבונית נגד המע"מ שהוא חייב לשלם למדינה על עסקאותיו; וכן מדווח באמצעות החשבוניות שקיבל על הוצאותיו לצורך חישוב מס הכנסה. כול חשבונית משמעה הפחתת מס נוספת.

החלק "הפיקטיבי" בחשבוניות מס פיקטיביות יכול לנבוע מכמה סיבות. בין היתר ישנם מקרים שהחשבוניות לא משקפות עסקאות שנעשו בפועל - אין כלל קונה ומוכר או מתן שירות מאחורי החשבונית - וכל מטרת החשבונית היא לאפשר למקבלה לקזז מס שלא כדין. במקרים אחרים החשבונית הפיקטיבית יכולה לשקף עסקה, אך הסכום הנקוב בה נופח על-מנת לאפשר קיזוז מס בסכום גבוה יותר.

מוציא החשבונית הפיקטיבית לא מדווח על ההכנסות הנקובות בחשבונית (שבפועל לא קיבל), או מדווח על ההכנסות שהתקבלו לכאורה לפי החשבונית, אך מקזזן מול חשבוניות פיקטיביות שהוצאו על-שם חברות אחרות שבבעלותו, בדרך-כלל חברות פיקטיביות הרשומות לעתים על-שם אנשי-קש. באופן זה נוצרת שרשרת של התחמקות ממס שקשה לחשוף. מנגד עומד מקבל החשבונית הפיקטיבית, שמזדכה על המע"מ בחשבוניות, ומקטין את הכנסותיו המדווחות לתשלום מס.

רשות המסים הכריזה זה מכבר על מאבק עיקש בתופעת החשבוניות הפיקטיביות, המובילה להפסדים של מיליארדי שקלים לקופת המדינה. תוצאות המאבק נראות בשוק ביתר שאת בשנה האחרונה, עם חשיפתן של רשתות עברייניות "שהתמחו" בהוצאת חשבוניות פיקטיביות, וכן בכתבי אישום ועונשים שהוטלו על עבריינים בתחום.