הערכות: תאגיד החדשות הזמני לא יוכל לפעול כבר ב-15 במאי

הכנסת תדון בדחיית עלייתו לאוויר של התאגיד רק בשבוע האחרון של אפריל, אך נראה כי הממשלה לא תתקשה להעביר את התיקון הטכני ■ גם אם יאושר המהלך של הוצאת חטיבת החדשות מהתאגיד, קשה לראות איך יוכל הגוף הזמני לשדר כבר ב-15 במאי

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

התיקון לחוק שלפיו מועד עליית שידורי תאגיד השידור הציבורי יידחה מ-30 באפריל ל-15 במאי, יובא לאישור הכנסת רק בשבוע באחרון של אפריל. זאת, בניגוד להערכות קודמות שדיברו על כך שהתיקון יבוצע כבר בשבוע הבא.

יחד עם זאת, מדובר בהליך טכני, שהכנסת אמורה לאשר תוך יום, ובכך לספק מרווח זמן לדיון בחוק המהותי עצמו, שכולל את הוצאת חטיבת החדשות מתוך התאגיד והקמה של תאגיד חדשות נפרד.

ביום ראשון בלילה פרסם משרד התקשורת את תזכיר החוק, שהוא תוצר של הפשרה הפוליטית שהושגה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר משה כחלון. על-פי התזכיר, כל עובדי חטיבת החדשות של התאגיד ייקלטו באותו תפקיד ובאותו שכר בגוף החדשות החדש שיוקם, למעט מי שעומד בראש החטיבה, ברוך שי.

תאגיד החדשות יפעל באותו תקציב שלפיו הוא היה אמור לפעול לפי החוק המקורי, והוא יספק לתאגיד "כאן" 3 שעות של אקטואליה בזמן הפריים-טיים ועוד שעה וחצי בשאר הזמן. בהמשך, תוך 3 חודשים אמור לקום תאגיד חדשות קבוע, שיהיה כפוף למועצה ולמנכ"ל שימונו באמצעות ועדת איתור.

על-פי הערכת משרד האוצר, עלות הדחייה של שבועיים נוספים בעליית התאגיד לאוויר עומדת על כ-17 מיליון שקל.

מבחינה פרוצדורלית, נראה כי לא צפוי לממשלה קושי מיוחד להעביר את החוק הזה בזמן, אך ברמה המעשית, גם אם החוק יאושר, ספק גדול אם גוף החדשות החדש אכן יוכל להתחיל לשדר כבר ב-15 במאי. כרגע כלל לא ברור מי יעמוד בראש הגוף הזמני, וגם לאחר שימונה אדם כזה, העניינים הטכניים של קליטת כל כוח-האדם (גם אם באותם תנאים ובאותם תפקידים), ההתקשרויות השונות עם גורמים חיצוניים ושאר הפרוצדורות צפויים לקחת זמן שלא יאפשר יציאה לדרך של גוף כזה תוך פחות משבועיים.

בנוסף, כל משדרי האקטואליה של התאגיד היו אמורים להיות מופקים על-ידי גופי הפקה חיצוניים (המרכזי שבהם הוא אולפני הרצליה שאחראי ל-3 השעות שבין 17:00 ל-20:00) - עניין שיבוטל על-פי החוק הנוכחי, כך שלא ברור כיצד יהיה ניתן להרים את ההפקות הללו בתוך תאגיד החדשות הזמני בפרק זמן כה קצר.

 

מעבר לכך, גם במישור הפוליטי לא הוסרו כל המכשולים, ולאחר פרסום תזכיר החוק הודיע יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי הוא מתנגד לו, מכיוון שהוא אינו מציע פתרון לקליטת מספר משמעותי נוסף של עובדי רשות השידור.

מכשול נוסף צפוי במישור המשפטי, לאחר שבמוצאי שבת הוגשה פנייה מטעם תאגיד "כאן" עצמו ליועץ המשפטי לממשלה בעניין התיקון לחוק, ובה מצוין כי בכוונת הארגון, שבראשו עומדים היו"ר גיל עומר והמנכ"ל אלדד קובלנץ, לפנות בעניין לבג"ץ. עוד לפני כן כבר פנה בעניין לבג"ץ ארגון העיתונאים של ההסתדרות, שמייצג את עיתונאי התאגיד.