מועצת הכבלים אישרה ערוצי ספורט 3 וספורט 4; המחיר יעלה?

בשלב הראשון הערוצים החדשים יהיו זמינים למנויי ספורט 1 וספורט 2 ללא תוספת תשלום ■ בצ'רלטון סירבו להתייחס היום למועד עליית הערוצים ולתכנים שיועברו בהם ■ מחירי זכויות השידור בספורט זינקו בחדות בשנים האחרונות

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

תקופת החגים משמשת פעמים רבות כאמצעי לניקוז לחצים ולשחרור הודעות בעלות פוטנציאל בעייתי, שבימים כתיקונים היו מעוררות לא מעט הדים. בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית הלחצים הללו נוגעים כבר זמן רב לזינוק במחירי זכויות הספורט, וביכולת של הוט ו-yes לגלגל את ההתייקרות הזאת אל הצרכנים, על רקע החשש מהתגובה הציבורית, הפיקוח הרגולטורי ומארג הכוחות הסבוך של התחום.

היום (ה'), בדיוק כמו שעשתה בפסח הקודם, הודיעה yes כי היא מייקרת את שירות ה-VOD שלה, כך שהחל מ-1 במאי מחירו יעמוד על 34.9 שקל בחודש (ראו ידיעה נפרדת), אך עוד קודם לכן, יום לפני ערב החג, בשעה 17:00, בישרה מועצת הכבלים והלוויין כי אישרה להוט ול-yes להעלות שני ערוצי ספורט נוספים של חברת צ'רלטון, ספורט 3 וספורט 4. אלה יצטרפו לערוצי ספורט 1 וספורט 2, שמשודרים כיום בהוט, ב-yes ובסלקום TV.

בהוט וב-yes מבקשים כבר זמן רב להעלות את שני הערוצים הנוספים של צ'רלטון. הנימוק הרשמי לבקשה נשען על הטענה כי בידיה של צ'רלטון זכויות למשחקים רבים שבמצב הקיים, כשלרשותה רק שני ערוצים, לא מוצאים את מקומם על המרקע.

בפועל, מדובר באמצעי שאמור לאפשר ל-yes ולהוט להחזיר לעצמן חלק מההשקעה הגדולה שנעשתה על-ידי צ'רלטון בשלהי 2015, כשרכשה את זכויות השידור לליגת העל בכדורגל בסכום-עתק של 126.5 מיליון שקל בעונה. מדובר בסכום הגבוה כמעט פי שלושה ממה ששולם עבור הזכויות הללו קודם לכן, שעל-פי הערכות בשוק הוצע על-ידי צ'רלטון רק לאחר שזו קיבלה גיבוי כזה או אחר מהוט ומ-yes, שביקשו לבלום את פרטנר שהתמודדה אף היא על הזכויות.

בעבר נוצר לחץ ציבורי סביב הכוונה להעלות את שני ערוצי הספורט הנוספים, ובסופו של דבר המועצה לא הגיעה להסכמות עם הוט ו-yes לגבי העלאת שני הערוצים. במועצה דרשו אז, כתנאי להעלאתם, התחייבות לכך שמחירי ספורט 1 וספורט 2 לא יעלו במשך שנה, ובעיקר שלא תהיה "זליגת תכנים" מהערוצים הללו - שמשדרים משחקים מרכזיים מליגת העל הישראלית ואת משחקי הליגה האנגלית - לשני הערוצים החדשים.

 כעת, בהודעה שפורסמה כאמור ערב החג, נכתב רק כי על-פי הבקשה שאושרה על-ידי המועצה, המנויים על שני הערוצים הקיימים יקבלו את הערוצים הנוספים ללא תוספת תשלום. לאור העובדה כי הבקשה לא כללה העלאת מחיר המועצה לא מצאה לנכון למנוע את עליית הערוצים, אך אם בעתיד צ'רלטון תרצה להעלות את מחיר הערוצים, מי שיוכל למנוע ממנה לעשות זאת הוא רק שר התקשורת, כשמן הסתם, במוקדם או במאוחר, בקשה להעלאת מחיר כזאת אכן תגיע. לדרגים המקצועיים והפוליטיים גם יהיה קשה להתנגד לכך על רקע הזינוק במחירי זכויות שידור הספורט בשנים האחרונות.

בצ'רלטון סירבו למסור היום פרטים על מועד עליית הערוצים או על התכנים שיועברו אליהם, אך בסופו של דבר, כדי לגרום למאסה משמעותית של חובבי ספורט לשלם עבורם, על החברה יהיה לשלב בהם את התכנים האטרקטיביים שלה, שכוללים בעיקר את משחקי ליגת העל הישראלית והאנגלית, וכך ייווצר אותו מצב של זליגת תכנים שממנו ביקשה המועצה להימנע.

בנימוקיה לאישור הבקשה הזכירה המועצה, שבראשה עומדת ד"ר יפעת בן-חי-שגב, גם את העובדה כי לטענת yes והוט, צ'רלטון עומדת להעלות את הערוצים הנוספים בכל מקרה בסלקום TV, שאינה כפופה לפיקוח רגולטורי. במקרה כזה, היה נוצר מצב שבו חלק מתכני הספורט זמינים בבלעדיות רק ללקוחות הפלטפורמה החדשה, ממצב שממנו מבקשים במועצה להימנע. על רקע זה, קוראים במועצה לחברי הכנסת לפעול לכך שכל הגופים המשדרים יוכנסו תחת אותה רגולציה.

זינוק מטריד

העלייה במחירי זכויות שידורי הספורט, שחלקה נובעת ממגמה עולמית וחלקה מהמצב הייחודי לישראל, מטרידה את הענף כולו. כל מפעלי הספורט המרכזיים התייקרו בחדות בשנים האחרונות, כשהחוליה האחרונה בשרשרת הייתה הזינוק בעלות זכויות השידור של ליגת האלופות מ-3.7 מיליון אירו בשנה ששילם ערוץ הספורט, ל-18 מיליון אירו בשנה שישולמו על-ידו החל מעונת 2018/19.

ביום חמישי שעבר קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון נוסף בחוק "חובת המכירה" בספורט, שנועד, בין היתר, להתמודד עם האמרת המחירים. החוק אמור היה להיכלל במסגרת חוק ההסדרים והוצא ממנו, ונדון מספר פעמים בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל לקראת העברתו לאישור בקריאה שנייה ושלישית, אך ללא התקדמות. בדיון האחרון אושרו חלק מסעיפי החוק, שעבר ריכוך, וכבל הצהיר כי בכוונתו לכנס עוד ישיבה אחרונה בעניין, בתחילת חודש מאי, מיד לאחר הפגרה, ובה לסיים את הדיונים.