שלוש קבוצות הגישו היום הצעות לחברת נת"ע, במסגרת מכרז ההפעלה של הקו האדום בגוש דן. כל הקבוצות הן שותפויות ישראליות-סיניות, לאחר שויטשה-באן הגרמנית ו-SNCF הצרפתית פרשו ברגע האחרון. המכרז הוא להפעלת הרכבת בין פתח תקווה לבת ים ל-10 שנים, עם אופציה ל-6 שנים נוספות.

הקבוצות שנגשו למכרז הן אגד, יחד עם CCECC ושנזן מטרו (Shenzhen Metro); דן, בשיתוף בייג'ינג מטרו (Beijing Metro); ודרך ארץ, מפעילת כביש חוצה ישראל, בשיתוף גוואנז'ו מטרו (Guangzhou Metro). ההכרזה על הקבוצה הזוכה צפויה להיעשות בעוד כארבעה חודשים.

כל החברות הסיניות הן בבעלות ממשלתית או עירונית והן בעלות ניסיון רב בהפעלת קווי מטרו. כך, בייג'ינג מטרו מפעילה 19 קווים בבירת סין, ומסיעה מדי יום כ-10 מיליון נוסעים בין 345 תחנות; שנזן מטרו מסיעה מדי יום כ-4 מיליון נוסעים ב-8 קווים, על פני כ-280 קילומטרים ו-199 תחנות; וגוואנז'ו מטרו מסיעה כ-8 מיליון נוסעים ביום ברשת מסילות שאורכה יותר מ-300 ק"מ.

CCECC (ר"ת של China Civil Engineering Construction Corporation) מתמחה בניהול פרויקטים, בין השאר בתחומי ההנדסה האזרחית והקמת תשתיות רכבתיות. לחברה ניסיון רב בפרויקטים בישראל, בין היתר בחפירת מנהרות הכרמל ומנהרות גילון לקו עכו-כרמיאל, וכן בכריית החלק המזרחי של מנהרות הרכבת הקלה בגוש דן.

על פי הודעת נת"ע, "מכרז ההפעלה והתחזוקה כולל את כל מערך התפעול השוטף של הקו האדום - החל מהכשרה והשמה של נהגים וכרטיסנים ועד לניהול קבלני התחזוקה שיבצעו את הטיפול בקרונועים, במערכות ובתשתיות הרכבת… בחירת המפעיל בשלב מוקדם תאפשר לנת"ע להיערך מבעוד מועד על מנת לספק לנוסעים רמת שירות גבוהה ויעילה ביותר החל מימי ההפעלה הראשונים".


פרישת דויטשה-באן נעשתה בשל חששה מסיכונים במכרז, וסירובה של נת"ע לדחות פעם רביעית את מועד ההגשה במכרז, זמן שבו הענקית הגרמנית קיוותה להשלים את גיבוש הצעתה עם השותפות הישראליות קווים וקונקט, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים. SNCF פרשה ברגע האחרון מהקבוצה עם דן ובייג'ינג מטרו.

אבי גפן, מנכ"ל קבוצת אלון, המחזיקה בחברת דרך ארץ שניגשה למכרז בשותפות עם גוואנז'ו מטרו מסר: "ההתמודדות במכרז היא חלק מאסטרטגיית הרחבת פעילות עסקי הליבה של קבוצת אלון. אנו משוכנעים שיחד עם חברת גוואנז'ו מטרו נוכל ליצור שינוי של ממש, ולספק תחבורה ציבורית חדשה, אמינה ומתקדמת לתושבי גוש דן".