התיקון שיפתור בעיה שהפכה למכת מדינה בתחום הנדל"ן

כל מה שרציתם לדעת על התיקון החדש לחוק תכנון ובנייה שאושר לאחרונה בכנסת, ומעניק לרשויות כלים חדשים ואפקטיבים במיוחד לטיפול בעבירות הבנייה שהפכו למכת מדינה בישראל

תנופת בנייה בעיר /  צילום: אייל פישר
תנופת בנייה בעיר / צילום: אייל פישר

לאחרונה אישרה הכנסת תיקון חדש לחוק התכנון והבנייה. מדובר בתיקון שמתייחס למה שבית המשפט העליון הגדיר במספר הזדמנויות שונות כמכת מדינה של ממש - עבירות הבנייה.

מדובר במבנים שנבנים ללא היתר, או מבנים שנבנו ללא היתר מתאים. בבניינים שנבנו בניגוד לשימוש המותר בתוכנית או גם מתחמי מסחר שנבנו למשל על קרקע חקלאית. דוגמאות למקרים כאלו לא חסר, ועד היום סמכויות האכיפה שניתנו לא היו מספקות ועל פי המציאות בשטח, גם לא סיפקו הרתעה מי יודע מה.

עכשיו, התיקון החדש לחוק יאפשר כמה דברים שהמדינה לא יכלה לעשות קודם לכן, גם במישור של זיהוי עבירת בנייה בשטח וגם במישור של קנסות על שימוש בנכס שנבנה לא כדין.

אם לפני החוק החדש צווי הריסה שהוצאו על ידי בתי משפט היו נדחים שוב ושוב, החוק החדש שם סוף לתופעה הזו וקובע כי ניתן יהיה לדחות רק פעם אחת את ביצוע ההריסה וגם זה לתקופה מוגבלת.

החוק גם מאפשר הטלת קנסות מנהליים כאשר מפקח מזהה בנייה לא חוקית בשטח. גובה הקנסות החדשים עוד לא נקבע אך גורמים במשרד המשפטים שקידמו את החוק מסבירים שהתקנות שיאושרו בקרוב יקבעו קנסות של עשרות ואולי אף מאות אלפי שקלים. בנוסף, למפקחים של רשות האכיפה יהיה מותר בפעם הראשונה גם להחרים את כלי העבודה שפועלים בשטח. המטרה של שני השינויים האלו היא קודם כל הרתעה. בפעם הראשונה הרתעה של מבצע העבירה, שיצטרך לעמוד בפני קנס גבוה ומידי ובפעם השנייה של המבצע בפועל, שיסבול מהחרמת הכלים.

חלק נוסף של התיקון לחוק מתייחס גם לקנסות שניתן להטיל על מי שמואשם בעבירות בניה. על פי התיקון החדש, מי שבית המשפט קבע כי הוא עושה שימוש לא חוקי, יצטרך לשלם על כל יום בו עשה שימוש בנכס או כל יום שעובר טרם הריסת החריגה קנסות כבדים. מדובר ב-700 שקל ליום בכל הקשור למבני מגורים וקנס של 2,800 שקל ליום על מבנים שאינם למגורים. מדובר בסכומים משמעותיים.

החוק החדש מתייחס לכלל שטחי מדינת ישראל, ליישובים עירוניים, כפריים, מושבים וקיבוצים. אבל, יש מי שסבור שהוא מכוון בעיקר לאוכלוסייה הערבית, משום שביישובים אלו היקף הבנייה הבלתי חוקית הוא מהגבוהים ביותר. להצעת החוק הוגשו אלפי הסתייגויות על ידי חברי הכנסת הערביים בגלל סיבה זו. השאלה המרכזית תהיה עכשיו, מה יהיה סדר העדיפות של מפקחי יחידת האכיפה, מהיכן להתחיל ולבחון את עבירות הבנייה.

בכל מקרה, כל מי שבנה עד היום ללא היתר ועבר על החוק, וכל מי שמתכנן לעשות את זה צריך לקחת בחשבון שהכלים החדשים שהממשלה אישרה יגרמו לו לשלם על עבירות הבנייה הרבה מאוד כסף.