תיחלץ מהמשבר? הבורסה הציגה תוכנית אסטרטגית חדשה

על רקע המשבר החמור בבורסה המקומית בשנים האחרונות, הנהלת הבורסה הציגה היום תוכנית אסטרטגית חדשה ששמה לה למטרה להשיג 3 יעדים מרכזיים: להוות אפיק מרכזי לגיוס הון, להרחיב את סל השירותים ולהגביר את הנזילות

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

על רקע המשבר החמור השורר בבורסה בשנים האחרונות, הנהלת הבורסה הציגה היום (ג') תוכנית אסטרטגית חדשה שגובשה ברבעון האחרון. התוכנית החדשה שמה לה למטרה להשיג 3 יעדים מרכזיים: להוות אפיק מרכזי לגיוס הון, להרחיב את סל השירותים ולהגביר את הנזילות.

כדי להוות אפיק מרכזי לגיוס הון נקבע בתוכנית כי ייעשו מאמצים "להחזיר את הישראליות הביתה". כלומר, כ-90 חברות ישראליות נסחרות בחו"ל בשווי כולל של כ-250 מיליארד שקל ולכן הנהלת הבורסה קבעה כי יש לעשות מאמצים לתמרץ את אותן חברות להנפיק גם בבורסה המקומית. בנוסף, הבורסה תפעל לקדם הפרטת 15 חברות ממשלתיות בעלות פוטנציאל להנפקה בשווי כולל של 15 מיליארד שקל. כמו כן בבורסה מתכוונים לשים דגש מרכזי על מימוש פוטנציאל חברות הצמיחה בישראל הכולל כ- 1,000 חברות קטנות-בינוניות "מסורתיות", מאות פרוייקטי נדל"ן ותשתיות וכ-300-500 חברות צמיחה בסקטור הטכנולוגיה.

התוכנית האסטרטגית החדשה של הבורסה כוללת כאמור יעד של הרחבת סל השירותים והצעת מוצרים נוספים ללקוחות הבורסה. במטרה להשיג יעד זה הבורסה תציע בין היתר שירותי משמורת ללקוחות מוסדיים, יצירת מאגר השאלות מרכזי, מסחר במכשירי איגוח והקמת שירות רישומים דיגיטלי ראשון מסוגו לחברות.

הנזילות ומחזורי המסחר הנמוכים הם בין הגורמים המרכזיים למשבר בבורסה. לכן, בתוכנית האסטרטגית  נקבע כי הבורסה תשאף לטפל בזרמים המרכזיים שמשפיעים על הנזילות ביניהם, הציבור הרחב, סוחרים ומשקיעים מוסדיים מקומיים ובינלאומיים.

מנכ"ל הבורסה, איתי בן-זאב, התייחס לתוכנית החדשה: "הציבור הישראלי צריך לחזור ולהיות חלק פעיל ודומיננטי בשוק ההון המקומי. יש לו זכות להיות שותף ישיר בהצלחת הכלכלה הישראלית באמצעות הבורסה בתל-אביב. אנו שואפים להיות 'הבחירה הראשונה' של החברות, המשקיעים והציבור הרחב". לדברי בן-זאב, "המצב בו רק מעטים שותפים להצלחת הכלכלה לטווח הארוך מחייב תיקון ואנו מאמינים כי הפלטפורמה הנכונה והיעילה ביותר היא באמצעות שוק ההון הישראלי. "תוכנית הפעולה הכוללת צעדים אופרטיביים הניתנים ליישום בטווח קצר יחסית ובמידה רבה על בסיס יכולות פנימיות חזקות הקיימות בבורסה, כך שנוכל לראות תוצאות בטווח הנראה לעין".