תושבי רמת-אביב נגד הרכבת הקלה: תפגע במרקם השכונה

200 תושבי שכונת רמת-אביב הגישו התנגדות למעבר תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה בתוך השכונה, בטענה כי הוא יפגע בה ויפלג את חלקה הצפוני והדרומי ■ דורשים ליישמו במנהרות

עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

200 תושבי שכונת רמת-אביב בתל-אביב הגישו לוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) את התנגדותם למעבר מקטע הקו הירוק של הרכבת הקלה בתוך השכונה, ברחובות נמיר, איינשטיין וחיים לבנון. בהתנגדות שהוגשה באמצעות עוה"ד ענת בירן וורד מאירוביץ סייג, טוענים תושבי רמת-אביב א', רמת-אביב ב', ונווה אביבים, כי התוואי כפי שהוא מתוכנן, גורם לפגיעה קשה במרקם השכונה, תוך פילוגה באמצעות הפרדה ממשית בין חלקה הצפוני לחלקה הדרומי באמצעות תוואי הרכבת, וכי התוואי המתוכנן צפוי לגרום גם לעומסים בשל ביטול נתיבי תחבורה וביטול חניות ברחובות. בנוסף, טוענים התושבים בהתנגדות כי בתקופת ההקמה צפויים להתקיים מטרדים קשים ביותר.

לטענת תושבי רמת-אביב, לידתו של התוואי במסגרת תיקון לתמ"א 23/א/4, אז הוחלט להעביר את תוואי הרכבת הקלה ללב שכונת המגורים וזאת מבלי שקולם של התושבים נשמע. בהתנגדות נטען כי החלופה שנבחרה כוללת את שיקוע התחנה בצומת הרחובות נמיר ואיינשטיין אשר מחייב יצירת חפיר עצום, ומצידיו חומות גבוהות בתוך שכונת המגורים בגובה של כ- 24 מטר.

חפיר זה מלבד ההשפעות הקשות הקבועות שלו גורר אחריו עבודות עצומות בתקופת הביניים באופן שעלול לאמלל את חיי התושבים, כך שאחד מהפתרונות המפורטים בתסקיר ההשפעה על הסביבה למקטע זה הוא מתן אפשרות לדיירים להתפנות לבתי מלון בשעות הלילה. אלא שפתרונות אלו כלל לא הוכרעו במסגרת התוכנית, והן יוכרעו בשלב מאוחר יותר בו (שוב) קולם של התושבים לא ישמע.

על כן טוענים התושבים כי על הוועדה לשקול מחדש את העברתו של המקטע בשכונתם. "ככל שלא יבוטל מקטע הקו הירוק ברחובות איינשטיין ולבנון תתבקש הוועדה להורות על מנהור המקטע כולו ברחובות איינשטיין ולבנון כך שהפגיעה בשכונת המתנגדים תהייה מינימלית" נכתב בהתנגדות. לחילופין דורשים התושבים לבטל את השיקוע בצומת נמיר מאחר והוא מחלק את מפלס הרחוב לשני חלקים נפרדים שאין ביניהם קשר.

לדברי עו"ד ענת בירן, "לאחר ההחלטה על קידום הקו בלב-ליבה של השכונה, הרי שלכל הפחות היו אמורים להתחשב באופן מקסימאלי במאפיינים המיוחדים של השכונה ובאיכות החיים של תושביה, אלא ששיקולים חשובים אלו זכו להתעלמות מוחלטת והחלופה שנבחרה לביצוע התוואי היא החלופה הפוגעת ביותר" היא הוסיפה כי "בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה, על תוכנית לתשתיות לאומיות להיות מלווה בתסקיר השפעה על הסביבה. במקרה של רמת-אביב, אמנם בוצע תסקיר אבל לא ברור מהן ההנחיות שניתנו לעריכתו, והאם התקיים דיון בממצאיו בפני הות"ל טרם העברת התוכנית להשגות הציבור. כאשר בכל מקרה מהתסקיר עולה כי שיקולים מהותיים ביותר בדבר ההשפעה על תפקוד השכונה ואיכות חיי התושבים לא נבחנו. אין זה מתקבל על הדעת שתוכנית בעלת השלכות כה מהותיות תקודם מבלי שהדברים יבחנו באופן היסודי ביותר ויתקיים לגביהם דיון מעמיק טרם העברתו להשגות הציבור".

מנת"ע נמסר בתגובה כי "במקביל לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה, משרד התחבורה ונת"ע מקדמים את תכנון הקו הסגול והקו הירוק אשר ישרתו מיליוני תושבים ובהם אלפי סטודנטים הלומדים באוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל-אביב ומוקדי ביקוש נוספים. מלבד הנגישות היעילה והמהירה, הקווים יפחיתו את זיהום האוויר והרעש וישפרו את איכות החיים של מאות אלפי תושבים בתל-אביב ובגוש דן. אנו מודעים לחשש ולחוסר הוודאות של חלק מהתושבים ונפעל ככל שניתן על מנת להפיג את אותם חששות אך בד בבד, נמשיך במקצועיות ובנחישות להביא לעידן תחבורתי חדש באמצעות הקמת מערכת הסעת המונים המשלבת רכבות קלות בנסיעה תת קרקעית ועילית, בדומה לערים מפותחות בעולם כולו".