נתון מאכזב בארה"ב: הכלכלה צמחה בקצב של 0.7% ברבעון

התחזיות בשוק עמדו על קצב צמיחה של 1.2% ■ הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלת ארה"ב, צמחה ברבעון הראשון ב-0.3% בלבד - הקצב הנמוך ביותר מזה 7 שנים

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נתון מאכזב בארה"ב: התמ"ג צמח בקצב של 0.7% בלבד ברבעון הראשון של 2017, בעוד בשוק ציפו לקצב צמיחה של 1.2%. כך עולה מנתוני צמיחת התמ"ג שפרסם היום (ו') הממשל האמריקאי. למעשה, מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר ברבעון הראשון ב-3 שנים האחרונות. לשם השוואה, את הרבעון הרביעי של 2016 כלכלת ארה"ב חתמה עם קצב צמיחה שנתי של 2.1%. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בקריאה ראשונה של נתון הצמיחה ברבעון הראשון וב-2 הקריאות הנוספות הנתונים עוד עשויים להשתנות לטובה.

ההאטה בקצב הצמיחה משקפת בעיקר חולשה בצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלת ארה"ב שמשקלו בתמ"ג עומד על כ-70%.  לפי הנתונים שפרסם היום הממשל, הצריכה הפרטית צמחה בקצב של 0.3% בלבד, קצב הצמיחה הנמוך ביותר ב-7 שנים האחרונות. אנליסטים בשוק תולים את האשמה במזג האוויר החם יחסית ששרר בחורף, שגרם להאטה בצריכה של חשמל ומוצרי חימום. 

מלבד ההאטה בצריכה הפרטית, גורמים נוספים שהכבידו על צמיחת התמ"ג היו מלאי העסקים, שצמח ברמה של 10.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון, הרבה מתחת לקצב הצמיחה ברבעונים הקודמים, וכן ההוצאות הממשלתיות שירדו ב-1.7% ברבעון הראשון.

אומנם נתוני הצמיחה הם נקודת פתיחה שלילית לטראמפ, שסיכם השבוע 100 ימים ראשונים לכהונתו, אך אנליסטים רבים בשוק מעריכים כי מדובר בהאטה זמנית ומעריכים כי התמ"ג יצמח ברבעון הראשון בקצב שנתי של 3% ומעלה.