הצעה לאוצר: די לנפח את מספר הדירות ב"מחיר למשתכן"

לתוכנית מחיר למשתכן יש יתרונות ברורים - תמשיכו איתה, שווקו את המגרשים, אבל במקום לנסות ולהגדיל את המספרים, פשוט תתמקדו במספרים המוחלטים. זה יהיה יותר טוב לכולם

משה כחלון
משה כחלון

תוכנית מחיר למשתכן החדשה מתקרבת ליום הולדת שנתיים. המכרז הראשון של מחיר למשתכן במתכונת החדשה פורסם באוגוסט 2015 בקריית מוצקין וכלל קרקע לקצת יותר מאלף דירות מוזלות. מאז פורסמו עוד לא מעט מכרזים, הוכרזו זוכים ואפילו כבר נרכשו דירת מוזלות בפועל מקבלנים.

אני חושב שתוכנית מחיר למשתכן היא טובה. היא לא מושלמת, היא בטח לא תפתור את משבר הדיור, ואפשר לעשות לה כמה שיפורים. אבל היא תוכנית שעובדת ומספקת היצע דירות זולות לזכאים שלא יכולים לקנות דירה במחירי שוק.

בזמן האחרון גם התחילו לשלב בתוכנית דירות במחירי שוק, המיועדים לכלל האוכלוסייה, ולא רק לזכאים, מה שהופך אותה לטובה יותר ולו רק בגלל שהפרויקטים שייבנו יתוכננו טוב יותר.

אבל יש משהו שכדאי שבמשרד האוצר ובמטה הדיור יקחו בחשבון. הדבר קשור לדיווחים של המשרד על הפרויקטים.

רק בשבוע שעבר שיגרו במשרד האוצר רצף משמעותי של הודעות על מכרזים שנסגרו בראשון לציון, באר שבע, נתניה, סכנין וגם בגבעת אולגה בחדרה. שילוב של כל ההודעות יחד הוביל לבשורה של ממש, קרקע לאלפי יחידות דיור מוזלות שנמכרה בהצלחה לקבלנים ויזמים. אבל למרות שחלק מהמכרזים כוללים גם שיעור לא מבוטל של דירות שאינן לזכאים, המספרים שהופיעו בהודעות של האוצר כללו את סך כל הדירות יחד, לזכאים וגם לשוק החופשי.

בבאר שבע למשל, המכרז כלל 1,472 דירות סך הכל, אבל 33% מהן יכולות להימכר בשוק החופשי. בנוסף, היו חמישה מגרשים שלא זכו להצעות מצד קבלנים אז גם את היצע הדירות הזה צריך להוריד ממספר הדירות. בסופו של דבר, למרות שההודעה של האוצר הכריזה על יותר מאלף דירות, הנתון המדוייק יותר הוא 695 דירות מוזלות לזכאים, 342 דירות במחירי שוק לציבור הרחב ועוד 435 דירות שנשארו על המדף.

בראשון לציון ובנתניה היה מקרה דומה. מחיר למשתכן: 2,676 יחידות דיור בראשון לציון ונתניה נכתב בכותרת ההודעה של האוצר. אבל בפועל, אם נדקדק שוב, קצת יותר מ-2,000 דירות הן באמת דירות מוזלות המיועדות לזכאים והשאר, דירות במחירי שוק לציבור הרחב או גם מגרש אחד בנתניה שלא צלח.

אז אולי אני קטנוני, ואולי אני מתעכב על שיניים קטנים. אבל לדעתי ההבדלים האלו משמעותיים. ברור שבאוצר רוצים להעצים את המספרים כדי לשדר לציבור שתוכנית מחיר למשתכן מוצלחת. וגם חלק מזה נכון, רוב הדירות באמת יהיו דירות מוזלות וגם הרוב המכריע של המכרזים נסגר בהצלחה. אבל למה לעשות רק חצי עבודה? למה לא לכתוב בדיוק כמה דירות יהיו לזכאים וכמה דירות לציבור הרחב? גם אם התקשורת המסורתית עושה את החישובים, יש מי שלא, ובימים של תנועה חופשית של מידע ברשת בלי תיווך התקשורת, לא תמיד יש מי שיודע לעשות את ההבחנה. אחר כך, שהדיווחים במחצית השנה או בסוף השנה של כמה דירות מוזלות שווקו בהצלחה לא יסתדרו, או שזכאים יטענו שבראשון לציון או באר שבע היו אמורות להיות יותר דירות מוזלות, אי הדיוק הזה יחזור כמו בומרנג.

כמו שכבר פתחתי ואמרתי, אני חושב שתוכנית מחיר למשתכן היא תוכנית עם יתרונות ברורים. אבל לצערי, וגם אני מניח שלצערו של שר האוצר משה כחלון שקיווה לא רק להישג בתחום הדיור אלא גם להישג פוליטי, היא לא מצליחה עדיין לספק מספר גדול מספיק של דירות מוזלות. רק בסקירה האחרונה של אגף הכלכלן הראשי באוצר נחשף כי מיום תחילת התוכנית ועד היום נמכרו לזכאים 3,200 דירות מוזלות בלבד, זאת מתוך היצע של כ-30 אלף דירות שכבר נרכשו על ידי קבלנים במכרזים השונים ולמעלה מ-80 אלף זכאים.

אז תמשיכו עם התוכנית, שווקו את המגרשים, אבל במקום לנסות ולהגדיל את המספרים, פשוט תתמקדו במספרים המוחלטים. זה יהיה יותר טוב לכולם.