בן-חי-שגב: "ערוץ 2 מתנהג כמו תינוק שלקחו לו את הצעצוע"

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין התייחסה לביקורת על הבחירה בערוץ 20 להפעלת ערוץ הכנסת ■ גורם באחת הקבוצות: "יפעת בן-חי-שגב עובדת בשביל התפקיד הבא שלה"

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

זכייתו של ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת ביום חמישי, כשהוא מותיר מאחור את שני הגופים החזקים שהתמודדו בו, המשיכה לעורר הדים גם היום והפכה לקרב של האשמות.

מצד אחד, מדובר בזכייה מפתיעה על רקע העובדה שהגוף הצעיר וחסר הניסיון בשידורי חדשות גבר על חדשות 2, שהפעילה עד כה את הערוץ, ועל RGE, בעלת השליטה בערוץ 10.

מצד שני, כפי שפורסם ב"גלובס", עוד לפני הזכייה העלו גורמים המעורבים במכרז חששות כי לתוך השיקולים המקצועיים של מועצת הכבלים והלוויין חדרו גם שיקולים פוליטיים, על רקע רצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, השולט במשרד התקשורת, לפגוע בחדשות 2 ובחדשות 10 ולחזק את ערוץ 20 בעל האופי הימני.

בינתיים הדיון עצמו הוא מעט עקר, על רקע העובדה כי ההצעות השונות - ההצעה הזוכה ו-3 ההצעות המפסידות - לא נחשפו. למעשה, בערוצים 2 ו-10 טוענים כי עד כה הם לא קיבלו כלל הודעה על כך שנוצחו במכרז.

על-פי ההודעה שהוציאה מועצת הכבלים והלוויין ביום חמישי, ההצעה הזוכה של ערוץ 20 זכתה ל-930 נקודות (מתוך 1,000 אפשריות), הצעת RGE הגיעה למקום השני עם 822 נקודות, הצעת חברת החדשות של ערוץ 2 זכתה ל-814 נקודות, ו"שידורי העם" (הקבוצה של תיא תקשורת ויסמין TV) זכתה ל-751 נקודות.

ערוץ 20, בראשות המנכ"ל מוטי שקלאר והעורך הראשי חגי גולן, אמור להתחיל להפעיל את הערוץ בחודש יולי, כשבינתיים על-פי הערכות, גם בחדשות 2 וגם ב-RGE בוחנים אפשרות לערער על התוצאות.

הזכייה במכרז היא ל-10 שנים, והתקציב שתעמיד המדינה לזכות ערוץ 20 יעמוד על 25.2 מיליון שקל לשנה.

על רקע הלך הרוח הביקורתי ששורר בשוק בכל הנוגע לזכייה של ערוץ 20, יצאה היום (א') יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, להגנת ההליך שבראשו עמדה.

לדבריה, "כל ההצעות שהוגשו היו הצעות טובות, שלוש הצעות היו מצוינות, ובתוכן אלה של ערוץ 10 וחדשות 2. בסוף יש לך מכרז, יש מישהו שמקבל יותר נקודות, והוא הזוכה. בעיניי, התגובות שאנחנו שומעים הן מאוד ילדותיות. אנחנו הרי מנסים לחנך ילדים להפסיד בכבוד, וערוץ 2 מתנהג כמו תינוק שלקחו לו את הצעצוע. חדשות 2 עשו עבודה מצוינת ב-12 השנים האחרונות, הם הקימו ערוץ יש מאין, והוא היה מצוין, אבל זה ערוץ של המדינה, והיא המוסמכת לקבוע, על-פי קריטריונים, מי יפעיל אותו".

- מה את יכולה לומר בתגובה לטענות שלפיהן המועצה היא יחידת סמך במשרד שנשלט על-ידי נתניהו, וחברים בה אנשים שפעלו או היו עשויים לפעול בשמו ובשם האינטרסים הצרים שלו?

"אני לא מוניתי על-ידי ראש הממשלה לתפקיד שלי, ואין לי שום מחויבות אליו. יש לי מחויבות לאינטגריטי שלי. האם ראש הממשלה נפגש אתי או דיבר אתי בעניין? לא. לא הוא ולא אנשיו. אני חרדה לשלטון החוק ולחופש העיתונות לא פחות מארבעת הגופים המסחריים שניגשו למכרז הזה".

מה יעלה בגורל העובדים?

באופן רשמי בחדשות 2 ובערוץ 10 לא מתייחסים בינתיים להליך הבחירה, על רקע העובדה שכאמור התוצאות המפורטות והפרוטוקולים של ההליך לא פורסמו באופן רשמי. בחדשות 2 מסרו ביום חמישי כי "לאור פרסומים על זכיית ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, אנו ממתינים לקבלת ההודעה הרשמית. עם קבלתה, בכוונתנו לבחון את ההצעה הזוכה ואת כל הליכי המכרז שהתקיימו ולשקול את צעדינו. אנו גאים בערוץ הכנסת המצטיין שהפעלנו ב-12 השנים האחרונות ובעובדיו המסורים".

ואכן, אחת הסוגיות שעולות כעת על הפרק היא עתידם של עובדי הערוץ. מדובר בכ-100 עובדים, כשעל-פי הערכות כ-70 עד 80 מהם הם שכירים. בערוץ 20 סירבו להתייחס רשמית לעתידם של העובדים, אך על-פי הערכות הם עשויים להעסיק חלק גדול מהעובדים הנוכחיים בערוץ, כמובן תוך מחויבות למה שהציעו במכרז ותוך שינוי באופי התוכניות ובטאלנטים שיגישו אותן.

גורם בכיר בערוץ 20 אמר ל"גלובס" כי החברה תעמוד במכסות כוח-האדם אליהן התחייבה במכרז, וכי אין שום אג׳נדה שלא להעסיק עובדים טובים מתוך מצבת כוח-האדם הקיימת.

מי שכן מתח ביקורת באופן רשמי על ההחלטה היא התנועה הרפורמית, שנלחמת כבר זמן על אופי התכנים שמשודרים בערוץ 20, שכזכור אמור לשמש קודם כל כערוץ מורשת. "ערוץ 20 מפר ברגל גסה את תנאי הזיכיון שלו בכל הנוגע לייצוג המתבקש של מגוון הזרמים, הקהילות והחוגים בעם היהודי ובציבור הישראלי", נמסר מהתנועה. "במצב העניינים הזה, לא ברור כיצד מעניקה מועצת הכבלים והלוויין פרס לערוץ בדמות שידורי ערוץ הכנסת, שחייבים להתבסס על פלורליזם, ריבוי דעות וטיפוח סובלנות. בנוסף, מאכזב לראות כיצד המועצה אינה מכבדת את דרישותיה והחלטותיה שלה עצמה, ושמה אותן לצחוק". 

גורם באחת הקבוצות המתמודדות הגיב היום לדברים בחריפות: "מי שמקשיב לבן-חי-שגב בראיונות שהיא מעניקה ביממה האחרונה ומביט על התנהלותה בשבועות האחרונים, למד שהגברת עובדת בשביל התפקיד הבא שלה. היא תעשה הכול כדי להיות יושבת-ראש 'ברית-המועצות', גם במחיר של הענקת שידור ציבורי לערוץ שבמשך שנים לא עומד במחויבויות שלו ומקבל קנסות על הפרות בוטות בשידוריו, שלא בחל בקמפיינים נגד נשיא המדינה ואושיות שלטוניות נוספות, ערוץ צעקני ומקטב".