הרשות השנייה: שווי המותג "חדשות 2" - 2.8 מיליון שקל

עבודה כלכלית שהוכנה עבור הרשות קבעה כי זה שווי המותג שזכייניות ערוץ 2 יצטרכו לשלם לקראת הפיצול בנובמבר ■ ועדה בראשות יו"ר חדשות 2, תמי רווה, פועלת כדי לפתור את הסוגיות שעלולות להיווצר עם מעבר למתווה בו חדשות 2 תשרת שני ערוצים נפרדים

הרשות השנייה קבעה לאחרונה כי שווי מותג "חדשות 2" עומד על 2.8 מיליון שקל. מדובר בהליך שמתחייב מכך ששתי זכייניות ערוץ 2 שבהן בעלות המותג, קשת ורשת, יעברו בנובמבר מזיכיון לרישיון, ובמסגרת זאת עליהן לשלם למדינה, שהיא בעלת המותג, את שוויו. הליך דומה התקיים גם בעת המעבר של ערוץ 10 מזיכיון לרישיון, ואז נקבע כי שווי חדשות 10 עומד על 1.2 מיליון שקל.

השווי נקבע לאחר עבודה כלכלית שנעשתה עבור הרשות השנייה, שהסתמך כבנצ'מארק על העבודה שכבר נעשתה בעניינו של ערוץ 10. יחד עם זאת, ערוץ 10 רכש את המותג חדשות 10 כשהוא נשאר באותו אפיק (ורק כעת הוא ייאלץ לעזוב אותו). במקרה של רשת וקשת, המותג ערוץ 2 עומד להיעלם, מה שיכול לעלות שאלה לגבי שווי המותג שמתבסס עליו - "חדשות 2".

הפיצול של ערוץ 2 בנובמבר יוצר סדרה של שאלות לא פשוטות ועניינים סבוכים סביב האופן שבו תתפקד חברת החדשות החל מיום הפיצול, כשלפחות בשלב הראשון היא תשרת את שני הגופים, שכעת יתחילו להתחרות זה בזה ישירות.

לצורך כך הוקמה לאחרונה ועדה בראשותה של תמי רווה, יו"ר דירקטוריון חדשות 2, ובהשתתפות נציגים של שתי הזכייניות, שתצטרך לתת מענה לשורה של סוגיות שצפויות לעלות החל מנובמבר.

כך, למשל, עולה השאלה כיצד יוחלט האם אירוע חדשות מסוים מצדיק פריצה ללוח המשדרים הרגיל וביטול התוכניות שתוכננו לאותו ערב, כשכעת לכל אחת מהזכייניות עשוי להיות אינטרס מנוגד בכל ערב נתון (למשל במקרה שבו אחת מהן קבעה לאותו יום גמר גדול של ריאליטי מושקע, בעוד השנייה שיבצה מולו משדר בעלות נמוכה). גם אסטרטגיית מכירת הפרסום של שתי הזכייניות היא שונה, והצוות יצטרך לתת לכך - כמו לסוגיות בעייתיות נוספות - פתרון.

שתי הזכייניות יכולות כמובן לפתור את העניין הזה באמצעות הליך הבמב"י ("קנה אותי או שאקנה אותך") שהחוק מתיר להן. כלומר, הן אמנם יכולות להחזיק בחברה במשותף במשך עד 3 שנים, אך כפי שכבר הסבירו ברשות, הן לא מחויבות לכך, ובמקרה של הסכמה הן יכולות לקיים את הליך הבמב"י באופן מיידי או תוך מספר חודשים.

כמובן שעל רקע המצב הכלכלי הלא פשוט של כל החברות שפועלות בתחום, ועל רקע האתגר הפיננסי העצום שיזמן לפתחן עידן של 3 ערוצי ברודקאסט, לא ברור האם הן ירצו להיכנס כבר כעת להרפתקה כלכלית כזאת, שתכלול או רכישה של חצי מחברת החדשות בהשקעה גדולה או מכירה של חצי מ"חדשות 2" והשקעה כספית בהקמת חברה נפרדת.