האתגר הבא של בזק: צמצום מצבת כוח-האדם והוועדים

קבוצת בזק תנסה לצמצם את מצבת כוח-האדם אחרי אישור ההפרדה המבנית, אבל הוועדים של החברות-הבנות צפויים להתנגד

שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ
שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ

ההחלטה להקים צוות משותף של משרד האוצר ומשרד התקשורת, שיעסוק בביטול ההפרדה המבנית בבזק שבשליטת שאול אלוביץ', הפתיעה לא מעט גורמים בשוק. חלק מחברות התקשורת אפילו לא ידעו על הקמת הצוות ודי הופתעו, בעיקר בקשר לעיתוי - לפני פרסום דוח מבקר המדינה על טיפול משרד התקשורת ברפורמת השוק הסיטונאי.

בחודשים האחרונים ניסה משרד התקשורת ללכת עקב בצד אגודל ולא להתנגש חזיתית במבקר המדינה, שביקש בצורה הכי ברורה שאפשר שביטול ההפרדה המבנית בבזק לא יקודם עד שלא יפורסם דוח הביקורת שלו. אז למה אצה הדרך למשרד התקשורת לקדם את המהלך עוד בטרם פורסם הדוח? התשובה לכך כנראה נמצאת בלחצים שמפעילה בזק על משרד התקשורת ועל משרד ראש הממשלה.

לבעלת השליטה בבזק, קבוצת יורוקום, חשוב מאוד לבטל את ההפרדה המבנית קודם כל בחברת yes ובהמשך מול יתר החברות בקבוצה.

בזק שילמה מאות מיליוני שקלים ליורוקום כדי לרכוש מהאחרונה את החלק שלה ב-yes. אחד הנימוקים למחיר הגבוה הוא הסינרגיות בין החברות, לאחר ההפרדה המבנית בבזק. היות וזה לא קורה, הדירקטורים בבזק נמצאים ב'פאול' משמעותי. אפשר לטעון שהם פעלו לכאורה נגד האינטרסים של החברה כשאישרו עסקה על סמך הבטחות שלא מומשו. מעבר לסינרגיות, בזק שילמה ליורוקום 200 מיליון שקל בגין ההפסדים הצבורים של yes ובנוסף סך של 460 מיליון שקל למס הכנסה, הכל מתוך הנחה שביטול ההפרדה המבנית יתרחש ב-2016 והחברה תוכל לנצל את נכס המס כבר ב-2017.

העובדה שההפרדה לא בוטלה ב-2016, כפי שתוכנן, יוצרת פער עצום בין הסכום שבזק שילמה ובין מה שהיא יכולה לקבל. העובדה שחברי הדירקטוריון לא יצרו מנגנון שיפוי לבזק, שהיה מפצה את החברה במקרה של דחייה או עיכוב במועד ביטול ההפרדה המבנית, מעוררת סימני שאלה.

לנהל תהליך מקצועי ותקין

במשרד התקשורת ובאוצר מדברים על תהליך מקצועי ונקי שיבחן את העניין. ככל הנראה במשרד התקשורת הבינו שבלי שיתוף האוצר בתהליך, ומבלי שיגיעו עימו להבנות, לא תהיה אפשרות לקדם את המהלך והניסיון הוכיח זאת.

באופן פרדוקסלי, האוצר נתפס כמי שדואג לתחרות יותר מאשר משרד התקשורת שזה תפקידו. האוצר הבהיר שישתתף בצוות מתוך מטרה לנהל תהליך מקצועי ותקין ושאם יתברר כי הכתובת כבר על הקיר, כמו שחוששים בשוק, הוא לא ייתן ידו לכך. כך שכמו שכבר נאמר ונכתב כאן מספר פעמים, כולם מבינים שהמבנה של ההפרדה המבנית היום שחל על בזק הוא מעוות ודורש תיקון, השאלה היא מה יחליף את המודל הקיים וכיצד המודל החדש יקדם את התחרות וטובת המשק.

יש עוד דבר שצריך לקחת בחשבון כשמדברים על ביטול ההפרדה המבנית, "נושא פצפון" שלא ממש שמים לב אליו, והוא עתיד העובדים בקבוצת בזק.

הסכם העבודה שנחתם לאחרונה בחברת פלאפון בין העובדים שמיוצגים על-ידי יו"ר הוועד ברק לוי לבין החברה - הוא לא עוד הסכם עבודה. נכון שמדובר בהסכם שני בחברה, אשר שיפר בצורה משמעותית את תנאי העובדים בה, למורת רוחה של ההנהלה ואחרי מאבק ממושך ומתוקשר, אבל לא זה העניין. מדובר בהסכם אסטרטגי, לא פחות, שצפוי להשפיע מהותית על קבוצת בזק בשנים הקרובות.

בזק, כידוע, נאבקת כבר תקופה ארוכה על ביטול ההפרדה המבנית בין החברות בקבוצה. בזק מצפה כי ביטול ההפרדה המבנית יאפשר לה להציע, לראשונה, חבילות תעריפים משולבות בין כלל המוצרים המוצעים על-ידי חברות הקבוצה, אבל לא פחות חשוב מכך, היא מקווה כי הוא יאפשר לה להוביל מהלך מיזוג שיאפשר לה להפחית בצורה משמעותית את עלויות התפעול בקבוצה.

בבזק מבינים כי הצעת חבילת תעריפים משולבת של שירותי אינטרנט טלפון וטלוויזיה ("טריפל") תאלץ את הקבוצה להוזיל את מחיר החבילה ולאבד הכנסות, אך מקווים כי תהליכי הייעול יפחיתו בצורה משמעותית יותר את עלויות הקבוצה, באופן שיביא לגידול ברווחים לבעלי המניות.

בזק מעולם לא נקבה במספרים בעניין הפחתת העלויות שתתאפשר עם ביטול ההפרדה המבנית, אבל מפעם לפעם, ציינה כי מדובר בסכומים משמעותיים, ככל הנראה מאות מיליונים בשנה. הפעם הראשונה בה נקבה בזק במספרים הייתה בהליך רכישת מניות yes מיורוקום.

על-פי הניתוח שפרסמה החברה ערב העסקה, מיזוג החברות יביא לחיסכון של למעלה ממאה מיליון שקל, רובם ככולם כתוצאה מאיחוד מטות ופעילויות עם הפעילות הקווית של בזק. יש להניח כי בבזק נמצאות תוכניות דומות גם ביחס לשתי החברות הגדולות הנוספות בקבוצה - פלאפון ובזק בינלאומי.

יותר ממיליון שקל לעובד

משמעות הדבר כי רובן המוחלט של התועלות שביטול ההפרדה המבנית תביא לחברה, יהיו כתוצאה מצמצום כוח-האדם בקבוצה. היות ועובדי בזק קווי מאוגדים תחת ועד עובדים חזק, הדרך היחידה להתייעל היא בהתאם להסכם העבודה המגדיר כמות מקסימלית של עובדים שניתן לסיים את העסקתם ובעלויות כבדות מאוד (למעלה ממיליון שקלים לעובד).

בגלל האילוץ הזה בבזק תכננו שעם ביטול ההפרדה המבנית, ומיזוג החברות-הבנות עם בזק, יפוטרו אלפי עובדים - כולם מהחברות-הבנות, כאשר העובדים בבזק ייקחו על עצמם את המשימות שבוצעו על-ידי עובדי החברות שימוזגו. התוכנית יכולה הייתה לצאת אל הפועל, ואולי אף בהצלחה, אם ביטול ההפרדה היה קורה לפני 3 שנים.

בינתיים התרחש תהליך שבבזק לא ציפו לו. עובדי החברות-הבנות החלו להתאגד ובכל החברות בקבוצה קמו ועדי עובדים. גם לאחר ההתאגדות, קיוו בבזק שוועד העובדים החזק של החברה, יידע ביום פקודה לקחת בעלות על המיזוג וידאג לכך שניתן יהיה להתייעל על חשבון עובדי החברות-הבנות.

אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד. בפלאפון קם ועד עובדים חזק שאינו מתכנן לאפשר לוועד העובדים בבזק לקבוע לו את סדר היום. ההסכם שנחתם בשבוע שעבר, לאחר מאבק לא פשוט עם הנהלת החברה, הוכיח חד משמעית שוועד העובדים בפלאפון הוא גורם שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו בכל תהליך מיזוג עתידי.

קל להתנבא שתהליך דומה צפוי בכל החברות בקבוצה, כולל ב-yes שוועד העובדים בה נחשב כיום לוועד המתון ביותר בקבוצה. ביום שתבוטל ההפרדה המבנית הנהלת בזק צפויה להיתקל ב-4 ועדים עצמאיים וחזקים, שלכל אחד מהם אינטרסים ברורים לשמור על מקום עבודתם של עובדי החברה שלו.

במציאות כזו אין שום סיכוי שעובדי החברות-הבנות בקבוצה יהיו "בשר התותחים" של תהליך ההתייעלות בקבוצה. תהליך המיזוג של החברות בחברה, שגם כך צפוי להיות מורכב מאוד, הופך לכמעט בלתי אפשרי במציאות שנוצרה. בהנהלת בזק ערים, מן הסתם, לתהליכים הללו ולכן לא תהיה זו הפתעה גדולה אם ביום שאחרי ביטול ההפרדה המבנית לא נראה שום שינוי במתכונת העבודה של הקבוצה. יש סיכוי סביר שכל סיפור ביטול ההפרדה המבנית יתמצה בניצול נכס המס שבזק שילמה עבורו עם רכישת מלוא הבעלות על yes, ותו לא.