ח"כ גפני שלח את הממונה על שוק ההון ומגדל ביטוח להידברות

יו"ר ועדת הכספים המליץ לשלמה אליהו ולממונה דורית סלינגר להגיע להבנות בנוגע ליישום ההוראות האירופיות בישראל ולהימנע מהצבעה בנושא

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, שלח את ראשי קבוצת מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, ואת הממונה על שוק ההון דורית סלינגר ואנשיה, להידבר במטרה להגיע להבנות בנוגע לאופן אימוץ הסולבנסי 2 בישראל. גפני המליץ לצדדים להגיע להבנה ולהימנע מהצבעה בנושא, וקצב להם מקסימום 30 ימים.

הדיון בנוגע להוראות ליישום בישראל של משטר כושר פירעון כלכלי של חברת ביטוח מבוסס ההוראות האירופיות של הסולבנסי 2, הגיע היום לשולחנה של ועדת הכספים של הכנסת - לאחר שהממונה כבר הצהירה שהסמכות בנושא נתונה לה - וטרם הוכרע. עתה הצדדים ידברו, אולי במטרה להתפשר בהתאם לאמירה של גפני.

מדובר בסאגה בוערת, שבלבה עימות בין מגדל, שמחזיקה כמחצית מהתיק הישן בשוק ביטוחי החיים בישראל, ולפיכך מושפעת יותר מכל חברה אחרת, ולרעה, מאופן אימוץ הסולבנסי 2, שיהפוך אותה מחברה בעלת עודפי הון רגולטורי ניכרים, לחברה הסובל מחוסר הון רגולטורי, שיקשה עליה בפיתוח עסקיה ובחלוקת דיבידנדים.

יו"ר מגדל, יוחנן דנינו, אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס", כי "יש לנו השגות משמעותיות על הדרך שבה מתכוון הרגולטור הישראלי ליישם את התקנה. יישום ההוראות במתכונתן הנוכחית, ללא התאמות מהותיות, עלול להביא להשלכות קשות על המשק המקומי". לדבריו, מדובר ב"פגיעה לא מידתית, לא צודקת, לא ראויה ולא סבירה, עד כדי חוסר סבירות קיצוני".

הוא תקף אז את המהלך שמובילה הרשות, שלאחרונה הושג בעקבות הבנות של הפיקוח עם איגוד חברות הביטוח - למעשה עם כלל מתחרותיה של מגדל - שנענו למתווה שמובילה סלינגר, שלא הגיעה ולא לקחה חלק בדיון בכנסת. במגדל תמכו היום חברי הכנסת מיקי זוהר, אורן חזן ועודד פורר, ומנגד ניצבו חברי הכנסת מיקי לוי, מיקי רוזנטל, מיכל בירן ורחל עזריה.

אחד ההיבטים המרכזיים שמגדל והפיקוח חלוקים לגביו: מגדל דורשת פריסת הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות במסגרת העמידה בהוראות הסולבנסי בישראל על פני 16 שנים, "כמו באירופה", ואילו סלינגר מוכנה לזמן קצר בהרבה, של כשש שנים.

עתה שולח גפני את הצדדים להידבר בנוגע להארכה כאמור, ובין היתר דובר על הארכת התקופה משש שנים לשמונה שנים. בעוד שבמגדל מכוונים לפרק זמן ארוך משמעותית, הרי שמצד יתר חברות הביטוח אין הרבה הבדל בין שש לבין שמונה שנים, ושם מוכנים להמשיך בפשרה שהושגה עם סלינגר, וגם ישמחו על כל דחייה שמגדל תוכל להשיג, ככל שזה יקרה.

לפני כשבועיים אמרה סלינגר בכנס כי "אפשרנו פריסה של עיבוי ההון לעמידה ב-100% מדרישות סולבנסי 2, על פני שש שנים", תוך שקבעה כי "פריסה להגדלת עתודות ל-16 שנה באירופה לא רלוונטית לישראל", ובכך הבהירה שמבחינתה אין מקום להיענות לדרישות מגדל.

מדובר בסוגיה מהותית עבור חברות הביטוח, ומיוחד עבור מגדל, שיש לה השלכות, בין היתר, על יכולת החברות לחלק דיבידנדים ועל יכולת הפיתוח העסקי שלהן.

בהקשר זה נציין, כי מניות הביטוח נסחרות לאחרונה בסנטימנט חיובי, ומדד ביטוח פלוס עלה אתמול והיום ביותר מ-3%, כך שמתחילת החודש טיפס בכ-4.3%, ומתחילת השנה הוא התחזק בכ-19%. בשנה האחרונה עלה מדד הביטוח פלוס בכ-36%. אגב, מניית מגדל טיפסה במהלך היום בכ-1.3%, ולאחר מכן, לאחר שתם הדיון בכנסת, היא עברה לעליות מתונות יותר.