התאגיד יעלה לאוויר ביום שני, אולם הבלבול עדיין גדול

הכנסת צפויה להתחיל לדון הערב בתיקונים שיאפשרו את הקמת תאגיד החדשות ■ ברוך שי, העורך הראשי המיועד, צפוי להיות גם המנכ"ל הזמני - ויוחלף במנכ"ל זמני נוסף שיוחלף במנכ"ל קבוע בחודשיים הראשונים לפעילות תאגיד החדשות

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

רשות השידור סיימה אמש (ג') את שידוריה, והערב ב-19:00 גם רשת ב' של קול ישראל תעבור למתכונת של מוזיקה ומבזקי חדשות מדי שעה. זה מה שברור כרגע, בעקבות הישיבה הדרמטית של הוועדה בראשות ח"כ דוד ביטן, בה הודיע כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, כי על רקע העובדה ששני התאגידים החדשים אמורים להתחיל בשידוריהם כבר ביום שני הקרוב, הוא משחרר עבורם את כל העובדים החל מיום רביעי בבוקר, למעט 20 עובדים שיישארו כדי להעביר את משדרי האירוויזיון.

מעבר לכך, לפחות נכון לשעות הצהריים היום, הבלבול עדיין גדול. אישור התיקונים לחוק בקריאה שנייה ושלישית במליאה יחל הערב. כך או כך, מדובר בלוח זמנים חסר תקדים, שעולה בקנה אחד עם האופן חסר הסדר וההיגיון שבו התנהל התהליך כולו. "האירוע הזה הוא אחד המביכים והמבישים מאז הגעתי לכנסת", אמר אמש ח"כ איתן כבל עם סיום הדיונים בוועדה, "בהתנהלות קיבלתם ציון של אפס מאופס". כבל אמנם ידוע בהתבטאויותיו המליציות והתיאטרליות, אך הפעם נדמה שהוא היטיב לתאר.

על פי החוק, ב-15 במאי - כלומר ימים ספורים בלבד לאחר אישור החוק שכוללים בתוכם גם את סוף השבוע - אמור לקום מאפס תאגיד חדשות חדש, שיכלול בתוכו את כל עובדי חטיבת החדשות של "כאן" (עובדים חדשים ועובדים שנקלטו בחטיבה מרשות השידור), שאליהם יצטרפו כעת עוד כמה עשרות עובדים נוספים מרשות השידור. עד לפני יומיים, ההנחה הייתה שלוח זמנים כזה הוא בלתי אפשרי ושהכנסת תדחה בשבועיים נוספים - ובעלות שמוערכת על ידי האוצר ב-17 מיליון שקל - את יציאת שני התאגידים לדרך. אלא שבימים האחרונים הוסרו שני מכשולים משמעותיים, כך שכרגע תהליך שכזה נראה אפשרי מעט יותר. ראשית, בשל העובדה שבלוח הזמנים הקצר לא ניתן יהיה למנות מנכ"ל - שממילא אמור היה להיות זמני - תאגיד החדשות ייצא לדרך ללא מנכ"ל, כשמי שאמור למלא את מקומו בתקופה הזאת ולקבל סמכויות ניהול הוא ברוך שי, ראש חטיבת החדשות בתאגיד במתכונתו הקודמת.

על פי הערכות, שי, שבתאגיד החדש תפקידו מוגדר כעורך ראשי, יקבל על עצמו את התפקיד, כך שהוא יהיה מנכ"ל זמני לימים ספורים (עד שבועיים), שיוחלף במנכ"ל זמני שאמור למלא את התפקיד שלושה חודשים, שיוחלף במנכ"ל קבוע, לאחר שתוקם ועדת איתור ומועצה לתאגיד החדשות.

מכשול שני שהוסר אמש נוגע לתוכניות האקטואליה במיקור חוץ. בתאגיד קיבלו אישור להיעזר בשנתיים הראשונות במיקור חוץ בכל הנוגע למשדרי האקטואליה, כשהמשימה העיקרית הוטלה על אולפני הרצליה. אך במסגרת מתווה הפשרה בין כחלון לנתניהו נקבע שתאגיד החדשות החדש לא יוכל לעשות שימוש במיקור חוץ, מה שהפך את העלייה שלו לאוויר תוך ימים ספורים לבלתי אפשרית. אמש שונה בוועדה נוסח החוק ונקבע כי במשך החודשיים הראשונים לפעילותו של תאגיד החדשות הוא יוכל להשתמש במשדרים שהוכנו באולפני הרצליה. מדובר בשלוש שעות יומיות של אקטואליה: "5 מקורי" בהגשת דרור פויר וענת קורול, "6 כלכלי" בהגשת דב גילהר ו"7 אקטואלי" בהגשת מיכל רבינוביץ' ויועז הנדל.

באוצר הסבירו אמש כי העלות התקציבית הנוספת שנובעת מהאישור הזה לא תהיה משמעותית, בשל העובדה שעלויות התוכניות במיקור חוץ יגיעו מתוך תקציב ההקמה של התאגיד ולא מהתקציב השוטף שלו, ובנוסף ממילא חלק מהעלות שכבר נלקחה בחשבון נגעה לפיצוי שהמדינה הייתה צריכה להעביר לאולפני הרצליה, שכעת לכל הפחות יהיה קטן יותר.

למרות הסרת שני המכשולים המרכזיים הללו, לא מיותר לציין כי הקמת תאגיד חדש בלוח זמנים כה קצר היא משימה בעייתית. החל מאישור החוק יהיה צורך לטפל בכל הפרוצדורות הנוגעות להקמת גוף חדש, לקלוט בו את כל העובדים, לבטח אותם וכן הלאה. בחוק - שהנוסח הסופי שלו אמנם לא פורסם עדיין - גם לא הוכנס מנגנון ברור וקוהרנטי שאמור לטפל בבעיות ובמחלוקות שצפויות לצוץ בין שני התאגידים, שהחל מיום שני יתחילו לשדר יחד.

לפי המסתמן כרגע, לא רק שתוכניות האקטואליה שיעלו בתאגיד החדש והנפרד יהיו זהות לאלה שהיו אמורות לעלות בתאגיד, גם מהדורת החדשות המרכזית שתשודר ביום שני תיראה בדיוק כמו זאת שעל פי הטענות הרגיזה מלכתחילה את נתניהו. תגיש אותה גאולה אבן, יערוך עילי לוין, העורך הראשי יהיה כאמור שי, ואפילו הלוגואים והאריזה הגרפית יהיו אלה שהכינו ב"כאן". אם כך אכן ייראו השידורים בימים הראשונים, הדבר רק יעצים את גודל האיוולת בתהליך שבוצע בימים האחרונים בכנסת בעקבת מתווה הפשרה של כחלון ונתניהו, שגם כך יצר מבנה מסורבל ובעל עלויות מיותרות של שני תאגידים נפרדים.

משפילים מבט

אתמול בערב, במהלך ישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת, הודיע כונס הנכסים הרשמי פרופ', דוד האן, כי רשות השידור תעמיד כבר ממחר לרשות התאגיד את עובדיה שהתקבלו לעבודה בשני התאגידים. לפיכך, כך הוא הודיע והפתיע את כל הנוכחים בחדר, הערב תשודר מהדורת מבט האחרונה. הודעתו של האן הגיעה על רקע העובדה כי רק במהלך אותו יום התברר שסגירת הרשות ועלייתם לאוויר של שני התאגידים אכן עומדת להתרחש כבר ב-15 במאי.

האן למעשה הגיב להתנהלות הבעייתית של המדינה סביב סאגת השידור הציבורי, ולא התכוון לפגוע בעובדי רשות השידור, אך התגובות להודעתו היו קשות. עורך מהדורת מבט, אבי מוסקל, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "פחות משעה למהדורת מבט אנחנו מגלים יחד עם הכנסת וראשי התאגיד שזו המהדורה האחרונה! זו קבורת חמור של רשות השידור #בושה".

היום שלח האן מכתב לעובדי הרשות ובו הסביר את המהלך והודה להם: "דווקא בשעה קשה זאת הנני מבקש להודות באופן אישי, מקרב לבי, לכל אחת ואחד מכם על שליחותכם ועבודתכם הנפלאה... היו גאים במעשי ידיכם! שאו הלאה בגאון את לפיד השידור הציבורי! אתם מייצגיו הנאמנים. אתם ציבור נהדר ומסור ואשרי מי שיזכה לעבוד עמכם גם לעתיד לבוא...".

היום גם הודיע האן באופן רשמי בפנייה לבית המשפט, על המעבר של רשות השידור למתכונת מצומצמת בשל ההיערכות ליום התחילה של התאגיד.

מהדורת מבט האחרונה ששודרה אמש עמדה בסימן פרידה, והכתבים נשאו מילות סיכום אישיות לאחר שסיימו את דיווחיהם בענייני היום. המהדורה הסתיימה בשירת התקווה של העובדים, כשחלקם ממרר בבכי. הבוקר התפרסמו נתוני הרייטינג, ומהם עולה כי במהדורה צפו 5.4% מקרב בתי האב היהודיים.