קווייאר במקום טברנות: קפריסין היא כבר לא רק מקלט מס

המדינה הקטנה שהשיקה את תוכנית "מזומנים תמורת דרכון", נשטפת ברוסים אמידים שמצאו בה מקור נוח להסוות את האזרחות שלהם ■ האם האיחוד האירופי ידרוש כעת להחמיר את הקריטריונים שהפכו את קפריסין לדלת הכניסה האחורית לשטח האיחוד?

פועל קפריסאי מקומי / צילום: רויטרס
פועל קפריסאי מקומי / צילום: רויטרס

בלימסול, על החוף הדרומי של קפריסין, יש יותר שלטי חנויות ברוסית מאשר ביוונית המקומית. יאכטות עם שמות ברוסית ממלאות את המרינה החדשה. ליד משרד תחנת הרדיו "רוסקאיה וולנה", המסעדות על טיילת העץ מגישות פלמני (כיסונים מהמטבח הרוסי) עם וודקה, כמובן.

מוסקבה שעל הים התיכון הזו פורחת כאשר רוסים אמידים נוהרים לאי הקטן בשולי האיחוד האירופי כדי להפוך ללא-רוסים. קפריסין, שידועה מזמן כמקלט הון ומוקד מימון לרוסים - ובזמן האחרון גם כאחד ממוקדי חקירות קשריה של מוסקבה לפמלייתו של הנשיא טראמפ - מאפשרת דרך מתוחכמת להסוות כספים אם אתה אזרח רוסי: אם אתה לא יכול להלבין הון רוסי, אתה יכול להלבין את הרוסי עצמו.

הגל הזה החל אחרי שממשלת קפריסין ייעלה את תוכנית "מזומנים תמורת דרכון" שנועדה לסייע לאי להתאושש מקריסת המערכת הבנקאית שלו ב-2013 והמיתון שהגיע בעקבותיה. כעת יכולים תושבי חוץ להפוך לאזרחי האי בתוך פחות משישה חודשים בתמורה להשקעה של לפחות 2 מיליון אירו בנדל"ן קפריסאי, או 2.5 מיליון אירו באג"ח ממשלתיות או חברות מקומיות.

עד היום הנפיקה קפריסין כ-2,000 דרכונים, סיפר שר האוצר האריס גרגיאדס בראיון. כמחצית מהכמות הזו הלכה לרוסים. ההשלכה הכלכלית הייתה רחבה: השקעות החוץ באי עלו בשנה שעברה לכ-4 מיליארד אירו, כרבע מהתמ"ג השנתי של קפריסין היוונית.

במהלך ארוחת ערב שקיימנו במסעדה שמשקיפה על המרינה של לימסול, קפריסאי חדש אחד כזה תיאר בפנינו - בתנאי שלא נזכיר את שמו - איך זה עובד. במוסקבה הוא עבד בעבר כמנהל בתחום הטלקום, ונהג לבלות את חופשותיו בקפריסין. השלב הראשון היה להוציא את כל נכסיו מרוסיה לתוך חברת קש בהולנד. אחר כך חיפש אזרחות שנייה, בדק את מלטה ומדינות נוספות, לפני שהחליט על קפריסין מאחר שהייתה המהירה והנוחה ביותר להשלמת התהליך.

זה עבד כמו שעון שווייצי: באוגוסט האחרון הוא קנה שתי וילות בלימסול בסך של 5 מיליון אירו. בדצמבר הוא כבר קיבל את דרכונו הקפריסאי.

לעשירי העולם יש כמובן שפע של אפשרויות לבחירת דרכונים ואישורי תושב - ממקלטי מס ותיקים באיים הקריביים עד איים ים תיכוניים כמו מלטה - אך קפריסין היא המהירה ביותר, אומרים היועצים ועורכי הדין. חברותה של קפריסין באיחוד האירופי הופכת את הדרכון שלה לכרטיס מוזהב. הדרכון מאפשר נסיעה ל-147 מדינות, כולל בריטניה ויפן, ללא צורך באשרת כניסה. זהו חלום של כל רוסי, שדרכונו הלאומי מאפשר כניסה חופשית ל-105 מדינות בלבד.

בארה"ב, תוכנית שמציעה זכויות תושב תמורת השקעה, נבחנת כעת שוב על רקע דיווחים בתקשורת לפיהן חברות שקשורות לג'ארד קושנר - חתנו של הנשיא טראמפ ויועצו הבכיר - משווקות אותה למשקיעים סינים.

המכירה של דרכוני האיחוד האירופי עוררה בקרב ארגונים חששות שמדובר למעשה בפתח כניסה מסוכן לאיחוד שמקיף 28 מדינות. "זו דלת אחורית", אומר מיקלוש ליגטי, משפטן שעומד בראש ארגון "שקיפות בינלאומית הונגריה", שפרסם דוחות על שימוש לרעה בתוכנית הונגרית דומה. לפי ליגטי, רוסים ובני לאומים אחרים שמשיגים דרכונים קפריסאים בלי להתגורר באי בפועל, קונים למעשה גישה לא הוגנת לאיחוד האירופי. "אישור תושבות לעשירים רק מפני שהם עשירים מנוגד לעיקרון שוויון ההזדמנויות".

האיחוד האירופי העביר ב-2014 החלטה לא מחייבת שהכריזה ש"אזרחות של האיחוד אינה צריכה לעולם להפוך לסחורה עוברת לסוחר". בדיון בנושא זה בפרלמנט האירופי בשטרסבורג, טען חבר הפרלמנט סבסטיאן בודו מרומניה כי הדרכונים האירופים מעניקים חופש נסיעה לעשירים מסין ומרוסיה. "כל גנגסטר או אוליגרך יוכל לעשות זאת באין מפריע אם יש לו חשבון בבנק", אמר. "זה נראה לי מזעזע ולא הוגן".

במקרה של קפריסין, יש סימנים לכך שהוא צדק. אחת הסיבות החשובות לכך שהרוסים מצטיידים בדרכונים זרים היא שהאזרחות הקפריסאית עוזרת להסתתר מעינה הפקוחה של ממשלתם, ולשלם פחות מס. כך גם קל להם להעביר כספים, מפני שהבנקים רואים בהם לקוחות מקומיים ולא זרים חשודים.

כמה רוסים מטפחים במיוחד את הרושם שהם קפריסאים מקומיים על ידי שכירת "עובדים" לקרנות ההשקעה שהם מקימים באי, כאילו יש להם נוכחות פיזית מקומית, אומרת רואת חשבון אמריקנית שמתגוררת בלימסול ומשמשת כ"עובדת" בעשרות גופים כאלו. "הסיבה העיקרית לכך שאיש עסקים רוסי מעביר את הונו לקפריסין או למדינה אחרת, היא החשש לאבד את ההון הזה", אומרת סבטלנה לדייאבה, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת אלטו בפינלנד, שכתבה ספרים על השקעות רוסיות בחו"ל. "לרוסיה יש פוליטיקה לא יציבה, ועשיר רוסי עשוי בוקר אחד למצוא את הונו מוחרם ואת עצמו בכלא".

אותו רוסי שקיבל את הדרכון הקפריסאי שלו אחרי רכישת שתי הווילות מעביר כעת את חברתו ההולנדית לאי כדי לנצל עסקה שבאה עם האזרחות החדשה שלו: הכנסה פטורה ממס מהשקעה במשך 17 שנים. תושבות המס הקפריסאית הזו מאפשרת לו להתחמק מתשלום מס רוסי, למרות שוולדימיר פוטין התחיל לגבות מס על רווחים והון של אזרחים בחו"ל משנת 2015. קפריסין לא חייבת כעת לדווח על רווחי ההשקעות שלו למוסקבה, ואילו הרשויות בהולנד היו צריכות לדווח על רווחיו לארצו הישנה.

האם פירוש הדבר שאותו אדם ויתר על מגוריו ברוסיה ועבר להתגורר בקפריסין? לא בדיוק, הוא מחייך. תושבות מחייבת אמנם שהות של 183 ימים בשנה בקפריסין, אך קשה לאכוף את הדרישה הזו. תושבי האיחוד האירופי רק מציגים דרכונים לשנייה בהגיעם לנמל התעופה או בעוזבם, והדרכון אינו מוחתם. איש אינו יודע בדיוק מתי הוא שוהה בקפריסין, וכמה זמן.

זינוק בתיירות הרוסית

במשרד האוצר בניקוסיה, תוכנית הדרכונים והקלות המס נתפסת כהצלחה שעזרה לחלץ את האי ממיתון שנמשך שלוש שנים. "כעת אנו רואים את התוצאות", אומר שר האוצר גרגיאדס. הכלכלה הקפריסאית צמחה ב-1.7% ב-2015 וב-2.8% בשנה שעברה, קצב מהגבוהים במרחב האירו.

רכישות הנדל"ן של מבקשי הדרכונים עזרו לייצב את מחירי הנכסים, שקרסו בתקופה שבה הבנקים סידרו את חשבונותיהם מימי המשבר באמצעות עיקול בתים של חייבי משכנתאות. מספר התיירים הרוסים עלה ב-65% בהשוואה לתקופה שלפני המשבר, לפי נתוני הממשלה, וזה מסייע למלונות, למסעדות ולחנויות. ההשקעות הרוסיות בקפריסין בינואר-ספטמבר 2016 עלו ביותר מ-50% ביחס לכל ההשקעות בשנת 2015, לפי הבנק המרכזי הרוסי. פירוש הדבר הוא יותר פיקדונות בבנקים המקומיים, שמספקים להם מימון זול.

המצב עלול היה להיות גרוע יותר לקפריסין ולרוסים העשירים שהגיעו אליה ונאלצו לתרום לחילוץ המגזר הבנקאי. כאשר הבנקים קרסו תחת נטל השקעות גרועות, כולל באג"ח ממשלתיות יווניות, האיחוד האירופי החליט שבעלי הפיקדונות בשני הבנקים הגדולים ביותר באי יכסו כמעט מחצית מסכום החילוץ - 20 מיליארד אירו. מאחר שפיקדונות מתחת ל-100,000 אירו היו מוגנים, אנשי העסקים הרוסים שהעבירו לאי סכומים גבוהים בהרבה כדי להרחיקו מהרשויות ברוסיה ספגו את המכה העיקרית.

אבל למרות שכולם ציפו שההון הרוסי יברח מקפריסין, זה לא קרה. כריסטוס ואסיליו, מנהל יחידת הייעוץ בבנק KPMG בקפריסין, אמר שהתיירים הרוסים וכספם המשיכו לזרום לאי, כי הוא נשאר האתר הטוב ביותר מבחינתם. "לרוסים פשוט אין הרבה אופציות אחרות, ולכן הם ממשיכים ללכת על קפריסין", הוא אמר.

עליית הכסף הרוסי בקפריסין הפכה למשמעותית גם בזירה העולמית, מפני שהיא ממשיכה להופיע בחדשות באזכור הקשרים בין אנשי ממשל טראמפ ורוסיה. מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנפורט, השתמש בחשבונות בנק קפריסאי כדי לקבל כספים מהטייקון הרוסי אולג דריפשקה ומלקוחותיו האוקראינים, לפי מסמכי בית משפט ומנהלי לשעבר בבנק שבו הוחזקו החשבונות. מנפורט ודריפשקה אומרים שניהם שהחשבונות נפתחו למטרה עסקית לגיטימית.

שר המסחר בממשל, וילבור רוס, השקיע בבנק קפריסין אחרי החילוץ שלו, והפך לסגן יו"ר הבנק הזה - הבנק הגדול באי - לתקופת מה. המשקיע היחיד הגדול ביותר בבנק הוא המיליארדר הרוסי ויקטור וקסלברג. הודות לזרימת הכסף מרוסיה, ההשקעה של רוס, שעדיין מפסידה, לא נמחקה לגמרי.

אבל כמה יועצים שמסייעים לזרים לקבל את האזרחות הקפריסאית, מעלים חשש שהאיחוד ילחץ על האי להקשות את הליכי קבלת הדרכון. אם זה יקרה, עשירי רוסיה יצטרכו לאחוז שוב במקל הנדודים ולחפש זהות לאומית אחרת.