עקב כתבת "אולפן שישי": העורך יוצא לחופשה, הכתב הושעה

לאחר שנחשף כי חלקים בכתבה שעסקה בתיירות המין לרומניה בוימו ע"י צוות התוכנית, הוחלט כי עורך "אולפן שישי" איתי דנקנר והכתב עומרי קרונלנד ישלמו את המחיר ■ דנקנר לעובדי חדשות 2: "היו כשלים בהכנת הכתבה, אני לוקח אחריות מלאה"

איתי דנקנר / צילום: יח``צ
איתי דנקנר / צילום: יח``צ

בעקבות השערורייה שפרצה סביב הכתבה ששודרה בסוף השבוע ב"אולפן שישי" בחדשות 2, אשר עסקה בישראלים שצורכים שירותי מין ברומניה, החליטו היום (ג') בחדשות 2 להסיק מסקנות אישיות כלפי המעורבים. עורך התוכנית, איתי דנקנר, ייצא לחופשה, ואילו הכתב, עומרי קרונלנד, הושעה מתפקידו בחדשות 2 עד להחלטה אחרת.

הכתבה ששודרה בסוף השבוע האחרון עוררה קודם כל ביקורת בפן המוסרי, סביב העובדה כי תופעת הזנות ותעשיית המין שסוקרו בה הוצגו באופן כמעט נטול ביקורת לחלוטין, אך בהמשך התברר כי הבעיה סביב הכתבה עמוקה בהרבה: מכתבה שפורסמה אתמול (ב') באתר "המקום הכי חם בגיהינום" עלה כי חלק מהאירועים שתועדו בכתבת "אולפן שישי" נעשו תוך מעורבות של צוות הכתבה. גם מעדויותיהם של חלק מהצעירים שצולמו בכתבה עלה כי חלקם הוצגו באופן שאינו תואם את המציאות.

היום כתב דנקנר לעובדי "אולפן שישי": "בימים האחרונים ערך המנכ"ל אבי וייס בדיקה מעמיקה בכל הקשור להכנת הכתבה ובדק אתי ועם המעורבים בהכנתה את השתלשלות האירועים. מהתחקיר עולה שהיו כשלים בתהליך הכנת הכתבה. אני לוקח על כך אחריות מלאה, כעורך התוכנית. אנו מקפידים על אתיקה עיתונאית ולוקחים אחריות כשאנחנו טועים. זה מה שאני מצפה מכם, וזה מה שאני מצפה מעצמי".

בהמשך כתב דנקנר: "החלטתי להקדים את נסיעתי לטיפול רפואי בחו"ל, ועם שובי נמשיך להפיק לקחים מהאירוע הזה ונצא ממנו מחוזקים".

הכתבה ספגה כאמור ביקורת גם הפן הערכי, ואתמול התייחסו לכך יו"רית הרשות השנייה, אוה מדזיבוז', ויו"רית דירקטוריון חדשות 2, תמי רווה. "צפייה בכתבה העלתה תחושה קשה של שאט-נפש", כתבה מדז'יבוז'. "קשה היה להאמין שבשנת 2017 תשודר במהדורת חדשות של ערב שבת כתבה המציגה תופעה כה חמורה של החפצת נשים כבילוי לגיטימי וכאייטם קליל. אי-אפשר להישאר אדיש לטקסטים שעלו מהכתבה והציגו ניצול נשים כפעולה שגרתית כמו נעילת נעליים".

רווה כתבה: "הכתבה כפי ששודרה הייתה מאד בעייתית וגרמה לי לתחושות קשות: הכתב לא שאל את האנשים הקשורים לתעשיית התועבה הזאת מספיק שאלות קשות, ומשפטי הקריינות היו ללא מילת ביקורת. לצופי חדשות 2 ו'אולפן שישי' מגיעה כתבה מעמיקה יותר וביקורתית יותר".

דנקנר התייחס במכתב לעובדים גם לאספקטים הללו וכתב: "ניסינו להראות את ההתנהגויות הבזויות של הבליינים. הנחנו שהביקורת על מעשי הבליינים תובן מהדברים ששודרו, מבלי שיש שורה של הסברים המסתייגים מהדברים. מסתבר כי הדברים לא הובנו כך על-ידי כל הצופים".

להודעה שיצאה אתמול מטעם הרשות השנייה צורפה גם תגובתו של מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, שבה גם הוא מודה כי הכתבה אכן הייתה בעייתית. "אין ספק כי הכתבה לא הייתה אמורה להראות ולהישמע כך", נמסר מטעמו. "לדעתי יש חשיבות להציג את התופעה המתועבת הזאת ולשים זרקור על כך. עם זאת, גם לתחושתי היה נכון לשאול את המרואיינים שאלות קשות, ומשפטי הקריינות חייבים היו להיות הרבה יותר נוקבים נגד התופעה הפסולה שהוצגה בכתבה. דיברתי עם כל המעורבים, והדברים יטופלו".