צפו: מקור הזיהום הגדול בעולם יהפוך למקור לחשמל זול?

בשנה האחרונה פרסם ארגון הבריאות העולמי דוח מדאיג שחשף כי האוויר שאנו נושמים כיום מזוהם יותר מתמיד, בעיקר בפחמן דו-חמצני ■ חוקרים בארה"ב הצליחו לאחרונה לפתח שיטה חדשנית לצמצום משמעותי של הזיהום ע"י הפיכתו לחשמל ■ איך זה מתבצע?

מחוץ לקופסא , זוהם אוויר/  צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא , זוהם אוויר/ צילום: שאטרסטוק

בשנה האחרונה פרסם ארגון הבריאות העולמי דוח מדאיג שחשף שהאוויר שאנחנו נושמים מזוהם יותר מתמיד, בעיקר בפחמן דו-חמצני ושהרמה שלו באטמוספירה ממשיכה לעלות כל הזמן. הניסיונות להוריד את הכמות שלו באוויר כוללים גם שיטות להפחית את הפליטה וגם לנצל אותו לצרכים תעשייתיים. לאחרונה חוקרים מפנסילבניה דיווחו על פיתוח של סוללה ייחודית שמייצרת חשמל בעזרת פחמן דו-חמצני.

בעבר כבר הצליחו לייצר סוללות מפחמן דו-חמצני, אבל לא בצורה יעילה במיוחד: או שהן היו חלשות מדי או שהיה צריך להשתמש בחומרים נוספים, כמו חנקן או מימן, מה פגע באפשרות לייצר אותן בקנה מידה נרחב. הפיתוח החדש לעומת זאת, משתמש בחומרים פשוטים וזולים, ומאפשר להפיק כמעט פי 200 יותר חשמל.

רוב הסוללות מתבססות על סוג של תא, שמשני הצדדים שלו יש יוני מתכת בריכוזים שונים. מה שנותן לסוללה את הכוח החשמלי שלה הוא התנועה של היונים האלה מהצד המרוכז יותר למרוכז פחות, במטרה להשוות את הפרשי הריכוזים. בסוללה החדשה, במקום להשתמש ביונים של מתכת, החוקרים השתמשו בפחמן דו חמצני. בצד אחד של התא הם השתמשו במכל מים שהמיסו בתוכו אוויר. עכשיו, אנחנו יודעים שבאוויר יש כמות מסוימת של פחמן דו חמצני. ובצד השני הם השתמשו במכל מים שהמיסו בו פחמן דו חמצני נקי. כשממיסים פחמן דו חמצני במים הוא מתפרק ליונים שליליים של מימן פחמתי, ועכשיו בשני המכלים הוא יהיה בריכוז שונה. כשמחברים בין שני המכלים האלה, אפשר לנצל את הזרימה של היונים כדי להפיק חשמל.

כרגע ממטר מרובע אחד של סוללת פחמן דו-חמצני אפשר להפיק רק 0.082 וואט. זה די מרשים בהשוואה לסוללות פחמן דו חמצני קודמות אבל עדיין, זה הרבה פחות חשמל אפילו מסוללת AA רגילה. ויש גם מגבלות נוספות כמו למשל העובדה שהסוללה צריכה פחמן דו חמצני נקי אבל בגזי פליטה תעשייתיים יש תערובת של גזים שונים.

עם זאת, החוקרים בכל זאת אופטימיים. הם חושבים שבעזרת מחקרים נוספים הם יוכלו לשפר את הסוללה ובעתיד להכניס אותה לשימוש מסחרי בתחנות כוח ומפעלים וכך להפחית את כמות הפחמן הדו חמצני שנפלט לסביבה.