ביבי עדיין לא חשוד?

היועמ"ש מיהר לנקות את נתניהו בפרשת הצוללות. טעות גדולה

נתניהו בצוללת / צילום: קובי גדעון - לע"מ
נתניהו בצוללת / צילום: קובי גדעון - לע"מ

בדברים שאמר משה (בוגי) יעלון על פרשת נתניהו והצוללות יש שילוב מעניין, מרתק אפילו, של דברים מוזרים, סותרים ואולי גם חשובים. לא ברור, למשל, מה יעלון עצמו חושב על החומר שיש באמתחתו בפרשת ביבי והצוללות. מצד אחד הוא רומז כי מדובר במידע המצדיק הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה. מצד שני, משונה שהוא בחר בבמה די זניחה כדי לומר דבר כה חמור.

לולא היו מגיעים אל ערוצים מרכזיים, איש לא היה יודע שהדברים נאמרו. למה יעלון לא הלך ישר אל הערוצים המרכזיים? זו שאלה שבהחלט שווה הרמת שתי גבות לפחות.

זה כבר לא "רק סיגרים"

"היה בצע-כסף בפרשה"; "ראש הממשלה מעדיף אפילו טובת בצע-כסף על פני אינטרסים של מדינת ישראל" - דברי יעלון. אני לא חושב ששמענו דברים כאלה או דומים להם נגד ראש ממשלה כלשהו. החומרה היא לא רק בטענה על רדיפת הכסף של ביבי (שאינה דבר חדש) אלא בקביעה על העדפת אינטרסים אישיים על לאומיים. על זה אי-אפשר לומר "רק סיגרים". ההתנהגות שיעלון מתאר, אם יש בה ממש, אולי גובלת בבגידה.

מנדלבליט הגורר

יעלון הוסיף: "אם לא יוגש כתב אישום, אומר (לציבור) כל מה שאני יודע". מתברר כי בינתיים סיפר יעלון את הידוע לו רק לחוקרי המשטרה. האיום בהליכה אל הציבור נועד כנראה ללחוץ על היועמ"ש אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום.

לאיים על היועץ זה לא סימפטי, אבל במידה רבה מנדלבליט הביא וממשיך להביא את זה על עצמו. הוא גורר דברים המון זמן, זה יוצר תחושה של ניסיון טיוח, עד שקשה להימנע מהרצון לתת לו דחיפה קלה, שיזוז כבר.

מה עם זכות הציבור לדעת?

יעלון העלה על הפרק דברים חמורים, והציבור לא יודע מה בדיוק קורה, וזה מצב המנוגד לזכות הציבור לדעת. יעלון צריך לגלות לציבור בהקדם את מה שיש לו - או שיחזור בו. ואם יש סיבה להמתין - שיסביר.

ומנדלבליט - הוא צריך להחליט כבר! כשהוא רצה לנקות את ביבי, הוא הזדרז להכריז כי אינו חשוד בפרשת הצוללות, עוד לפני סיום החקירה. היום נראה כי ההכרזה הייתה מוקדמת ומוגזמת, ועצם אמירתה טעות גדולה, שאותה על מנדלבליט לתקן בהקדם.

לא ערוץ 2

"כך נחשף בחדשות ערוץ 2", כתבו אמצעי תקשורת מרכזיים על דברי יעלון. האמת היא שהדברים נאמרו לליאור דיין בתוכנית שיש לו בהוט. ערוץ 2 ואחרים לקחו את החומר משם. למה, לכל הרוחות, לא לתת קרדיט למי שמגיע?