צפו: האמת שמאחורי הספינר שכבש את המדינה נחשפת

הספינר - הצעצוע שמשגע את העולם ולכאורה פותח בכדי לעזור לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז - מתברר כעת, לאחר מחקר שנעשה בנושא, כסוג של אגדה אורבנית מעניינת אבל לא הכי מדויקת

שם: ספינר/ צילום: שאטרסטוק
שם: ספינר/ צילום: שאטרסטוק

בתקופה האחרונה דומה כאילו יש רק צעצוע אחד שמעניין את ילדי העולם - הספינר. מדובר בצעצוע פלסטיק שמסתובב על צירו ומוציא ילדים (וגם כמה מבוגרים) מדעתם.

הביקוש לספינרים כל-כך גדול, עד שבמקומות רבים קשה להשיגם, ומלאים חדשים מתחסלים בשניות. במקור, מדובר בצעצוע שפותח במיוחד עבור ילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז. הפעולה המוטורית והחזרתית של המשחק בספינר מסייעת לילדים אלה, שלעתים סובלים מהתפרצויות זעם או מטיקים, לשמור על ריכוז ולהישאר רגועים.

ובכן, הסיפור הזה אכן יפה ומקסים, אבל בבריטניה מדווחים כעת כי אין בכלל אף הוכחה מדעית לכך שהספינר אכן עוזר לילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז, כפי ששווק לרשתות. שלל עיצובים שונים נמכרים במחירים שנעים בין דולר ו-60 דולר, אולם ב"דיילי מייל" פרסמו כתבה נרחבת שנועדה לחשוף את האמת על המכשירים שהפכו לטרנד עולמי ענק.

ד"ר מארק רפורט מאוניברסיטת פלורידה סיפר כי ילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז אכן יכולים להפיק תועלת משימוש בספינרים, אך גם הוא עדיין לא נתקל בכל מחקר מדעי על יתרונות הצעצועים. זאת ועוד: ב-2015 פורסם מחקר שמצא כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מרוויחים מ"תנועות גוף נרחבות", והספינרים הללו לא ממש עונים על ההגדרה הזו.

"הספינרים האלה הם יותר הסחת דעת מאשר תועלת רצינית לילדים עם הפרעות קשב וריכוז", אמר רפורט. "לרכב על אופני כושר בזמן שקוראים משהו, למשל, יהיה בעל ערך גבוה יותר עבורם".