לקראת דוחות בזק: הרעה צפויה בתזרים המזומנים של yes?

השאלות הבוערות: האם בזק תקטין את תשלומי התמסורת שמשלמת לה פלאפון? ■ הסכם התמסורת של פרטנר עם הוט שבאה במקומה של בזק צפוי להקטין את הכנסות בזק

קבוצת בזק  צפויה מחר לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2017, ובכך תינתן תשובה לאחת השאלות המסקרנות שעליהן כתבנו לא פעם ב"גלובס".

על פי הערכות, חברת yes דחתה השקעות ועיכבה תשלומים לספקים - הכל על מנת לשפר את תזרים המזומנים החופשי שלה, כחלק מהלחצים שהופעלו על הנהלת yes על מנת לעמוד ביעדי התזרים שנקבעו בעסקת רכישת yes על ידי בזק.

כזכור, במסגרת העסקה, נקבע כי 170 מיליון שקל מסך התמורה ייפרסו על פני 3 שנים וישולמו אך ורק אם yes תעמוד ביעדי תזרים מזומנים חופשי שנקבעו. על פי מקורות בבזק ובקרב אנליסטים החברה פעלה בצורה ממוקדת על מנת להקטין השקעות ולדחות תשלומים לספקים בשנים 2015 ו-2016, מתוך הנחה שההפרדה המבנית בין בזק ל yes תבוטל במהלך 2016-2017.

לכן תשלומים שישולמו ב-2017 כבר לא ישפיעו על התמורה בעסקה. אם אכן הערכות הללו נכונות אנו צפויים לראות מחר בתוצאותיה של yes הרעה משמעותית בתזרים המזומנים החופשי שכן החברה תיאלץ לשלם לאותם ספקים שהתשלומים עבורם נדחו בשנתיים האחרונות.

ההסכם קובע 3 מדרגות של תזרים מזומנים לשנים 2015-2017. עבור כל הגעה ליעד, תשלם בזק סך של 57 מיליון שקל ליורוקום. שני תשלומים כבר שולמו על השנים 2015-2016, וכן נקבע שאם ההפרדה המבנית תבוטל לפני תום 2017, יוכפל התשלום עבור שנת 2016 כך שבזק תשלם סך של 114 מיליון שקל עבור שנה זו במקום 57 מיליון שקל. אם בוחנים את התוצאות העסקיות של yes בשנתיים האחרונות, רואים שהחברה לא שיפרה את ה-EBTIDA ( רווח לפני ריבית מסים פחת והפחתות) שלה, אך מצד שני שיפרה משמעותית את תזרים המזומנים החופשי. דבר זה יכול להתאפשר אך ורק באמצעות הורדה משמעותית בהשקעות שבצעה החברה ובדחייה של תשלומים לספקים.

נקודה נוספת וחשובה לגבי yes היא סביב השאלה האם היא תמשיך לאבד מנויים גם ברבעון הראשון, בעקבות האצת התחרות.

לקראת פרסום הדוחות מחר, יהיה מעניין לגלות האם בזק המשיכה להפחית את תשלומי התמסורת לפלאפון. כזכור, פרסמנו כי בשנת 2016 זיכתה בזק את פלאפון בסך של כ-20-30 מיליון שקל (מתוך סכום כולל של 110 מיליון שקל) בגין מה שבזק תיארה כפיצוי על תקלות, פרקטיקה שבזק משתמשת בה גם בדברים אחרים. ברבעון זה גם נראה בפלאפון את מלוא ההשפעה של מכרז החשב הכללי על שירותי סלולר. 

לבסוף, יהיה מעניין לראות את ההשפעה של המהלך הנ"ל על תוצאותיה של בזק קווי - שצפויות להיפגע מעבר לכך, גם בעקבות העובדה שפרטנר עברה להשתמש בתשתיות עצמאיות בכל החיבורים לאתרים במקום בתשתיות בזק.