נאום ריאד של טראמפ: "סיכוי לשלום בין ישראל והפלסטינים"

הנשיא האמריקני טען כי הפסגה הערבית-אסלאמית-אמריקנית בערב הסעודית "תיזכר כתחילת השלום במזרח התיכון – ובעולם" ■ הוא קרא ל"חיסול האידאולוגיה שעומדת מאחורי הטרור", וכינה את חמאס ארגון טרור. בעזה הגיבו: "מוטה לצד הכיבוש"

הנשיא טראמפ יוצא מפתח הבית הלבן. לאיש אסור לשבש הליכי חקירה / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ יוצא מפתח הבית הלבן. לאיש אסור לשבש הליכי חקירה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קרא היום (א') למנהיגי ערב להתעמת עם האסלאם הקיצוני במהלך נאום שהוא נושא בריאד, בירת ערב הסעודית. טראמפ ומלך ערב הסעודית סלמאן בן עבד אל-עזיז הכריזו בפתח הוועידה על השקת מרכז משותף למאבק בטרור ובגורמים המממנים טרור, בהשתתפות מדינות המפרץ.

במהלך נאומו, טראמפ התייחס ליעד הבא בביקורו - ישראל והרשות הפלסטינית. הוא ציין כי יבקר בירושלים ובבית לחם וייפגש עם המנהיגים הישראלים והפלסטינים. "אם נשלב ידיים, שלום בין ישראל לפלסטינים הוא אפשרי", קרא טראמפ.

"ארצות הברית היא אומה ריבונית, והעדיפות העליונה שלנו היא תמיד הבטיחות והביטחון של אזרחינו", קרא טראמפ, "לא באנו לכאן כדי להטיף מוסר, ואנחנו לא כאן כדי להגיד לאחרים כיצד לחיות, מה לעשות, מי להיות או כיצד להתפלל. במקום זאת, אנחנו כאן כדי להציע שותפות, על בסיס אינטרסים וערכים משותפים, למען עתיד טוב יותר לכולנו".

לדברי טראמפ, הטרור הקיצוני הוא "קרב בין פושעים ברברים שחותרים להשמיד את המין האנושי, לבין אנשים הגונים מכל הדתות שרוצים להגן עליו". הוא הוסיף: "בכל פעם שטרוריסט רוצח אדם חף מפשע, וטוען לשווא כי הוא עושה זאת בשם האל, זה צריך להיות עלבון לכל אדם מאמין".

טראמפ קרא למנהיגים הערבים והמוסלמים להתאחד במאבק נגד הטרור והקיצוניות, וטען כי שגשוג כלכלי יסייע להרחיק צעירים מאידאולוגיות קיצוניות. "המטרה שלנו היא קואליציה של מדינות שחולקות את אותה המטרה, לחסל את הקיצוניות ולספק לילדינו עתיד עם תקווה, שמכבד את האל", אמר.

"מאבק זה משמעו התמודדות עם המשבר של האסלאם הקיצוני ועם ארגוני הטרור האסלאמיסטי ששואבים ממנו השראה", הוסיף. "מטרת המאבק היא גם לצאת נגד רצח מוסלמים חפים מפשע, דיכוי נשים, רדיפת יהודים וטבח נוצרים". לדבריו, "טרוריסטים לא עובדים את האל, אלא מאמינים במוות".

הנשיא קרא ל"חיסול הטרור והאידאולוגיה שעומדת מאחורי זה". הוא ציין את מתקפות הטרור שפגעו ב ארצות הברית "ממתקפות 111 בספטמבר, דרך מרתון בוסטון וסן ברנרדינו ועד אורנלדו", והוסיף כי מדינות העולם השונות סבלו גם הן מטרור. לדבריו, הפסגה הנוכחית "יכולה להיות תחילת השלום במזרח התיכון - ואולי אף בעולם כולו".

טראמפ התייחס לפעילותה הצבאית של ארצות הברית במזרח התיכון, והבהיר כי הכוחות האמריקניים פעלו נגד צבאו של בשאר אסד, "שביצע פשעים נוראים". כמו כן, הוא טען כי יש "לבודד" את המשטר האיראני, שתומך בטרור ברחבי המזרח התיכון.

לדברי טראמפ, "ארצות הברית מוכנה לעמוד לצדכם, בחיפוש אחד אינטרסים משותפים וביטחון משותף. אבל אומות המזרח התיכון לא יכולות לחכות לכוח אמריקני שישמיד עבורם את האויב". הוא הבהיר: "עמי המזרח התיכון יהיו חייבים להחליט בעצמם איזה סוג של עתיד הן רוצות עבור עצמם, עבור מדינותיהם, ועבור ילדיהם".

הנשיא קרא למנהיגי האזור והעולם הערבי והמוסלמי "לגרש" את הגורמים השליליים והקיצוניים מקהילותיהם, והציע תמיכה אמריקנית במאמצים למיגור הטרור. "ידידותינו לעולם לא יטילו ספק בתמיכתנו, ואויבינו לעולם לא יטילו ספק בנחישות שלנו", הבהיר. "השותפות שלנו תקדם את הביטחון, באמצעות יציבות ולא באמצעות הפרעה קיצונית".

לטענתו, "נקבל החלטות על בסיס השלכות אמיתיות - לא אידאולוגיה מקובעת". טראמפ הוסיף: "מה שיובילו אותנו יהיו לקחי הניסיון, לא מגבלות המחשבה הנוקשה. כשניתן, נבקש למצוא רפורמות הדרגתיות - לא התערבות פתאומית".

את הנאום הוא נושא בפסגה הערבית-אסלאמית-אמריקנית, בנוכחות מנהיגים ובכירים מעשרות מדינות. "הטרור מתפשט ברחבי העולם. אך הדרך לשלום מתחילה כאן, על אדמה עתיקה וקדושה זו", עוד אמר טראמפ. "אומות המזרח התיכון לא יכולות לחכות לכוח אמריקני שישמיד עבורם את האויב".

הנשיא עוד אמר כי "המזרח התיכון היה במשך מאות שנים ביתם של נוצרים, מוסלמים ויהודים", וקרא להשיב רוח של דו-קיום לאזור. הוא שיבח את מדינות האזור, בראשן טורקיה, ירדן ולבנון, בקבלת פליטים סורים. בסיכום דבריו, קרא: "אם נהיה מאוחדים, לא ניכשל. אף אחד לא יוכל להביס אותנו".

טראמפ קיבל קבלת פנים חמה ממנהיגי ערב, שהותירו מאחור את הרטוריקה השנויה במחלוקת שבה השתמש טראמפ בקמפיין, והתמקדו במאמציו לצמצם את השפעתה של איראן על האזור - התחייבות שדרשו גם מנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. על פי טיוטות הנאום שנחשפו בימים האחרונים והחלקים שפורסמו על ידי הבית הלבן, בנאום לא ייכלל הביטוי "טרור אסלאמי קיצוני", שבו סירב אובמה להשתמש - וזכה על כך לביקורת חריפה מצדו של טראמפ.

מלך ערב הסעודית סלמאן בן עבד אל-עזיז נשא דברים בפתח הכינוס, והבהיר כי "אסלאם תמיד תהיה דת של דו-קיום, סובלנות ורחמים. בתור הזהב שלו, האסלאם נתן את הדוגמה הטובה ביותר לדו-קיום בין בני דתות ואמונות שונות". לדבריו, "אנחנו מחויבים לחסל את דאעש וארגוני טרור אחר, ללא קשר לזרם הדתי שלהם או האידאולוגיה שלהם".

"עם זאת, היום אנו רואים כאלה הטוענים לאסלאם, שרוצים להציג תמונה מעוותת של הדת ולהחתים את תדמיתה עם דם", הוסיף סלמאן. הוא עוד ציין כי יפעל יחד עם שותפיו במדינות הערביות והאסלאמיות יחד עם ארצות הברית ל"קידום אינטרסים משותפים" ולהבאת יציבות ושלום.

המלך סלמאן ציין את חיזבאללה, דאעש "וארגונים אחרים" כדוגמאות לאיומי הטרור הגדולים ביותר, ובראשם המשטר האיראני. בדבריו, הנשיא טראמפ ציין ברשימה זו גם את הארגון הפלסטיני חמאס.

תוך זמןן קצר, בחמאס גינו את דבריו. בכיר הארגון מושיר אל-מסרי מסר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" כי "תיאור חמאס כארגון טרור על ידי טראמפ מבהיר את ההטייה האמריקנית הברורה לטובת הכיבוש, ותואם את מדיניות האויב".

עבדאללה מלך ירדן היה הראשון לנאום לאחר טראמפ והמלך סלמאן, ובירך בפתח דבריו את הנשיא האמריקני על "נכונותו לפעול לקידום המגעים" בין ישראל לפלסטינים. הוא הבהיר כי מציאת פתרון לסוגיית ירושלים צריכה להיות בעדיפות עליונה, והוסיף כי "אנחנו מוכנים להיות שותפים שלך" בקידום המשא ומתן.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קרא לעמיתיו לאמץ פתרון מקיף למאבק בטרור, והודה לטראמפ על תמיכתו בנושא. לדבריו, "הטרור מהווה איום חמור לכל עמי העולם". הוא הוסיף: "יש להיאבק בטרור בכל צורותיו. מי שמממן פעילות טרור שותף לפשע".

בוועידת הפסגה משתתפים מנהיגים ונציגים בכירים מלא פחות מ-55 מדינות, בהן מדינות המפרץ הפרסי, מצרים, ירדן, מרוקו, תוניסיה, תימן, מלזיה, אינדונזיה, בנגלדש, אזרבייג'ן, קירגיזסטן, אוגנדה, סנגל, חוף השנהב, ניגריה, צ'אד, סיירה לאון, אפגניסטן, פקיסטן, אלבניה, לוב, לבנון וסומליה. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן משתתף גם הוא בוועידה.

אליהם מצטרפים גם נציגים בכירים מהמועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ, GCC, מהארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, מהליגה הערבית ומארגונים בינלאומיים נוספים. בולט בהיעדרו, מלבד נציגות איראנית, הוא נשיא סודאן עומר אל-בשיר, שהיה אמור להגיע אולם ביטל את השתתפותו לפני ימים ספורים ושלל את ראש לשכתו לייצגו בוועידה. נגד אל-בשיר עומד צו מעצר בינלאומי בגין פשעים נגד האנושות.