גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לחשוב מחוץ לקופסה השקלית

שילוב רשות המסים במערכה נגד ייסוף השקל הוא כלי חשוב, שראוי שהאוצר יאמצו גם בהמשך

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

רשות המסים הודיעה לאחרונה בצעד חריג כי תקבולי המסים בעסקת מובילאיי הנמכרת לאינטל העולמית, יתקבלו בדולרים ולא בשקלים. יוזמה מצוינת, שהרי אין סיבה שמפעל שמעסיק מאות עובדים ישלם בקיזוז של אחוזים משווי הכנסותיו בעקבות עסקת אקזיט מוצלחת? אקזיטים שהתבצעו בשנים האחרונות השפיעו על היצע המט"ח הנכנס לישראל, כך שאם יש ביכולת משרד האוצר להתערב ולצמצם את ההשפעה, זו גישה יצירתית נכונה להתערבות בשוק המט"ח.

היסטורית, נזכיר שבעת מלחמת לבנון השנייה, הודיעה ברקשיר-האת'ווי על רכישת 80% מישקר של משפחת ורטהיימר, מהעסקאות הגדולות במשק. שלא כמו בעסקת מובילאיי, תקבולי המסים בעסקת ישקר התקבלו בשקלים. הדבר גרם להיצע מט"ח גדול ולהתחזקות השקל, דווקא בתקופת מלחמה שמתאפיינת בהיחלשות המטבע המקומי, בשל עליית הסיכון וירידה בפעילות הכלכלית במשק.

עד עתה, ההתערבות בשוק המט"ח הפכה לטאבו פרטי של בנק ישראל, ששימש כ"מבוגר האחראי מאוד", שפעילותו מנעה כנראה את הידרדרות שער הדולר אל מתחת ל-3 שקלים, את הרס היצוא, פיטורים, אבטלה וגלישת המשק למשבר. ההתערבות להצלת המשק קיבלה בעיקר ביקורת נוקבת ולא תשבחות, בשל העלויות שנגרמו בגינה וההפסדים שהצטברו לעיתים בתשלום עלויות מימון ההתערבויות, בשל פערי ריביות ומדיניות הבנק.

משרד האוצר יכול וצריך להשתלב ולסייע לבנק ישראל בהתערבות בשוק המט"ח. מסים רבים נגבים מחברות מקומיות בעלות פעילות בינלאומית, כמו טבע, אינטל, צ'ק-פוינט, אמדוקס וכיל. התקבולים הנגבים בשקלים גוררים מצב שבו על החברות לבצע המרות גדולות של מטבע-חוץ לשקלים, מה שיוצר עודפי היצע של מט"ח, ופגיעה בשערי-החליפין.

האוצר יכול לקבוע כפיילוט מכסה מסוימת של הכנסות מסים, שייגבו בדולרים מחברות בינלאומיות. זהו צעד שייטיב גם עם החברות הבינלאומיות ויחסוך חשיפה לשינויים בשע"ח ועלויות המרה, פעולות הנדרשות כיום להמרת המט"ח לשקלים. זהו מצב של Win-Win (רווח לכול) של צמצום ההיצע הדולרי, יחד עם הטבה ממשלתית לגידור תשלומי מסים.

כך, גם רשות המסים כגוף שרוצה למקסם את תקבולי המסים ולייעל אותם, תסייע לבלימת הידרדרות שער-החליפין ולשמירה על רווחיות החברות שמהן נגבים המסים. כלומר, כל דולר שייכנס למנגנון תקבולי המסים במט"ח, יניב תשואה בעתיד בדרך של תקבולי מסים גבוהים יותר. זאת, בשעה שמצד המדינה יושקע במהלך כוח-אדם לניהול הנושא, ועלות תפעולית נמוכה לעומת התועלת למשק.

התחזקות השקל צפויה להימשך בשנים הקרובות, בעידוד מחירי הנפט והדלקים הנמוכים. הוזלת מוצרי האנרגיה בעולם מקטינה את הצורך של המשק הישראלי לרכוש מט"ח, ומפחיתה את הביקוש למט"ח. התחזקות השקל לרמות קיצון מלווה את המשק בתנודתיות רבה מאז 2008, והיא בולטת במיוחד בתקופה שבה הריבית הדולרית גבוהה משמעותית מהריבית השקלית.

תגליות הגז, הצלחת חברות ההיי-טק הישראליות, משיכת ההשקעות הישירות לישראל ועוד, מגבירות את היצע המט"ח הנובע מהשקעות זרות ישירות (FDI) בתקופה של דולר חזק בעולם. זהו שילוב שגרר מצב של התחזקות השקל מול סל מטבעות הסחר של ישראל. השקל התחזק גם מול שער העוגן, הנומינלי-אפקטיבי של בנק ישראל. לייסוף החד שרשם השקל קיימת השפעה הרסנית - הוא פוגע קשות בתנאי הסחר ובכושר התחרות של המשק הישראלי מול השווקים הגלובליים.

בהתמודדות עם הייסוף המתמשך בשקל נוצרה בעיה, שכן בנק ישראל לא יכול להתמודד לבדו במערכה עם ארגז כלים מוגבל ומצומצם. לכך נדרשו פתרונות חדשים ואחרים, שלא נוסו ולא נשקלו כדי להתמודד נגד ייסוף השקל. כך, שילוב רשות המסים בהתמודדות הזו הוא סנונית חשובה שסיפק האוצר, מהלך נכון שראוי כי יאמץ אותו גם בהמשך.

לאוצר סל הוצאות גדולות במטבע-חוץ בכלל ובדולרים בפרט. לדוגמה, הרכש עבור משרדי הממשלה ובראשם משרד הביטחון; התשלומים על החוב הממשלתי בדולר, באירו ובין היפני; ההוצאות להפעלת נציגויות ושגרירויות משרדי החוץ והכלכלה, ועוד. הפעלת מנגנון דואלי, אשר לצד המסלול השקלי יעמיד גם מסלול תשלומי מס במט"ח, שיקלוט את ההכנסות ממסים במט"ח מול ההוצאות במט"ח, יהא בו כדי לנטרל את ההשפעה המשמעותית של עודפי היצע מט"ח (הנובעים גם ממסים) על שער-החליפין.

מדוע הצעד לא נעשה עד היום? - ניתן להניח, כי המהלך דורש היערכות מתאימה ושימוש במנגנון זמין, יעיל ואפקטיבי באגף התקציבים ובאוצר בכלל, שלא היה קיים עד היום, ושמטרתו להתערב בשוק המט"ח, אבל בדרך שלא תדרוש מעורבות כמעט בלעדית של בנק ישראל.

השפעת צעד כזה על שער-החליפין תהיה משמעותית מאוד, כי לממשלה הוצאות הנאמדות במיליארדי דולרים רבים בשנה, מתוך סך התקציב. אף אם ההכנסות שיתקבלו בפועל ממסים בדולרים יהיו בהיקף הנמוך מסך ההוצאות, תהא לנטרול היצע זה השפעה חיובית על שער-החליפין. קיזוז עודפי היצע, ימתן אותם משמעותית, וזו תהיה ברכה למלאכת השמירה על תנאי הסחר של המשק הישראלי.

■ הכותב הוא מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות. 

עוד כתבות

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה