על רקע החשד לשחיתות והחשש משביתה: שיפור ברווחיות של התע"א

הגידול ברווח הנקי לרבעון וההזמנות בהיקף יותר מ-2 מיליארד דולר שנוספו אחרי סגירת הדוחות הכספיים גורמים לאופטימיות בהנהלה ■ על כך מעיבה חקירת השחיתות בתעשייה האווירית, השעיית 6 חברי ארגון העובדים, לרבות היו"ר, והחשש משביתה ומשיבוש תוכנית ההבראה

שיגור טיל ברק 8. קרוב לשנה בלי יו"ר לחברה / צילום: התע"א
שיגור טיל ברק 8. קרוב לשנה בלי יו"ר לחברה / צילום: התע"א

תוכנית ההבראה שנחתמה בקיץ שעבר בתעשייה האווירית ניכרת בדוחות החברה לרבעון הראשון של 2017, ומהם עולה כי היא הגדילה בו משמעותית את הרווח הנקי שלה, והוא הסתכם בכ-46 מיליון דולר. באותו רבעון הסתכמו המכירות של התע"א ב-837 מיליון דולר, ירידה של 2.6% ביחס לרבעון הראשון של 2016.

התע"א הסבירה את העלייה המשמעותית ברווח הנקי שלה - פי שלושה מבתקופה המקבילה אשתקד - ביישום תוכנית ההבראה שנחתמה באוגוסט 2016 עם ההסתדרות הכללית ועם ארגון העובדים, הכוללת בין השאר צמצום של כ-800 משרות, שעד כה צומצמו כ-500 מהן.

עסקאות עם הודו

עם זאת, משבר חריף בין הנהלת החברה לבין ארגון העובדים וההסתדרות מעמיד את התוכנית בסימן שאלה - כשברקע השעייתם של 6 מחברי ארגון העובדים, ובהם היו"ר אהוד נוף, בשל חקירתם במשטרה בחשד למעורבות בפרשת השחיתות הנחקרת בחברה בחודשים האחרונים.

על רקע השעייתם של השישה, ההסתדרות איימה בהשבתת החברה כבר בשבוע הבא, לאחר שהכריזה לפני כשבוע וחצי על סכסוך עבודה. העובדים וההסתדרות דורשים מהנהלת תע"א לדחות את יישום חלקה השני של תוכנית ההבראה בטענה לשיבוש ופגיעה בפעילות ארגון העובדים.

מנכ"ל תע"א, יוסי וייס, אמר היום (ה') כי "אכן ביצוע התוכנית הואט אך בכל מקרה, אין מדובר במצב בעל אפקט משמעותי על הדוחות הכספיים של החברה. התע"א היא חברה מבוזרת, מבוססת וותיקה וגם אירועים לא נעימים כאלה לא ישפיעו על התנהלותה לטווח הארוך".

ברקע הדברים יש לציין מצד אחד את העובדה שזה קרוב לשנה לחברה אין יו"ר, וזאת בשל הקשיים שלפניהם עומד שר הביטחון, אביגדור ליברמן בקידום מינויו של יאיר שמיר לתפקיד עקב החלטת ועדת המינויים בחברות הממשלתיות לפסול את המינוי. מצד שני, בחודשיים האחרונים דיווחה החברה על שורה של עסקאות נשק - ובהן שתי עסקאות משמעותיות למכירת מערכות של טילי ההגנה מסוג ברק 8 לזרוע היבשה ולחיל הים של הודו. בהיקף כ-2.6 מיליארד דולר.טרם החתימה על עסקאות אלה עמד צבר ההזמנות של התע"א על 9.3 מיליארד דולר ו-71% ממנו מיועד ליצוא.

"הרבה פעילות"

ההסכמים החדשים בהודו נחתמו לאחר מועד עריכת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון - והם מגדילים את הצבר לכ-11.4 מיליארד דולר - צבר ההזמנות הגדול ביותר בתולדות החברה: "הזינוק החד ברווחים והגידול החריג בצבר ההזמנות מבטאים הרבה מאוד פעילויות מהשנים האחרונות - וכעת אנחנו מתחילים לקצור את הפירות. האתגר שלפנינו הוא לשמור על המגמה החיובית ואני חושב שאנחנו בדרך הנכונה", אמר וייס בשיחה עם "גלובס".

לדברי וייס, במשנתיים הקרובות עוד ייתכנו לתעשייה האווירית עסקאות בהיקף כספי מהותי, בדומה לאלה שנחתמו באחרונה בהודו. זאת, לדבריו, על רקע ההתעוררות בשווקים העולמיים והעלייה בביקושים: "התחושה של רובנו בשנים האחרונות הייתה שהשוק הביטחוני בעולם מדשדש - אבל יש הרבה מאוד פעילות מתחת לפני השטח: יש קונפליקטים ועימותים באזורים שונים ברחבי העולם ותקציבי הביטחון לא קטנים מהותית, ויש דרישה לפתרונות מבצעיים".

תע"א - נתונים עיקריים לרבעון הראשון

המכירות הסתכמו ב-837 מיליון דולר בהשוואה ל-859 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 2.6% - בעיקר עקב ירידה בהכנסות בחטיבות הצבאיות, שקוזזה בחלקה בעלייה בהכנסות חטיבת בדק מטוסים

היצוא ברבעון הראשון היה 74% מכלל המכירות, בהשוואה ל-77% ברבעון המקביל

EBITDA ברבעון הסתכם ב-72 מיליון דולר בהשוואה ל-38 מיליון דולר ברבעון המקביל הרווח הנקי ברבעון הראשון של שנת 2017 הסתכם בסך של 46 מיליון דולר (5.5% מהמכירות) בהשוואה לסך של 11 מיליון דולר (1.3% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המו"פ הסתכמו בכ-36 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד (המהוות כ-4.3% וכ-4.2% מהמכירות, בהתאמה)

צבר ההזמנות בסוף הרבעון הראשון של שנת 2017 הסתכם ב-9.3 מיליארד דולר, בהשוואה ל-9 מיליארד דולר בסוף 2016. בתוספת התקשרויות מהותיות שנחתמו לאחר מועד עריכת הדוחות הכספיים, עומד צבר ההזמנות כיום על מעל 11 מיליארד דולר