למרות ירידת המחירים: הכנסות הרכבת עלו ל-604 מיליון שקל

בשורה התחתונה סיימה הרכבת את הרבעון ברווח תפעולי של 22 מיליון שקל וברווח נקי של 24 מיליון שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

רפורמת התעריפים שהושקה בתחבורה הציבורית בשנה שעברה הגדילה את מספר הנסיעות ברכבת ישראל ברבעון הראשון השנה ב-7% לעומת הרבעון המקביל, מ-14.8 מיליון ל-15.8 מיליון - כך מדווחת הרכבת בדוחות הרבעון הראשון. בשל הוזלת המחירים צמחו ההכנסות ממכירת כרטיסים ב-2% בלבד, מ-177 מיליון שקל ל-180 מיליון שקל.

הכנסות החברה הסתכמו בכ-604 מיליון שקל, לעומת כ-566 מיליון שקלים ברבעון המקביל. בשורה התחתונה סיימה הרכבת את הרבעון ברווח תפעולי של 22 מיליון שקל וברווח נקי של 24 מיליון שקל. עם זאת, הרכבת מדווחת על תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של 22 מיליון שקל ברבעון, ועל גירעון בהון החוזר בהיקף 145 מיליון שקל, קיטון לעומת 164 מיליון שקל ברבעון המקביל.

כדי לשמור על רווח של 4% שלו הממשלה מחויבת עד 2027 (אז תרד המחויבות לרווח של 2%), גדלו ברבעון הראשון "דמי ההפעלה" שמעבירה הממשלה לרכבת מ-326 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-362 מיליון שקל. 44.1 מיליון שקלים הופנו לסבסוד חטיבת המטענים - שהפכה לחברה-בת באוקטובר האחרון - ו-317.6 מיליון שקל לחטיבת הנוסעים. כשיעור מההכנסות גדל הסבסוד הממשלתי מ-58% ל-60%.

הצמיחה במספר הנוסעים ברבעון היא המשך למגמה קבועה. בשנה שעברה הופעלו מדי יום 431 רכבות נוסעים בממוצע, ומספר הנסיעות השנתי היה 59.5 מיליון. ב-2015 היה מספר הנוסעים השנתי 52.8 וב-2014 בוצעו 48.5 מיליון נסיעות. אם תימשך המגמה מהרבעון הראשון צפוי מספר הנסיעות השנה להגיע קרוב ל-64 מיליון.

ההכנסות ממטענים גדלו ברבעון הראשון של השנה ב-2%, מ-50 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-51 מיליון שקל. בעוד שב-2014 ו-2015 היה הסבסוד לתחום המטענים גדול מההכנסות ב-4 ו-1 מיליון שקל, בהתאמה (ללא העברות חד-פעמיות), 2016 הסתיימה עם הכנסות של 186.7 מיליון שקל מלקוחות וסבסוד של 180 מיליון שקל מהמדינה. מאז ינואר השנה כל ההתקשרויות בתחום המטענים נעשות עם החברה-הבת החדשה.

עיקר הפעילות בתחום הוא הובלת מחצבים מהדרום לנמל אשדוד וכן הובלת מכולות בין נמלי אשדוד וחיפה. בנוסף מובילה הרכבת גרעינים, חול ואשפה, והיא מתכוונת להפך לשחקנית משמעותית בתחום הובלת הפלדה. בסך הכול בוצעו בשנה שעברה 56 נסיעות של רכבות משא בממוצע, והובלו 9.2 מיליון טון מטענים, זאת לעומת 7.5 מיליון טון בכל אחת מהשנים 2014 ו-2015.

הגידול בהיקפי העבודה לווה בצמיחה של כ-20 מיליון שקל בהכנסות בין 2015 ל-2016 ובמקביל גדלו דמי ההפעלה ב-15 מיליון שקל. הצמיחה בהכנסות נוצלה לביצוע השקעות שהגדילו את יכולת ההובלה של חטיבת המטענים מ-11.7 מיליון טון ב-2015 ל-13.8 מיליון טון בשנה שעברה.

על פי הדוח לרבעון הראשון השנה, ארבע תביעות ייצוגיות נגד הרכבת, בסכום מצטבר של כ-200 מיליון שקל, נדחו או בוטלו בחודשים האחרונים. התביעות נגעו לסוגיות כמו מקומות שמורים ברכבת, כשרות בדוכנים בתחנות, הנגשת המידע בתחנות לאנשים כבדי שמיעה וזיהום אוויר בתחנת מודיעין מרכז. נגד החברה תלויות שש בקשות נוספות לתביעות ייצוגיות.

תחת הכותרת "דרישות אשר ניתנות להערכה על ידי החברה" נכתב כי קבלנים דורשים מהחברה סכום כולל של 527 מיליון שקל, על עבודות שבוצעו מעבר להזמנה המקורית בשל שינויים מאוחרים. "דרישות אלה מסתיימות לרוב בהסכמה בין הצדדים בסכומים נמוכים משמעותית מסכומי הדרישה", נכתב בדוח, ועל פי הערכת הרכבת, היא צפויה לשלם על תביעות אלה 94 מיליון שקל. "נכון למועד זה אין בידי החברה אישורי תקציב מהמדינה, אם החברה תידרש לשלם את מלוא סכום הדרישות".

מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, מסר היום: "ברבעון הראשון של 2017 רכבת ישראל מאיצה תהליכים ומתכוננת באופן יסודי לקראת המהפך של השנים הקרובות - פתיחת הקווים החדשים תוך שימוש במנהרות ארוכות: הקו המהיר לירושלים, רכבת הגליל התחתון, רכבת השרון; פתיחת התחנות החדשות; כניסת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר במערכת האיתות החדשה ETCS ותקשורת GSM יעודית לרכבת ישראל. אנו גאים על המשך צמיחה משולבת בשני תחומי הפעילות המרכזיים - נוסעים ומטענים".