צניחה של 42% ברווח הרבעוני של ביג עקב שיערוך נכסים שלילי

אפסילון: "למרות הסנטימנט השלילי לתחום המרכזים המסחריים בארה"ב, המהווה כ-40% מפעילות ביג, לעת עתה היא ממשיכה לשמור שם על יציבות"

קניון ביג ביקנעם / צילום: תמר מצפי
קניון ביג ביקנעם / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן המניב ביג , הנמצאת בשליטת האחים רוני ויהודה נפתלי (מחזיקים ביחד כ-63% ממניות החברה), דיווחה היום על ירידה חדה ברווחים ברבעון הראשון של השנה. בשורה התחתונה רשמה ביג ירידה של 42% ברווח הנקי, שעמד על 54 מיליון שקל ברבעון, בעיקר על רקע שיערוך נכסים בהיקף שלילי של כ-1.3 מיליון שקל עקב התחזקות השקל מול הדולר, לעומת שיערוך חיובי של כ-53 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, נוסף על רווח של 20 מיליון שקל שנרשם בתקופה המקבילה, עקב הורדת שיעור מס החברות.

נכון לסוף הרבעון הראשון של 2017 החזיקה החברה, המתמחה בהפעלה וניהול של מרכזי מסחר פתוחים, ב-50 מרכזי מסחר, מתוכם 22 בישראל (בשטח של 314 אלף מ"ר), 27 בארה"ב (בשטח של 617 אלף מ"ר), אחד בסרביה (37 אלף מ"ר), ועוד ארבעה מרכזים בפיתוח. שיעור התפוסה עומד על קרוב ל-100% בישראל, כ-92% בארה"ב וכ-98% במרכז בעיר נובי סאד שבסרביה.

מניית ביג, שהצטרפה לאחרונה למדד ת"א 35, הגיבה לדוחות בעלייה, והשלימה עלייה של יותר מ-20% בשנה האחרונה. שוויה של החברה הגיע לכ-3.7 מיליארד שקל. כאמור, חלק ניכר מהכנסות ביג מקורו מהפעילות בארה"ב, שם נפגעו חברות רבות המפעילות נכסים מסחריים מהשינויים הדרמטיים בתחום הקמעונות, ומניותיהן צנחו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים. בתוצאות של ביג, בכל אופן, עדיין לא ניכרת השפעת השינויים בארה"ב.

ההכנסה הנקייה של ביג מפעילות (NOI) ברבעון גדלה בכ-8%, לרמה של 136.3 מיליון שקל. זאת על רקע עלייה בהכנסות משכירות ודמי ניהול מנכסים זהים, וכן מרכישת נכסים חדשים בארה"ב. התזרים השוטף מפעילות (FFO) רשם ירידה של כ-5% ועמד על כ-70 מיליון שקל.

אסף נגר, סמנכ"ל הכספים של ביג, ציין עם פרסום הדוחות, כי "גידול פדיונות השוכרים בשיעור של למעלה מ-5% - במקביל לפעולות ההשבחה השוטפות שמבצעת החברה - באו לידי ביטוי בצמיחה יוצאת דופן של כ-10% ב-Same Centers NOI בישראל, ושל כ-3% בארה"ב.

"מגמת הגידול ב-NOI וב-FFO צפויה להימשך גם בטווח הקצר והבינוני, לאור הפתיחה המוצלחת של הקניון בבלגרד, אשר הכנסותיו טרם קיבלו ביטוי בדוחות החברה ברבעון הנוכחי, וכן המשך פיתוח הפרויקטים בייזום".

אפסילון: המניה אטרקטיבית

ערן אמודאי, אנליסט בבית ההשקעות אפסילון, מציין בתגובה לדוחות כי "בארה"ב - המהווה כ-40% מסך פעילות ביג (ובה קיים סנטימנט שלילי במרכזים מסחריים על רקע המשך חדירת האונליין) - לעת עתה ממשיכה החברה לשמור על יציבות, ואף רשמה גידול מסוים ב-NOI.

"באפריל השיקה החברה קניון חדש בסרביה (בתפוסה כמעט מלאה), שאותו רכשה בתחילת השנה. החברה מסמנת את סרביה כמנוע הצמיחה הבא, ומתכננת להתחיל כבר השנה בהקמת קניון ענק בבלגרד בהיקף של 50 אלף מ"ר (חלק החברה 50%). גם בישראל מתוכננת תחילת הקמתם (כולל הרחבת נכסים קיימים) כבר השנה של שלושה פרויקטים, הצפויים עם השלמתם להוסיף כ-100 מיליון שקל ל-NOI (גידול של 33% ביחס ל-NOI הנוכחי)".

לסיכום, אומר אמודאי, בדומה לשאר החברות בענף (בעיקר אלו המוטות למסחר) מציגה החברה תוצאות טובות, המצביעות עדיין על גידול ב-NOI ובפדיונות, אך בניגוד לחברות אלו התוצאות ומנועי הצמיחה העתידיים עדיין לא מתבטאים במחיר המניה.

לדבריו, "התמחור הנוכחי של המניה משקף תשואת FFO מייצגת של 9.5% על הנדל"ן המניב הפעיל (מתייחס לשנה הבאה), מבלי לייחס תוספת לפרויקטים המצויים כיום בהקמה (שבעיקרם יחלו להניב רק בשנת 2020). לכן, מבין חברות הנדל"ן שעיקר נכסיהן הם שטחי מסחר, המניה של ביג היא האטרקטיבית ביותר מבחינת תמחור".

תוצאות הרבעון של ביג
 תוצאות הרבעון של ביג