בנק ישראל הותיר את ריבית יוני ללא שינוי ברמה של 0.1%

בבנק ישראל מציינים כי האינפלציה אומנם עלתה בקצב של 0.7% ב-12 החודשים האחרונים, אך היא עדיין מתחת ליעד הממשלתי שעומד בטווח של 1%-3% ■ בבנק מתייחסים לשיפור בנתוני הצמיחה ומכירים בהתמתנות הביקושים בשוק הדיור

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בנק ישראל החליט להותיר את הריבית לחודש יוני ללא שינוי ברמה של 0.1%. מלבד קצב האינפלציה, שעדיין נמצא מתחת לרף התחתון של היעד הממשלתי וכן ייסוף השקל, מהודעת הריבית עולה כי שאר הגורמים - ביניהם התמתנות המחירים בשוק הדיור, השיפור בקצב האינפלציה ושוק העבודה ושיפור בסביבה הכלכלית העולמית - תומכים דווקא בהעלאת הריבית.

בבנק ישראל מציינים את ההחלטה להותיר את הריבית על כנה את שיעור האינפלציה, שאומנם עלה ב-12 החודשים האחרונים לקצב של 0.7%, אך עדיין מתחת ליעד האינפלציה שקבעה הממשלה, שעומד בטווח של 1%-3%. בנוסף, בבנק מציינים את עליית השכר הנומינלי וסביבת הפעילות החזקה - בפרט כתוצאה מהביקושים המקומיים - מתבטאות בעליית מחיריהם של המוצרים הבלתי סחירים.

חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל מתייחסים עוד בהודעת הריבית לשיפור בקצב הצמיחה ובשוק העבודה. "התנודתיות ברכישות כלי הרכב השפיעה במידה חריגה על נתוני הצמיחה של הרבעון הרביעי של 2016 והרבעון הראשון של 2017, אולם בניכוי השפעה זו המשק צומח בקצב נאה זה כשנה וחצי, וייתכן שהקצב אף גבוה מפוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח", כותבים בבנק ישראל ומוסיפים כי "האינדיקטורים משוק העבודה ממשיכים להצביע על מצבו האיתן: שיעור האבטלה בשפל היסטורי, שיעור התעסוקה בשיא היסטורי, ובשנה האחרונה השיפור באינדיקטורים אלו היה חד יותר בקרב בעלי השכלה נמוכה, חלה האצה בקצב עליית השכר ועלייה במספר שעות העבודה למועסק".

בנוגע לשוק הדיור, בהמשך לנתוני הלמ"ס והאוצר שהצביעו על קיפאון במכירות, בבנק ישראל קובעים כי הנתונים מצביעים על התמתנות בביקוש לדירות, "שבאה לידי ביטוי בירידה בהיקף העסקאות בקרב כל סוגי הרוכשים, בירידה בקצב המכירות של דירות חדשות, ובהמשך הירידה בזרם המשכנתאות החדשות. ניתן לייחס את ההתמתנות בביקושים לכמה גורמים, ביניהם צעדים שונים שנקטה הממשלה והעלייה שחלה בריבית על המשכנתאות מאמצע 2015".