המירי רגב של המשפט

איילת שקד, למדי ממרים נאור - ולא מהפרובוקטורית שאת מנסה לחקות

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

"בשנת 2017 אנחנו רואים לא פעם כיצד פקידים מנהלים סדר יום פוליטי במסווה של נייטרליות ומקצועיות, ובשם ערכים אלה נאבקים לא פעם לסיכול יוזמות הממשלה".

זה מה שאמרה השרה איילת שקד בכנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת בשבוע שעבר. מה חדש פה? אולי שקד הייתה צעירה מדי, אבל הנושא טופל כבר בשתי סדרות מופת בריטיות: "כן, אדוני השר", ו"כן, אדוני ראש הממשלה". הם עשו זאת בהומור ובכישרון רב, שני דברים שחסרים מאוד לשרת המשפטים. והם גם הראו את הסיבה לשלטון הפקידים: חוסר ההתאמה והכישרון של שרים.

לא מפסיקה להתלונן

אמירה זו של שקד היא עוד פרק במסכת התלונות שהיא לא מפסיקה להשמיע מאז הגיעה לממשלה. לא היה מזיק אם הייתה לומדת את הדברים לפני הגשת התלונות. מכיוון שאינה עושה זאת יוצאים מפיה אמירות שטותיות או, לחלופין, שטחיות להפליא, ההופכות אותה למירי רגב של מערכת המשפט.

שקד אמנם יותר משכילה מרגב, פחות מחוספסת, אבל ההבנה שלה במשפט ובשלטון אינה עולה על המעט שמבינה רגב בנושאי תרבות. ושתיהן עושות נפשות לעצמן באמצעות פרובוקציות.

הפקידים השומרים עלינו

אם הפקידים באמת שולטים בפוליטיקאים, כדאי לשאול מה הסיבה. אני מציע לשקד לעבור על רשימת השרים ולהרהר על רמתם המקצועית והאישית. אולי כדאי להתחיל עם המינוי האחרון, איוב קרא. האם אין זה מזלה של המדינה שבמשרד התקשורת יש פקידים שישמרו עלינו מפני המינוי השערורייתי הזה?

באין ציפור שיר

שקד הנכבדה, את מכירה את האמירה ש"באין ציפור שיר גם עורב זמיר"? והנמשל, במקרה שלא הבנת: באין שרים מתאימים, גם פקיד עדיף עליו.

אוי ואבוי לו המדינה התנהלה על-ידי ארדן וקרא ורגב ודומיהם. הסיבה שיש דברים שעדיין נעשים כראוי הוא שיש פקידים מקצועיים שמכירים את עבודתם, ואין להם אג'נדות פוליטיות. בעוד ששרים בדרך-כלל דואגים קודם לעצמם ולמפלגה, התפקיד של דאגה למדינה ולאזרחיה נופל על ה"פקידים".

תשתדלי להחכים ולהתבגר

ובכלל, מה הזלזול הזה בפקידים? האם הם פחות טובים ומוכשרים מחבר הקואליציה שלך אורן חזן? או מהיו"ר דוד ביטן? או מגלעד ארדן שנלחם במחבלים שאינם קיימים? ויש כמובן עוד הרבה. בעצם גם אותך, שקד, כבר אפשר לכלול ברשימה זו, אם לשפוט על-פי היוזמות וההתנהגות הילדותית שלך. נסי להתבגר ולהחכים. במקום להיאבק נגד מרים נאור, נצלי את ההזדמנות שיש לך כדי ללמוד מהאישה המנוסה והחכמה הזאת.