מה גורם לשיפור באחד הסקטורים השנואים באירופה?

מדיניותו הנוכחית של הבנק המרכזי של אירופה, בהובלת מריו דראגי, מאפשרת לבנקים ביבשת לחזור ולחפש אפשרויות צמיחה

דויטשה בנק / צילום: רויטרס
דויטשה בנק / צילום: רויטרס

הבנקים האירופיים - עד לא מזמן אחד הסקטורים ה"שנואים" על ציבור המשקיעים - נהנים משיפור משמעותי בסביבה העסקית שלהם, ובהתאם גם בביצועי המניות שלהם. שילוב של כמה השפעות חיוביות גורם לאנליסטים בשוק להעלות באופן מתמשך את תחזית הרווח שלהם. כך לדוגמה, מאז אוגוסט 2016 עלתה תחזית הרווח המצרפית לבנקים האירופיים (ל-12 חודשים קדימה) בכ-12%. אז מה גורם לשיפור המשמעותי במצבם של הבנקים האלה?

כחלק ממאמציו של הבנק המרכזי בגוש האירו לעורר את הכלכלה האירופית, נקט נגיד הבנק, מריו דראגי, מדיניות תקדימית של ריבית שלילית על פיקדונות. מדיניות זו, שהתחילה בהחלת ריבית שלילית של 0.1% באמצע 2014 והגיעה עד לרמה של מינוס 0.4% בתחילת 2016 (ועד היום), גרמה להפסדים כבדים לבנקים האירופיים, בשל העובדה שהחזיקו רזרבות של מאות מיליארדי דולרים בבנק המרכזי, שעליהם היו צריכים לשלם ריבית לא מבוטלת.

עם זאת, זמן קצר לאחר שהריבית על הפיקדונות הגיעה לשפל של מינוס 0.4%, דראגי הבהיר כי קיים גבול אפקטיבי לריבית זו, וכי אין בכוונתו להמשיך ולהוריד אותה - התבטאות שלהערכתנו, הסירה מקור גדול לאי ודאות בנוגע לבנקים האירופיים, ובהתאם גם הסירה לחץ רב ממניותיהם.

שיפור בתמונה המאקרו-כלכלית

מעבר למדיניות הריבית השלילית בגוש האירו, שכאמור, אינה מיטיבה עם הבנקים האירופיים, יש אלמנטים במדיניות של הבנק שבהחלט מתקבלים על ידם בברכה, כמו תוכנית רכישות הנכסים, שמורידה באופן ישיר את עלויות החוב של הבנקים, וכן תוכניות הזרמת אשראי המיועדות (דוגמת תוכנית ה-TLTRO), שמספקת להם מימון זמין וזול במיוחד. כפועל יוצא, הבנקים האירופיים יכולים, אחרי תקופה ארוכה של הקטנת המאזנים, לחזור ולחפש אפשרויות צמיחה.

כך למשל, מהתבוננות בכמה מהבנקים הגדולים ביבשת ניתן לראות כי חלקם מגדילים את היקף האשראי שלהם: הבנקים הצרפתיים BNP Paribas ו-Credit Agricole, כמו גם הבנק האיטלקי Intensa Saopaolo, הגדילו בשנה האחרונה את תיק ההלוואות שלהם בשיעור של 1%-6%.

תהליך חיובי נוסף שמבצעים הבנקים הוא התייעלות בסעיפי ההוצאות השונים: יחס ה-Cost/Income, המלמד על היעילות התפעולית של הבנק, נמצא בירידה בכמה מהבנקים הגדולים באירופה (בין השאר, ב-Nordea Bank השבדי, Lloyds הבריטי ו-BNP הצרפתי).

רוח גבית חשובה ומשמעותית נוספת מגיעה מתמונת המצב המאקרו-כלכלית המשתפרת באירופה. זאת, עקב נטייתן של מניות הבנקים האירופיים להציג קורלציה גבוהה יחסית עם הנתונים הכלכליים מהיבשת. השיפור הכלכלי המשמעותי בגוש האירו ובאירופה בחודשים האחרונים בא לידי ביטוי בנתונים חזקים בתחומי התוצר, התעסוקה וסנטימנט הצרכנים-עסקים, וכן בשלוש העלאות תחזיות צמיחה רצופות ל-2017 מצד קרן המטבע. אנו מעריכים כי התמונה הכלכלית המשופרת באירופה צפויה להשפיע לטובה על הביצועים של מגזר הבנקאות המקומי בתקופה הקרובה.

אפשרות אחת להיחשף לבנקים האירופיים היא דרך קרן הסל Lyxor Stoxx European 600 Banks (סימול: BNK FP). קרן סל זו עוקבת אחרי מדד Stoxx Europe 600 Banks, המונה את 46 הבנקים הגדולים במדד האירופי הרחב Stoxx 600.

קרן Lyxor Stoxx European 600 Banks גובה דמי ניהול של 0.3%, סך הנכסים שלה הוא כ-730 מיליון אירו, והיקף המסחר היומי בה מסתכם בכ-400 אלף מניות. ההחזקות הגדולות בה הן של הבנק הבריטי HSBC (כ-14%), הבנק הספרדי Santander (כ-8%), הבנק הצרפתי BNP Paribas (כ-7%), הבנק הבריטי Lloyds והבנק ההולנדי ING (כ-5% כל אחד).

ברמה הגאוגרפית, לבנקים הבריטיים יש את הנוכחות הגבוהה ביותר בקרן (כ-30%), ואחריהם לבנקים הספרדיים (כ-16%), הצרפתיים (כ-13%) והשוודיים (כ-9%). מדד ה-Stoxx Europe 600 Banks, שאחריו עוקבת קרן הסל Lyxor Stoxx European 600 Banks, החזיר תשואה של כ-23% בשנה האחרונה - תשואת יתר של כ-8% על מדד Stoxx 600 הרחב.

להערכתנו, גורמי הסיכון המרכזיים בהשקעה בקרן Lyxor Stoxx European 600 Banks הם האטה כלכלית משמעותית באירופה ושינוי לרעה במדיניות המוניטארית של ECB (כמו למשל, הורדת הריבית על הפיקדונות לרמה שלילית עוד יותר - צעד שנראה לנו לא סביר כרגע). למרות הסכנה שגורמים אלה יתממשו, אנו מאמינים כי בסביבה הנוכחית מגזר הבנקים האירופי הוא אטרקטיבי להשקעה.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

■ קרן הסל Lyxor Stoxx European 600 Banks (סימול: BNK FP)

המדד הנעקב: Stoxx Europe 600 Banks

תשואת המדד בשנה האחרונה: כ-23% - תשואת יתר של 8% על מדד Stoxx 600 הרחב

דמי ניהול: 0.3%

סך הנכסים: כ-730 מיליון אירו

היקף המסחר היומי: 400 אלף מניות

ההחזקות הגדולות: הבנק הבריטי HSBC (כ-14%), הבנק הספרדי Santander (כ-8%), הבנק הצרפתי BNP Paribas (כ-7%), הבנק הבריטי Lloyds והבנק ההולנדי ING (כ-5% כל אחד)

תשואת מדד6.6
 תשואת מדד6.6