גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם הנוחות, יגיע גם האמון ברובוטים

הסנסורים הטכנולוגיים יודעים מה אנו עושים בכל רגע נתון. כיצד נוכל לסמוך עליהם?

רובוטים / איור: shutterstock
רובוטים / איור: shutterstock

אתם מכירים אותם, את הסנסורים שעוקבים אחרינו גם במקום העבודה. אלה שמדליקים את האור כשאנחנו נכנסים לחדר או מכבים את המיזוג כשאנחנו יוצאים ממנו. בעולם החדש, הסנסורים האלה יכולים לעשות הרבה יותר, בין היתר לדעת היכן אנחנו נמצאים בדיוק בכל רגע נתון, מה אנחנו עושים ועם מי. נוכחות הטכנולוגיה עוד תלך ותגבר ותלבש צורות חדשות, כשיסתובבו בינינו ישויות שאינן בעלי חיים אלא חפצים שנתנו להם בינה ויכולת תנועה.

הכלים הטכנולוגיים האלה שם כדי לעשות עבורנו את העבודה או להקל את חיינו (לדוגמה, מכוונים אותנו למקום חניה או לחדר ישיבות פנויים) אבל גם מעוררים בנו לפעמים תחושה לא נוחה. כדי שהם יוכלו באמת לעזור לנו, אנחנו צריכים להתרגל אליהם ולסמוך עליהם. האם זה אפשרי?

לרוב אנחנו סומכים על מכשירים כשיש לנו יכולת לחזות כיצד הם יפעלו במצבים שונים, גם אם אנחנו לא יודעים מדוע הם פועלים כך. לדוגמה, אנחנו סומכים על המחשב שלנו כי אנחנו יודעים איך הוא פועל ואיך הוא נראה כשהוא משתבש. אם המחשב שלנו יעשה פתאום דבר מה לא צפוי, נפסיק לסמוך עליו.

לגבי אנשים, לעומת זאת, הדבר שמאפשר לנו לסמוך עליהם הוא הבנת האמונות, הערכים והאופי שלהם. אנחנו לא יודעים בדיוק מה הם יעשו, אבל אנחנו יודעים מדוע הם עושים את מה שהם עושים. כדי לסמוך על חפצים בעולם של בינה מלאכותית, אנחנו צריכים או לדעת לצפות אותם או להבין את הבסיס שעל פיו הם פועלים.

התרגלנו שהטכנולוגיה עובדת בהתאם לציפיות שלנו, כי עד היום היא פשוט עשתה מה שאמרנו לה, מה שתכנתנו אותה לעשות. אבל הטכנולוגיה האוטונומית שונה - היא מקבלת החלטות ולכן יכולה לפעול בניגוד למה שהורגלנו בו, לקבל החלטות שונות מאלה שהיינו מצפים להן. מחקר שנעשה באיחוד האירופי ובדק את היחס של אנשים לרובוטים מצא שבתחומים מסוימים אנחנו לא סומכים עליהם ואף חושבים שיש לאסור את כניסתם.

כך, לדוגמה, 60% טענו שאסור שרובוטים יטפלו בילדים, בזקנים ובנכים; 30% טענו שאסור שייכנסו לתחומי החינוך והבריאות. לעומת זאת, יש תחומים שבהם אנחנו דווקא מרגישים איתם בנוח, כמו חקר החלל, בתחומי צבא וביטחון ובייצור.

ניקח לדוגמה את הדילמות העולות כיום בתחום הרכב האוטונומי. סביר להניח שכלי הרכב הללו כבר היום בטוחים יותר מאשר כלי רכב הנהוגים על ידינו, אבל הם לא יהיו מושלמים, כלומר יהיו מצבים שבהם רובוט יצטרך לקבל החלטות ששמות חיי אדם על הכף.

החוקים הנהוגים כיום מגדירים את הסטנדרטים האתיים של בני אדם. למשל, איך יודעים מי אשם בתאונה? כיום החוק מביא בחשבון גורמים שונים, ועל מערכת אכיפת החוק לשפוט אם מעשי הנהג האנושי היו סבירים בנסיבות מסוימות. המצב הנוכחי מניח שכל אחד מאיתנו יכול לדעת מה היה עושה אדם סביר באותן נסיבות ולהניח אותן הנחות לגבי מצבים מוכרים כמו ילדים שרצים לכביש, השלכות של שתיית אלכוהול על נהיגה, השלכות תנאי מזג האוויר ותנאי הכביש וכדומה.

איך נראית המערכת הזאת כשהנהג הוא בעצם רובוט? מהי התנהגות סבירה של רובוט בכביש? ההנחה היא שהרובוט הסביר צריך לעמוד בציפיות לפחות כמו נהג בן תמותה, ורצוי שיותר מכך. כדי שזה יקרה, נכנסות כאן לא רק טכנולוגיות מורכבות, אלא גם שיקולים אתיים. בקליפורניה נדרשת כל מכונית אוטונומית שעושה תאונה למסור לרשויות הרישוי את פרטי הסנסורים ב-30 השניות שקדמו לתאונה. זה אומר שלמהנדסים יש כל המידע לבחון את פרטי התאונה וללמוד את האלטרנטיבות להחלטות שהתקבלו.

הבעיה הגדולה ביותר בהחלטות האלה היא במישור האתי - איך מחלקים את הסיכון שבנהיגה בין הנהג, הנהגים האחרים, הולכי הרגל, רוכבי האופניים ואפילו הנכסים שבשטח. בני אדם יודעים באופן אינטואיטיבי מתי עליהם לפעול בניגוד לחוק כדי להציל חיי אדם, לדוגמה. אם ילד קופץ אל הכביש מולכם, ייתכן שתחליטו לחצות קו הפרדה רצוף כדי להימנע מפגיעה בו. ברכב אוטונומי, ההחלטה הזאת אינה תלויה באינטואיציה אלא בהסתברויות.

הדיון הזה רלוונטי לעולם העבודה משום השימוש המתרחב בסנסורים גם במשרדים. סנסורים מספקים תמונה על האופן שבו אנחנו עושים שימוש במרחב, מתי נדרשים סוגים מסוימים של חללי עבודה ואילו מרחבים תורמים לחיבור בין העובדים וליעילות.

דמיינו שאתם מגיעים לחניה והנייד שלכם, המחובר לאפליקציה של הבניין, מצביע על מקום חניה פנוי. אחר כך הוא אומר לכם היכן יש מקום פנוי לעבודה אישית, מאחר שהוא מכיר את היומן שלכם ויודע שעכשיו אין לכם פגישה. לקראת פגישה, הוא אומר לכם היכן יש חדר ישיבות פנוי, ואחר הצהריים, לקראת פגישת וידאו עם עמיתים בחו"ל, הוא סוגר לכם חדרי וידאו במקומות המתאימים בעולם. בארוחת הצהריים, הוא מדווח לכם מה בתפריט ומה מצב התורים ובאיזו שעה כדאי לרדת לאכול. הוא מזכיר לכם לקום מהשולחן ולזוז, גם למען בריאות הגוף וגם כדי לפגוש אנשים במסדרון.

פרטיות היא הרגל

ב-Bank Of America לקחו את החזון הזה צעד קדימה. בניסיון להבין מה גורם למרכז תמיכה אחד להיות יעיל יותר מאחרים, הבנק צייד את העובדים בתגים עם סנסורים שקולטים את טון הדיבור ואת האופן שבו העובדים נעים ומשוחחים לאורך היום.

הנתונים הראו שהעובדים הטובים ביותר חברים בצוותים שמשוחחים הרבה, וזה הוביל את הבנק להגדיר בין השאר זמני הפסקה לצוותים שלמים יחד - צעד שהגביר את היעילות במרכזי השירות ב-10%. אמנם התגים לא הקליטו את השיחות, רק את טון הדיבור, והמידע הועבר ללא פרטים אישיים, ולמרות זאת, ניסויים כאלה מעוררים מחלוקת גדולה הנוגעת לחדירה לפרטיות.

פרטיות? איזו פרטיות? הרי הנייד שלכם כבר היום יודע היכן אתם נמצאים ולאן אתם הולכים; הרשת יודעת היכן ביקרתם ומה מעניין אתכם; ואם תכנסו ל-Google Location Timeline תגלו שכל תנועה שלכם, לפחות כל תנועה שלוותה בנייד, נרשמה ותועדה ועושים בה שימוש. ולמרות זאת, אנחנו עדיין פותחים וייז בכל בוקר ורושמים ביומן האלקטרוני את הפגישות ונהנים מהעובדה שהדפדפן זוכר אותנו.

פרטיות, אם כן, היא עניין של הרגל וגם של אמון. כדי שנרגיש בטוחים במקום העבודה, אנחנו רוצים לדעת מה בדיוק אוספים עלינו, מה עושים עם זה ואיך זה קשור אלינו, ליכולת למדוד אותנו, לנהל אותנו באופן אישי. אבל כמו בתחומים רבים אחרים, אנחנו מתרגלים לנוחות שהטכנולוגיה מספקת לנו דווקא בכך שהיא מכירה אותנו, זוכרת אותנו, לומדת אותנו. ועם הזמן אנחנו מפסיקים לזכור איך זה היה לפני שהיא הייתה קיימת.

אין אמון

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

עוד כתבות

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

פיצוץ המגעים בקהיר בגלל המצב ברפיח: המשלחת הישראלית חוזרת לארץ

יום הזיכרון: 1,594 אזרחים וחללים הצטרפו השנה למניין ההרוגים • שר הביטחון: "אי-אפשר להכניע את מדינת ישראל, נשיג את מטרותינו בצפון ובדרום" • הותר לפרסום: סמ"ר חיים סבח, לוחם מגדוד 869, נפל בפעילות מבצעית בצפון • נשיא ארה"ב ביידן בהצהרה דרמטית: "אם ישראל תרחיב את הפעולה ברפיח, לא נשלח לה פצצות" • צה"ל בהודעה לילית: "תוקפים מטרות טרור של חמאס במרכז הרצועה" • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; פלייטיקה מזנקת ב-14%, טאואר ב-5%

הדאו ג'ונס עולה ב-0.2%, בדרך לרצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: קמטק, פייבר, פאגאיה וטאואר עולות בעקבות הדוחות, סולראדג' נופלת ב-10% ● עלייה במספר הדרישות הראשוניות לעבודה בארה"ב, בשיא של חצי שנה ● הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי, אנליסטים: יתכן שתופחת כבר ביוני ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים