המפסידה במכרז הדיגיטציה של התאגיד ערערה - וההליך תקוע

בפברואר הודה תאגיד השידור לביהמ"ש כי "ייתכן שנפלו פגמים" במכרז בהיקף עשרות מיליוני שקלים לדיגיטציה של חומרי ארכיון רשות השידור ■ ההליך לא התקדם מאז, וחומרים עלולים להינזק בצורה בלתי הפיכה ■ התאגיד: "בימים הקרובים נדון בממצאים"

ארכיון רשות השידור / צילום מתוך "היום זה אנחנו"
ארכיון רשות השידור / צילום מתוך "היום זה אנחנו"

פרויקט הדיגיטציה של ארכיון רשות השידור תקוע במהלך החודשים האחרונים, אף שההליך לבחירת הזוכים שביצע תאגיד השידור הסתיים כבר לפני יותר מחצי שנה. זאת, לאחר שאחת החברת שהשתתפו במכרז, דראקו, הגישה ערעור על התוצאות, ובתאגיד הודו בפני בית המשפט כי "ייתכן שנפלו פגמים בבדיקת ההצעות במכרז", ובהתאם לכך הורו על בדיקה מחודשת של כלל ההצעות.

מצבו של ארכיון רשות השידור אינו טוב, ובדוח מבקר המדינה שעסק בנושא ב-2014 נכתב כי "לסרטים השמורים בארכיונים נשקפת סכנת כליה בשל עייפות החומר והשימוש התכוף בהם". מאז, ככל הידוע, לא חל שינוי משמעותי בתנאים שבהם מוחזקים החומרים, והעיכוב המתמשך בטיפול בהם עלול להוביל לנזק בלתי הפיך בחלק מהחומרים.

בנובמבר 2016 פרסם התאגיד את תוצאות המכרז שערך, ומהן עלה כי 4 חברות זכו בהליך. בחלק הגדול ביותר של המכרז, המרת סרטי ה-16 מ"מ, זכתה חברה בשם ג'וש מרקטינג. מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי הצעת המחיר של החברה עמדה על 950 שקל לשעה, ובסך-הכול היא אמורה לזכות בהכנסות של למעלה מ-34 מיליון שקל על עבודתה. בהמרה של קלטות הבטא זכתה חברת דורי מדיה שסך הצעת המחיר שלה עמדה על 18.8 מיליון שקל (ועוד כמיליון שקל עבור סריקת תמונות סטילס). דראקו זכתה במכרז להמרת קלטות 1 אינצ' בהיקף כולל של כ-2 מיליון שקל. זוכה נוספת בהמרות בהיקפים קטנים היא חברה בשם גל קול.

מיד לאחר פרסום התוצאות פנתה דראקו לתאגיד בבקשה לקבל את מסמכי המכרז ואת פירוט התוצאות שהוביל לכך שהם לא זכו במכרזים הגדולים. לאחר שבתאגיד התמהמהו בהעברת הנתונים, ובהמשך העבירו לחברה נתונים חלקיים בלבד, פנתה החברה בינואר השנה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב (בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים), בדרישה לבטל את זכייתן של ג'וש מרקטינג ושל דורי מדיה.

ההליך נעצר, ובפברואר השנה הודו בתאגיד כי ייתכן שבמכרז אכן נפלו פגמים. "במהלך בדיקת הטענות שהעלו המשתתפים במכרז זה כלפי זה, הסתבר לוועדת המכרזים כי ייתכן שנפלו פגמים בבדיקת ההצעות במכרז, הן בבחינת תנאי הסף והן באופן ניקוד התוצאות", נכתב במסמך שהוגש על-ידי התאגיד לבית המשפט. "בהתאם לכך מחליטה ועדת המכרזים כי יש צורך בבדיקה מחודשת של כלל ההצעות שהוגשו במסגרת מכרז זה, ואין להסתפק רק בבדיקת הטענות שהועלו על-ידי הצדדים".

עוד נכתב כי בתאגיד החליטו לבחון את הטענות "באמצעות צוות מקצועי, שיכלול יועץ מקצועי חיצוני שלא נטל חלק בהליכי המכרז".

בפרוטוקול של ישיבת ועדת המכרזים של התאגיד, שהוגש אף הוא לבית המשפט, נכתב כי "המלצות הצוות המקצועי יוצגו לוועדת המכרזים בתוך 3 שבועות", אלא שמאז חלפו כבר כמעט 4 חודשים, ותוצאות הבדיקה המחודשת לא הסתיימו.

מהתאגיד נמסר היום (ד') בתגובה לפניית "גלובס" כי הצוות המקצועי שמונה "סיים את בחינת ההליך המכרזי, ובימים הקרובים תדון ועדת המכרזים בממצאים". צוות זה, כך נמסר, כולל את קורי קורקס מחטיבת הנדסה וטכנולוגיה, עו"ד תמר פז-תאני ואבידע ינובסקי ממחלקת התפעול והכספים.

עוד נמסר כסיבה נוספת לעיכוב כי "בדיוני החקיקה האחרונים בעניין עליית התאגיד לשידור, הוחלט כי חומרי הארכיון יישארו ברוממה לתקופה נוספת של לפחות חצי שנה, זאת לקראת חגיגות ה-70 לישראל והצורך בזמינות גבוהה לחומרים רבים".

נזכיר כי בדוח המבקר מ-2014 הובאו בפירוט רב התנאים הבעייתיים שבהם מוחזקים חומרי הארכיון של רשות השידור. "אולמות הארכיון מאופיינים בהיעדר תנאי אחסון נאותים כגון לחות נמוכה, טמפרטורה מתאימה ומניעת הצטברות אבק באולמות", נכתב בדוח. "אחסון בתנאים חמים ולחים מאיץ את התכלות הסרטים. השימוש התכוף הנעשה בסרטים מאיץ את שחיקת המקור וגורם להרס קלטות רבות... חלק מסרטי הפילם נפגעו מ'תסמונת חומץ' שתקשה מאוד על שיקום הסרטים ושימורם".