"הפתרון היחיד ליוקר התמרוקים: לפתוח את היבוא המקביל"

האם מנהלי הרשתות מברכים על הצעדים שמשרד הכלכלה מתכוון לנקוט נגד הפערים במחירי הטואלטיקה בישראל לעומת העולם? לא בטוח ■ אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי: "ההשוואות למחירים בחו"ל רק יעצבנו את הצרכן"

אייל רביד ויקטורי / צילום: קמליה אומנות
אייל רביד ויקטורי / צילום: קמליה אומנות

מוצרי הטואלטיקה המיובאים יקרים ב-48% בהשוואה לעולם - כך עולה מנתונים שהציג היום (ד') שר הכלכלה, אלי כהן, המצביעים על פערי מחירים משמעותיים במוצרים מיובאים בין ישראל למדינות שונות בעולם.

האם מנהלי רשתות הקמעונאות מברכים על הצעדים שמשרד הכלכלה מתכוון לנקוט נגד הפערים במחירי הטואלטיקה בישראל לעומת העולם? לא בטוח. מנהלי רשתות הקמעונאות שמחו אמנם על הרצון להוריד את יוקר המחיה גם בטואלטיקה ולשים זרקור על היבואנים, אך מאידך טוענים כי יש כאן מהלך פופוליסטי, שבמקום להתמקד בפתיחת היבוא המקביל של התמרוקים הנמצא תחת משרד הבריאות - מתעסק בהשוואות שרק יעצבנו את הצרכן ולא יביאו להורדת מחירים.

לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, "כשצרכן יבוא לסניף שלנו ויראה שלט שדאודורנט עולה 10 שקלים, ושיהיה שלט לידו שהוא עולה בממוצע באירופה 7 שקלים - זה יגרום לצרכן להיות עצבני. מה יקרה אחרי זה? כלום. הפתרון הוא רק אחד: לפתוח את היבוא המקביל לתמרוקים.

"התקנה של חוק ההסדרים האחרון היא הרחבה של רפורמת הקורנפלקס. כרגע למדינה אין בעיה עם המזון שאנחנו מכניסים לפה, אבל יש לה בעיה עם מה שאנחנו מורחים על הגוף. את חוק הקורנפלקס חוקקו כך שיבואן מקביל מביא את המוצרים בהצהרת יבואן, ולעומת זה בשמפו או סבון זה אסור. זה הזוי".

לדבריו, "במקום לשים שלטים, יותר פשוט שמשרד הבריאות יפתח את היבוא המקביל. ברגע שייפתח היבוא המקביל, היבואנים יורידו מחירים בלית ברירה. אין פה שום דבר שיגרום למחירים לרדת חוץ מפתיחת היבוא המקביל. זו הצהרה פופוליסטית שאין בה כלום. אם הוא היה רוצה באמת לשנות, הוא היה צריך לבוא למשרד הבריאות ולדרוש מהם לתת את האישור ליבוא מקביל של תמרוקים בתוך שבועיים. זה תקוע מ-24 בנובמבר כשזה חוקק בחוק ההסדרים, ומאז זה תקוע במשרד הבריאות שלא קבע את התקנון ומדברים על ינואר 2018".

גורם בכיר נוסף בענף אמר היום ל"גלובס": "מצד אחד יש פה רצון טוב להלחיץ את היבואנים מול היבואנים הבלעדיים שמנצלים את מעמדם, ומצד שני זה מהלך פופוליסטי. מה השלט הזה ייתן לצרכן חוץ מלהרגיז אותו?"

ביוניליוור, שסטוביץ, דיפלומט וגורי סירבו להגיב.

ממשרד הבריאות נמסר: "רפורמת התמרוקים אושרה בחוק ההסדרים בכנסת בחודש דצמבר 2016. תאריך התחולה של הרפורמה הוא 1.7.17. תקנות התמרוקים הועברו למשרד המשפטים".