משרד התקשורת בוחן הקלות ברישיון מיזם הסיבים האופטיים

המשקיעים: בלי הקלות לא נשקיע בפרויקט שהוא כרגע לא כדאי כלכלית ■ ההקלות צפויות בחובת הפריסה האוניברסלית ובמתן אפשרות למתחרים להשתמש בתשתיות העיליות של המיזם ביישובים שקשה לפרוס בהם

עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר
עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת החל לבחון הקלות ברישיון של מיזם הסיבים האופטיים - כך נודע ל"גלובס". מדובר בהקלות שיקלו על המיזם לגייס משקיע חדש שלו הוא זקוק בדחיפות, וההקלות עלו כתוצאה ממשא ומתן שמנהל המיזם עם משקיעים שונים, וביניהם פרטנר, סלקום ואחרים, שטענו כי ללא הקלות שונות, ההשקעה בפרויקט לא תהיה כדאית כלכלית.

כרגע מתמקדים הדיונים בשני סוגים של הקלות: בחובת הפריסה האוניברסלית של המיזם, כך שהפריסה האוניברסלית תימשך יותר שנים, והנושא השני הוא ההדדיות - כלומר מתן אפשרות לשימוש של מתחרים בתשתיות העיליות של מיזם הסיבים במקומות שבהם ברור שיהיה קשה מאד להניח תשתית נייחת, ביישובים ערביים למשל, באזורי פריפריה וכו', ושתשתיות חברת החשמל העיליות כבר פרוסות באותם מקומות.

המיזם נקלע לקשיים בשל היעדר מודל כלכלי, ועתידו לוטה בערפל. המטרה בהקמתו הייתה יצירת תשתית תקשורת שלישית על גבי תשתיות חברת החשמל, ואולם שלל טעויות הביאו אותו לעברי פי פחת ולמעשה ללא הזרמת הון מצד משקיע חדש שייכנס בנעלי בעלי המניות, ויזרים מאות מיליוני שקלים, לא יהיה למיזם סיכוי.

אפשרות נוספת שנדונה היא הקטנת חלקה של חברת החשמל במיזם מ-40% ל-30%, והשוואת התשלום עבור עבודות שעושה חברת החשמל עבור המיזם למחירים מקובלים וסבירים בשוק. בנוסף, ייפתחו גם כל ההסכמים בין בעלי המניות וגם עם סיסקו, שלא תוכל להמשיך ולהיות הספק המרכזי בפרויקט ברמות המחירים שהורגלה למכור בעבר. סיסקו נתנה את אשראי הספקים למיזם בתמורה להתחייבות לבלעדיות, אך יצא שהמיזם שילם מחירים מאד גבוהים, ויש לא מעט מקורות שכבר אמרו שמכל הגורמים המעורבים בפרויקט, הגוף היחידי שלא הפסיד בו הוא סיסקו. לכן ברור שלצד כל ההקלות הרגולטוריות, יהיה חייב לבוא שינוי בהסכם המיזם עם סיסקו.

נציין כי סלקום מסתמנת כגורם המוביל במו"מ.