תדמור: הפוקוס שלנו לנצל חלון ההזדמנות בצפון אמריקה

גדעון תדמור בוועידת שוק ההון: "בנאוויטס יש לנו משרד ביוסטון שמכיר את ההזדמנויות, ויש לו יכולת לבוא ולממש אותן. זה מה שאנחנו יכולים להציע לשוק הישראלי"

גדעון תדמור / צילום: איל יצהר
גדעון תדמור / צילום: איל יצהר

גדעון תדמור, מייסד שותפות הנפט והגז נאוויטס פטרוליאום, הגיע לוועידת שוק ההון של גלובס ביום בו הודיעה השותפות על גיוס של 131 מיליון דולר באג"ח בשוק ההון המקומי. הגיוס מיועד למימון 5% מהפיתוח של תגלית Buckskinn במפרץ מקסיקו, שבה על פי ההערכה 486 מיליון חביות, בה נאוויטס מתכוונת להיכנס לשותפות.

במקביל פרסמה השותפות טיוטת תשקיף לגיוס הון לפעילות החיפושים שלה בצפון אמריקה - בעיקר בקנדה - לפי שווי של 100 מיליון דולר. המראיין עמירם ברקת העיר שאולי אפשר להפוך את ההודעות על הגיוסים למסורת בוועידה.

"לימדו אותי להגיד תחרות תחרות תחרות", אמר תדמור. "נכון להיום, בגלל הזיהוי של הזדמנויות מדהימות מחוץ לישראל, הפוקוס שלנו הוא דווקא בנכסים קיימים, לנסות ולנצל חלון הזדמנויות בעיקר בצפון אמריקה, משום שקשה לי לראות הזדמנויות אטרקטיביות יותר.

"מיד אחרי גיוס האג"ח אנחנו מתכוונים להנפיק את נאוויטס פטרוליום ולהפוך אותה לשותפות נסחרת בישראל. הגיוס יהיה של 15 מיליון דולר, המינימום הנדרש, כי אנחנו מאמינים שעוד יהיו גדולות ונצורות לשותפות וערכים מוספים שיתווספו בהמשך לשותף הכללי. בנוסף אנחנו נביא 15 מיליון שקל משלנו במחיר המלא של העסקה, כי אנחנו מאמינים בה".

- איך אתה מסביר את זה שהחלטתם לחזור לכאן?

"הסיבה מאוד פשוטה. זה השוק שאני מכיר וזה השוק שמכיר אותי. כאן עבדתי 20 שנה. הייתי מנהל בארבעה תאגידים, עשינו כולנו המשקיעים ואני חיל בשוק הזה. עברנו עקומת לימוד מאוד מעניינת בעולם האפסטרים. אני מכיר את המשקיעים והם מכירים אותי, ולכן זה המקום לבוא ולבקש את האמון שישקיעו בי".

לשאלה אם החזרה לשוק ההון המקומי מצביעה על מעורבות אפשרית של נאוויטס בשוק האנרגיה הישראלי השיב תדמור: "ההזדמנויות שאני מזהה הן לא כאן, ואין שום סיבה שמשקיעים שרוצים לקבל חשיפה לפרויקטים שנבחרים בצורה מאוד מדוקדקת, שלא תהיה להם גישה".

- בניסוח אחר, בשום מקום אחר בעולם אין פראיירים כמו המוסדיים בישראל, כסף שמחפש איפה להשקיע.

"לא מדובר על פראיירים אלא על גורמים עסקיים שמזהים הזדמנות. בנאוויטס יש לנו הרבה מאוד אנרגיה, יש לנו משרד ביוסטון, שכבר שנים מזהה את ההזדמנויות ויש לו יכולת לבוא ולממש אותן. זו אותה יכולת שאנחנו מסוגלים להנגיש לשוק ההון הישראלי. אותו פרויקט הדומה ללוויתן, שאליו אנחנו נכנסים, אנחנו יודעים להביא אליו חידוש מימוני שלא קיים בארה"ב וקיים בכל העולם".

- אתה בעצם בא למשקיעים ואומר עזבו אתכם מהשקעות. אתם מכירים השקעות בארה"ב, באירופה, לכו על נכס סולידי, יציב שיכול לעלות. חבית נפט. אבל זה אולי הנכסים הכי תנודתיים בעולם, צנח מ-150 דולר ל-40 דולר תוך כמה חודשים.

"אנחנו רואים סביבה מאוד נמוכה במחירי הנפט, יש נכסים בלמעלה מ-100 מיליארד דולר שעומדים למכירה. זה שוק של קונים. זאת סביבה שבה קונים עם יתרונות יחסיים כמו שאנחנו יודעים להביא במימון - אני לא חושב שראיתי מעולם סביבה שיותר מיטיבה ומושכת לבוא ולהשקיע בה. ובסופו של דבר צריך לעשות הכל בפיזור סיכונים נכון".

- בוא נדבר על האתר שבחרת, מפרץ מקסיקו. אתה זכית במוניטין של מי שמצא גז במקום שבו אף אחד לא חשב שיהיה גז. עכשיו אתה עושה הפוך: הולך למקום שבו כבר מאות שחקנים פעילים.

"זה חלק מההתאמה לשינויים. לפעמים אתה צריך ללכת למקומות שאף אחד לא היה בהם, אבל במפרץ מקסיקו, דווקא שם, יש רגולציה שעוברת עכשיו תודות לטראמפ הקלות מאוד משמעותיות, יש אלפי מתקנים ימיים, יש נגישות לתשתיות, עלויות הפיתוח קטנות, כל כמות של נפט וגז שתוציא תמכור, כי זאת סחורה בארה"ב. אין סיכון שוק, רק סיכון מחיר שאותו אפשר לגדר... אם אני חוזר לפרויקט הזה, שעבר החלטת השקעה ונמצא בפיתוח, ויתחיל להפיק ב-2019, אנחנו לא משלמים הוצאות עבר של מיליארד דולר".

- היה פרסום ששילמתם לפני שווי גבוה של חבית.

"עכשיו יש מצגת עם הפרטים. כל המחירים שבהם קנינו היו אחרי הירידות, לפי מחיר נמוך".

- זה כמו לכרות פחם בניוקאסל. איזה ערך יש שם לגדעון תדמור?

"יש מקום לכולם. יחד עם זאת, הייחוד שלנו הוא בכך שאנחנו יכולים להביא לפרויקט מהסוג הזה מתווה מימון פרויקטלי שלא מקובל בארה"ב. הוא מקובל בכל העולם לרבות בישראל - עשיתי אותו בים תטיס, בתמר כמה פעמים, ועשו אחרי שעזבתי בלוויתן - ואנחנו הבאנו עם השותפים שלנו את הרעיון למימון פרויקטלי; לאג"ח את המימון הדרוש לפיתוח ולדרג אותו. הוא בדירוג A- של מעלות.

"נובל אנרג'י עד היום בארץ לא מימנה פרויקטים של תמר ולווייתן במימון פרויקטאלי... כי זאת לא השיטה האמריקאית. יש שם רגולציה ומערכת בנקאות שעובדת בצורה שונה. כחברה פרטית ניתן לגייס שם כסף במערכת הבנקאית. כשאתה מגייס חוב כחברה ציבורית, הרבה יותר יעיל לגייס בצורת אג"ח. מי שקנה את האג"ח יוכל לראות שיפור בדירוג האג"ח אחרי שהנפט יתחיל לזרום".

- השאלה לאן מחיר הנפט הולך. העובדה שדונלד טראמפ נשיא ארה"ב ושהאמריקאים הצליחו לשבור את המונופול של אופ"ק, של הקרטל, אומרת שהשוק יהיה מוצף בנפט? מה התחזית?

"אני לא טוען שיש לי את התשובה. אנחנו לוקחים 23 גופים עם התחזיות שלהם - בנקים להשקעות, מכוני מחקר - לוקחים את הממוצע שלהם ומעריכים על פי התוצאות של הבדיקות האלה שמחירי הנפט לא יעלו בצורה דרמטית בשנים הקרובות. על פי ההערכה הזאת, ב-2021 זה יגרד את ה-60 דולר. אבל היום התמונה כל כך מורכבת. ספר לי על טראמפ, על הצמיחה בסין, על מלחמת השווקים בלוב, איראן, ערב הסעודית, רוסיה; כל כך הרבה משתנים יש היום. מעבר לזה יש את המסחר הפיננסי שגם משפיע על מחיר החבית".

- שכנעת אותי. בוא נדבר על מה שאנחנו כן מבינים בו, המים הכלכליים של ישראל. ציפינו בעקבות המתווה שייסגרו עסקאות יצוא. יכול להיות שחלון ההזדמנויות נסגר, שפספסנו את העיסקה עם מצרים?

"זה לא המצב, החלון עדיין פתוח. אני חושב שההסכם שנחתם עם ירדן הוא מאוד מאוד משמעותי. אני חושב שגם טראמפ עם הקואליציה החדשה שעשויה להיבנות באזור יכול לתת רוח גבית חדשה ומשמעותית. אני חושב שמצרים צריכה את הגז. אני חושב שטורקיה זקוקה לגז ויש מקום לשיתוף פעולה.

"אין ספק שמתווה הגז קטע דינמיקה מאוד חיובית שהיתה לנו בשנתיים אבודות וחבל שכך… אני מאוד מאמין וסומך על הצוות המעולה בדלק קידוחים שיידע יחד עם נובל להוביל את המערכה כדי שנוכל לנצל בפועל את הגז בישראל".

- החזון של שר האנרגיה לחבר את אירופה לגז נשמע לך הגיוני?

"אני חושב שזה משני. יש שם הרבה מאוד אתגרים ואני חושב שיש יעדים יותר מידיים ויותר נכונים ולשם צריך ללכת. לגבי פתיחת המים לחיפושים - הם נפתחו מאוחר מדי ואנחנו משלמים מחיר על האיחור ועל פתיחת הרגולציה… תשווה שוב את ארה"ב, עם קלות הפיתוח, לעומת התגליות הפוטנציאליות בישראל שבמהותן קטנות יותר, שאין לך תשתית מוכנה, עם שוק מוגבל".

- אתה אולי הישראלי היחיד שהצליח להביא לכאן חברה גדולה. מה הסיכוי שנראה חברה גדולה נוספת נכנסת לכאן בשנים הקרובות? זה קורה אפילו בקפריסין ובלבנון.

"עודף הרגולציה וחוסר האמון ביציבות שלנו בישראל בהחלט משפיע על האטרקטיביות בים הישראלי. ובנוסף לזה, תמיד יש תחרות, תמיד יש השקעות אלטרנטיביות במקומות אחרים בעולם. בים הצפוני יש הזדמנויות, יש אזורים שיש בהם תגליות מוכחות, תשתית קיימת ושווקים מוכחים שאתה יכול לנצל אותם.

"וגם בפוטנציאל - ראה את קנדה, עם פוטנציאל תגליות ענק שכל השחקנים הגדולים עובדים שם. לבוא לישראל עם פוטנציאל מוגבל, עם שוק קטן, כשמעל מרחפת כל הזמן השאלה של הרגולציה…".

"ואחרי כל זה המאגר הכי רווחי של נובל אנרג'י בעולם הוא מאגר תמר", סיכם ברקת.