גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה לא הקשבתי לדב

דב תדמור נפטר השבוע. זכרונות מטור בן 15 שנה

דב תדמור  ז"ל / צילום: אוריה תדמור
דב תדמור ז"ל / צילום: אוריה תדמור

השבוע הלך לעולמו דב תדמור, מי שהיה המנכ"ל המיתולוגי של חברת דיסקונט השקעות עד שנת 1999. למרות שבמשך השנים נמתחה לא אחת ביקורת על יהירותו של תדמור, על השכר הגבוה לו זכה ועל מהלכים עסקיים כאלה ואחרים (ובראשם אובדן השליטה בקבוצת דלק), אי אפשר היה להתווכח עם יכולתו לזהות השקעות מוצלחות לטווח ארוך, בזמן שרבים בסביבתו פקפקו בהן. לראיה, את דסק"ש קיבל תדמור בשווי של 50 מיליון דולר בלבד, והוא עזב אותה לאחר 14 שנים כחברת החזקות מובילה במשק הנסחרת בשווי של 1.4 מיליארד דולר.

את הטור הבא כתבתי על אודותיו לפני כמעט 15 שנים, והוא מובא כאן בשנית עם קיצורים הכרחיים:

מעולם לא היה דב תדמור חביבם של העיתונאים. המנכ"ל הוותיק של דיסקונט השקעות נמנע מלהתראיין עד יומו האחרון בתפקיד. כשכבר היה מטריח עצמו כדי לנזוף בכתב שטעה או סילף לטענתו את המציאות, היתה מסתיימת השיחה בטריקת טלפון מהדהדת.

דווקא עם פרישתו, זכה תדמור לעדנה תקשורתית כמוה לא ידע בעבר. לאחר 14 שנים בתפקיד, בהן לא פונק בלשון המעטה, קיבל תדמור הפורש מחמאות מלוא החופן בקשר עם זיהוי מוצלח במיוחד של השקעות בתחום התקשורת (סלקום ותבל), מכירת פעילותה הרפואית של אלסינט ברווח עצום, והפניית יתרות גדולות של מזומנים להשקעות בתחום הלוהט של מיזמי טכנולוגיה. גם התשואה שסיפק למשקיעים במניות דסק"ש, דיברה בעד עצמה.

לא פלא, אם כן, שלראיון הפרישה שלו ל"גלובס", שהתקיים במשרדי דסק"ש בסמטת בית השואבה בת"א, התייצב תדמור מפויס. מאוחר יותר התברר שהיתה לכך סיבה נוספת: מענק פרישה בעלות של יותר מ-20 מיליון שקל, כולל אופציה לרכישת מניות סלקום, לכשתונפק.

למרות ראשוניות הראיון שהעניק, סירב תדמור "לספק את הסחורה", כך לפחות זה נראה בשלהי פברואר 1999. הוא סירב להתייחס ליחסיו ארוכי השנים עם בעלי הבית ממשפחת רקנאטי, או לסגור חשבונות עם יריבים מרים כיצחק תשובה או משפחת ורטהיימר.

באותה פגישה, התייחס תדמור בביטול לעסקי העיתונות. לדבריו, במהלך שנותיו בדסק"ש הוצע לחברה להשתלב כבעל מניות בכל אחד מהעיתונים היוצאים לאור בישראל, אך משיקולי תשואה נדחו כולן. בהתייחס לעיתונות הכלכלית, לא הסתיר תדמור את הזלזול כלפי רמת הכתיבה. "קרא את האקונומיסט, זו עיתונות", ייעץ לי בחביבות אופיינית.

מודה, לא הקשבתי לעצתו של תדמור. ממילא, בשנים שחלפו מאז נראה היה כי הכתרים שנקשרו לראשו היו מוגזמים: השקעות התקשורת של דסק"ש כבר אינן מזהירות במיוחד (ע"ע תבל), שלא לדבר על אלה שבוצעו בחברות טכנולוגיה מתקדמת.

אבל אתמול התברר, כי בשקט בשקט הנחית תדמור את מכת חייו - רווח של 39 מיליון שקל. סכום אגדי שהניב לתדמור "תיווך" בעסקה בה רכש גד זאבי את מניותיה של כייבל אנד וויירלס בחברת בזק.

אם להאמין לעדותו במשטרה (במסגרת פרשת גד זאבי-בזק), סיפק לתדמור אחד מגליונות "אקונומיסט" של קיץ 1999 את המידע בדבר נכונותה של כייבל אנד וויירלס למכור את מניותיה בבזק, אותן מניות שבסופו של דבר נרכשו בידי זאבי.

לקרוא את עדותו של תדמור ולשפשף את העיניים: ללא בלעדיות מטעם המוכרת, וכשבאמתחתו מידע שהיה גלוי לעיני כל (למעט מי שאינו קורא את ה"אקונומיסט") הוא הצליח לגבות מזאבי שכר טרחה פנטסטי תמורת... מספר הטלפון של עו"ד מיכאל צלרמאייר, נציג כייבל אנד וויירלס בישראל.

מאוחר יותר, מימש תדמור אופציה ומכר לזאבי 5% ממניות בזק שנרכשו בעסקה, בעיתוי שהניב לו רווח מרשים. וכל זה יכול היה להיות שלי, לו רק הקשבתי לעצתו של דב.

■ פורסם לראשונה בדצמבר 2002. 

עוד כתבות

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה שלא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

מסמר נוסף בארון שלטון המנהלים? מה צפוי לפז בעידן הבעלות של זוהר לוי

בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט הפך השבוע לבעל המניות הגדול ברשת תחנות הדלק כשהגדיל את החזקותיו ל־16% וכבר מונה לדירקטור ● האם אנחנו בדרך לשידור חוזר של נוסח האחים אמיר?

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שהפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על־ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית ● מאודיטי נמסר: "הטענות שהועלו מבוססות על מידע שגוי ועל ספקולציות עוינות"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • בזק דיווחה כי המלחמה פגעה בתוצאותיה הכספיים אך הציגה גידול בהכנסות הליבה • אאורה הציגה דוח רבעוני חזק וגידול של 68% במכירת הדירות ● הרווח הנקי של ישראכרט גדל, אבל מה הוביל לירידה בהכנסות? ● מדור חדש

השקל מתחזק לשיא של חודשיים מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק מול הדולר ונסחר בשיא של חודשיים. אלו הסיבות

למרות שפע של כותרות עגומות, המטבע הישראלי רושם חודש של התחזקות על חשבון המטבעות האחרים ● הכלכלנים מסבירים שזה נובע בעיקר מהעליות בבורסות והצפי להורדת ריבית בארה"ב ● האם זה ישכנע את בנק ישראל להוריד את הריבית בשבוע הבא?

 

 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

מחיר למשתכן: חברה תקבל מחצית מהאגרות ששילמה

פס"ד של ביהמ"ש המחוזי קבע כי התוכנית הממשלתית נועדה לסיוע לשכבות סוציו־אקונומיות נמוכות

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם ● ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ ● וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי ● חדשות הנדל"ן 

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים. האם זה מסוכן?

נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

משכנתה / צילום: Shutterstock

מיתון? היקף המשכנתאות זינק ב-36% בחודש אפריל

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.9 מיליארד שקל - נמוך בכ-50% מהמשכנתאות שנלקחו ב-2021 וב-2022 אך גבוה מאלה שנלקחו באפריל 2023 ● מנגד, גובה המשכנתה הממוצעת באפריל 2024 נמוך מבאפריל 2023

יועמ''שית לממשלה, גלי בהרב מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

היועמ"שית ופרקליטות המדינה: לבית הדין הפלילי בהאג אין סמכות לדון בעניין ישראל

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ופרקליטות המדינה הוציאו הודעה לפיה החלטת בית הדין הפלילי בהאג "משוללת בסיס" ● בין היתר התבססה בהרה מיארה על העקרון הקובע כי אם למדינה יש מערכת משפט עצמאית המפקחת ומבררת תלונות על התנהלות המדינה - אין מקום לבירור בבית הדין הבינלאומי

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חנייה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים במשרד המשפטים ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר וברשויות מכהן תובע"

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

הוול סטריט ג'ורנל ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

רכב ''ת'מיס'' מתוצרת מילרם רובוטיקס / צילום: Shutterstock

רוסיה רצתה רכב אוטונומי למלחמה. אז היא גנבה אותו לאוקראינה

רוסיה הציעה פרס כספי ללוחמים שישיגו את הרכב הצבאי "ת'מיס" שבו משתמשת יריבתה ● הכלי שנלכד בולט בתחום הבלתי מאויש במלחמה ומשמש בין השאר לטיפול במוקשים ואיסוף מודיעין

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

מיקום הפרויקט המתוכנן באבן גבירול, ת''א / צילום: שירי דובר

חברות הנדל"ן נטשו פרויקט פינוי בינוי במרכז תל אביב. מה יעשו הדיירים?

לגלובס נודע כי אקרו נדל"ן ותדהר פרשו ממיזם ההתחדשות העירונית ברחוב אבן גבירול בצפון הישן בעיר ● הפרויקט, שכולל מאות דירות בשווי של 900 מיליון שקל, נפל בין הכיסאות לאורך שנים ולא יצא לפועל ● הסיבה, לטענת הדיירים: התנהלות לא מקצועית מצד העירייה

משלחת פצועי צה''ל למדריד / צילום: קובי סידי

תוכנית החירום של גוף האשראי החברתי עוגן מתרחבת

עוגן מציע הלוואות לעסקים קטנים בריבית פריים ● הפסיכולוגים של זיגמונד, משיקים סדנאות תמיכה ללוחמים לעיבוד חוויית הלחימה ● רשת פתאל אירחה במדריד משלחת של 17 חיילי צה"ל שנפצעו במהלך מלחמה ● ישראל מתגייסת