ר' עיריית הרצליה: "אסור לבנות באפולוניה ב-30 השנים הבאות"

בעוד שבמשרד האוצר חוגגים תוכנית לאלפי יחידות דיור במסלול מחיר למשתכן, חלק מראשי הערים מתנגדים לבנייה בשטחם ■ משה פדלון ל"גלובס": "אני קורא לממשלה להניח לאפולוניה"

אפולוניה / צילום: איל מיטראני
אפולוניה / צילום: איל מיטראני

בעוד שבממשלה חוגגים את תוכנית השר כחלון להצפת המדינה ביחידות דיור במסגרת מסלול מחיר למשתכן, ראשי ערים שהתוכניות נמצאות בשטחם, מביעים התנגדות.

"ב-30 השנים הקרובות אין לבנות יחידת דיור אחת במתחם אפולוניה", אמר היום (ה') ראש עיריית הרצליה משה פדלון בשיחה עם "גלובס". "בקרקע פעל לפני שנים מפעל תעש, וידוע שהקרקע מזוהמת. בבדיקות שעשינו לאחרונה לדגימת הקרקע נמצאו חומרים שהמעבדות בארץ לא מכירות, אז שלחנו את הבדיקות למעבדות בחו"ל. המדינה החליטה לעקוף את הוועדה המקומית והוועדה המחוזית ולקדם בותמ"ל תוכנית בנייה למגורים.

"מצד אחד אנחנו תומכים בתוכנית ובהגדלת היצע הדירות בעיר, מצד שני, מדובר בקרקע מזוהמת שהכי נכון יהיה לתת לה לנוח מכל הזיהום שרובץ בה ב-20-30 שנים הבאות. אני קורא לממשלה לממש את התוכנית במקום אחר בעיר ולהניח לאפולוניה".

במארס 2016 הודיע מינהל התכנון כי הותמ"ל, שמטרתה לקדם תוכניות בנייה למגורים בהליך מזורז, אישרה למתן תוקף את פרויקט אפולוניה בהרצליה. הפרויקט שאושר כולל הקמת שכונה בת 3,000 יחידות דיור בבניינים של עד 26 קומות ושטחי תעסוקה בהיקף של 50 אלף מ"ר ושלושה בתי מלון. זאת לצד גן לאומי, ושטחי ארכיאולוגיה פתוחים בשטח של 1,000 דונם במערב העיר.

חודשיים לפני כן, בינואר 2016, נחתם הסכם גג בין עיריית הרצליה למשרד האוצר ומשרד השיכון, במסגרתו סוכם כי בהרצליה ישווקו 8,000 דירות חדשות, כולן במסלול מחיר למשתכן, 3,000 מתוכן באפולוניה.

"אנחנו דורשים שלפני כל בנייה, יהיה תסקיר השפעה על הסביבה ויתבצע טיהור של הקרקע מגדר לגדר", הוסיף פדלון. "היקף ועומק הזיהום הוא גדול. אנחנו גם דורשים מהמתכננים, לקחת בחשבון את אתר העתיקות אפולוניה שנמצא גם הוא בשטח התוכנית, וגם על שמירה על ערכי הטבע במקום, כי מדובר בקרקע שיש בה גם גן לאומי וערכי טבע ייחודיים שאין באף מקום אחר בארץ וחשוב לשמור עליהם. התנגדנו לתוכנית, והותמ"ל דחתה את ההתנגדות שלנו. אם צריך נפנה גם לבית המשפט. נעמוד על כך שיהיה באופולניה טיהור מלא".

גם תושבים בהרצליה ומומחי טבע מתנגדים לתוכנית ולעצם הבנייה באפולוניה. ביום ראשון בערב מתוכננת מול בניין העירייה הפגנה של המתנגדים לתוכנית.

דרור בן עמי, מראשי המאבק, אמר כי "הקרקע באפולוניה מסוכנת לציבור. הפיתוח יכחיד את רצועת הטבע האחרונה בשרון. חובת המדינה והעירייה לשמר את הטבע לטובת כלל הציבור ולא לקדם מגדלי יוקרה למיעוט".