החגיגה הסתיימה? המשק צמח ב-1.2% בלבד ברבעון הראשון

הלמ"ס עדכנה מטה את נתוני צמיחת התמ"ג ב-0.2% ברבעון הראשון ■ הגורמים המרכזיים להאטה בצמיחה: ירידה של 1.7% בצריכה הפרטית ושל 3.4% בהשקעות בנכסים קבועים

המשק הישראלי צמח ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 1.2% בלבד, כך עולה מאומדן הצמיחה המעודכן שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר באומדן שני של הצמיחה לרבעון המתפרסם חודש לאחר הראשון שבו העריכה הלמ"ס את קצב הצמיחה ב-1.4%. נתוני הצמיחה המעודכנים לרבעונים הקודמים עומדים על 4.6% לרבעון הרביעי ו-4.1% לרבעון השלישי של 2016.  

נתוני הרבעון הראשון הושפעו מהירידה החדה (72.8% בחישוב שנתי) ברכישת כלי רכב. בלמ"ס מציינים היום כי בנטרול השפעת הירידה ביבוא כלי הרכב היה התוצר המקומי הגולמי עומד על 3.1%. ההוצאה על מוצרי צריכה אחרים כמו מקררים, מכונות כביסה ומזגנים עלתה ברבעון הראשון ב-5.7% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 21% בחישוב שנתי ברבעון הקודם.

בצמרת הכלכלית בירושלים יוכלו לשאוב עידוד מהעלייה החדה ביצוא הסחורות והשירותים, למרות התחזקות השקל במהלך הרבעון הראשון בכ-5% לעומת המטבעות הזרים.

השינויים העיקריים בין האומדנים הם ירידה של 50% בקצב הגידול של התוצר העסקי (0.3% בלבד באומדן השני לעומת 0.6% באומדן הראשון). מנגד נרשם בעדכון שיפור ביצוא (עלייה של 8.6% לעומת 8% ברבעון הראשון) ובהשקעות בנכסים קבועים שירדו ב-3.4% לעומת ירידה של 6% באומדן הראשון. יבוא הסחורות והשירותים צנח ברבעון הראשון ב-9.3% ההוצאה לצריכה פרטית ירדה ב-1.7% לעומת ירידה של 1.6% לפי האומדן הראשון. בנתוני ההוצאה לצריכה ציבורית חל שינוי מזערי עם עלייה של 2.5% לפי האומדן העדכני לעומת 2.6% בראשון.  

תחזיות הצמיחה למשק הישראלי לשנת 2017 של גופי המחקר הכלכליים בישראל ובחו"ל ממשיכות לעמוד על סביבות ה-3%. לדברי אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש "הנתונים לא משקפים את מצב הפעילות המלא של המשק אלא מושפעים מאירועים חד-פעמיים כמו יבוא כלי הרכב. אין כאן משהו שמחייב התייחסות של קובעי המדיניות או החזאים הכלכליים".  

נתוני הצמיחה המעודכנים לרבעון הראשון של 2017
 נתוני הצמיחה המעודכנים לרבעון הראשון של 2017