גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הביס יואב יצחק את עמוס שוקן

ניסיון ההשתקה לכאורה של העיתונאי יואב יצחק צריך להילמד בביה"ס לתקשורת

יואב יצחק, עמוס שוקן / צילומים: רוני שיצר, יוסי כהן
יואב יצחק, עמוס שוקן / צילומים: רוני שיצר, יוסי כהן

1. הסיפור שאני עומד לספר לכם צריך להילמד בכל בתי הספר לתקשורת בישראל. זהו סיפור שצריך להתנהל עליו דיון באמצעי התקשורת; זהו סיפור שהציבור חייב להכירו, כי הוא על מי שמנסה לשווק לציבור ערכים של חופש ביטוי ודמוקרטיה ומסמן את כל מי שלא מיישר קו איתו כפאשיסט, אנטי-דמוקרט ומי שדורס את חופש הביטוי.

זה סיפור על האירוע המשפטי של השנה בתחום התקשורת, על התנהלות מאוד כוחנית, מאוד יהירה, התנהגות שאינה מגלה סובלנות או סבלנות בריאה. זה הסיפור על עמוס שוקן, מו"ל "הארץ דה מרקר", שהתנהלותו נדונה פה כמה וכמה פעמים. הוא לא יסופר כנראה מחוץ לבמה הזאת, וכדי לגלות מדוע, עליכם לצלוח את המאמר הזה עד סופו.

2. תחילתו של הסיפור לפני כשנתיים, ביוני 2015. יואב יצחק - עיתונאי שקולו לא נשמע על-ידי הקליקה התקשורתית, למרות שהישגיו משאירים מאחור כל עיתונאי בישראל (פרשת ויצמן-סרוסי, פרשות אולמרט, המאבק בדוברת-שרם וקונצרן כלל ועוד) - מפרסם ידיעה בזו הלשון: "עו"ד רונאל פישר מסר: 'סחטתי את עמוס שוקן'".

בגוף הידיעה כותב יצחק כי פישר, שמשפטו מתנהל השנה, מסר לגורם מקורב כי הוא כפה גניזת תחקיר נגדו שהוכן בעיתון "הארץ", לאחר שנפגש עם בכיר מאוד בקבוצת שוקן ואיים עליו: אם תפרסמו נגדי את התחקיר, אדאג לפרסם בתקשורת מידע שיפיל את עמוס שוקן. פישר שוחח עם גורם מסוים לפני הפגישה ושיתף אותו בכוונתו להשתמש ב"נשק יום הדין" כדי לכפות את גניזת התחקיר. לאחר פגישת הסחיטה, נכתב בידיעה, מסר פישר לאותו גורם: המסר עבר. הם לא יפרסמו את התחקיר.

3. שוקן לא בזבז זמן. יומיים אחרי פרסום הידיעה הוא שלח מכתב מבא-כוחו, עו"ד זאב ליאוניד, ובו דרישה למחוק מן האתר ומן ארכיון האתר את הידיעה ולפרסם הודעת תיקון בגין הוצאת לשון הרע. יצחק, הבעלים של האתר "ניוז1", שכתב עד אז לא פעם ולא פעמיים דברי ביקורת על שוקן, סירב לעשות כן וכתב באמצעות עורך דינו יורם מושקט כי "בכל הכבוד, מר שוקן אינן חסין מביקורת ב'ניוז1', כולל באשר להתנהלותו הבעייתית מול עובדיו והתנהלות ביחס לשורה של פרשות ועניינים עסקיים בקבוצה".

יצחק הוסיף כי "אם וכאשר יהא צורך בכך, נעמוד בבית המשפט על בירור מעמיק ומקיף של כל הסוגיות הרלוונטיות לפרסומים האמורים, לרבות השימושים הבעייתיים ו/או הסחטניים שעושה שוקן במעמדו האישי ו/או העסקי".

שוקן לא הסתפק בתשובה הזו והגיש ביולי אותה שנה תביעת לשון הרע בסכום גבוה יחסית של חצי מיליון שקל נגד יצחק. יצחק הוא מו"ל עצמאי, דל באמצעים, וכולם רק יכולים לנחש מה היה עושה תשלום של מאות אלפי שקלים לפרנסתו.

יתרה מכך, התביעה הוגשה יומיים בלבד אחרי שאפרים ברכה, לשעבר ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, התאבד, וכל הקליקה התקשורתית התנפלה, די באכזריות, על יצחק והאשימה אותו למעשה במותו הטרגי. בראש להקת המבקרים עמד, בין היתר, רביב דרוקר. אליו הצטרפו ברוך קרא, שותפו להגשת תוכנית "המקור" בערוץ 10, אושרת קוטלר מערוץ 10, משה נוסבאום מערוץ 2 וגידי וייץ מ"הארץ".

לאחר מכן הוכח כי פרסומי יצחק היו נכונים, וכי ברכה התאבד ככל הנראה בעקבות החקירה נגדו. הארבעה, ואיתם רבים אחרים, לא טרחו להכות על חטא. ייתכן כי שוקן חש שיצחק פגיע באותו תקופה, ולכן יתקפל בעקבות האיום המשפטי. זה מוזר: ממאבקיו המשפטיים הרבים של יצחק, דווקא שוקן, מו"ל ותיק, היה צריך להבין שיצחק לא יתקפל בקלות מול איומיו המשפטיים.

4. לכאורה, עד כאן סיפור לגיטימי: שוקן, שחשב שהוציאו את דיבתו, מחפש את צדקתו בבית משפט. אבל מכאן ואילך הלגיטימיות משתבשת. באמצע אוגוסט הגיש שוקן לבית המשפט בקשה חריגה מאוד, במיוחד למי שמתהדר בכך שהוא ועיתונו הם אבירי חופש הביטוי והדמוקרטיה. הוא פנה לשופט תורן וביקש, לא פחות ולא יותר, לעכב זמנית את כתב ההגנה של יואב יצחק. הטיעונים של שוקן: כתב ההגנה יביא לפגיעה קשה בו מעבר לפגיעה מן הפרסום. טיעון די מוזר בהתחשב שהוא, כמו"ל, מאשר לפרסום לא מעט דברים פוגעניים על אנשים בשם זכות הציבור לדעת.

שוקן טען כי בכתב ההגנה של יצחק יעלו טענות שיהיה בהן "משום חדירה קשה לצנעת הפרט תוך פגיעה בפרטיות התובע ו/או בני משפחתו הקרובים", טענות אשר אין להם שום קשר לפרסום של יצחק. שוקן הכחיש בדרישתו מבית המשפט את טענותיו של יצחק על התנהלות של בכירי קבוצת "הארץ", הכחיש את הטענות על התנהלותו בשורה של פרשות ועניינים עסקיים בקבוצה, הכחיש את הטענות על התנהלותו מול עובדיו והכחיש את הטענות על השימוש הבעייתי ו/או הסחטני שהוא עושה לכאורה במעמדו האישי.

הדרישה של שוקן הייתה מוזרה מאוד: כמו"ל ותיק הוא יודע שכתבי הגנה ותביעה מכילים הכפשות ונהנים מהגנה משפטית. הרי עיתונו פרסם כתבי הגנה ותביעה כאלה למכביר. למה זה צריך להיעצר רק אצל שוקן? כי הוא שוקן?

5. השופט התורן החליט לאסור פרסום תוכנו של כתב ההגנה באופן זמני, אבל כתב ההגנה של יצחק לא פורסם מעולם. התיק הלך לגישור אצל עמוס גבריאלי, ואחרי כמעט שנתיים, ביום רביעי האחרון, הוגש לבית המשפט "הסדר" הגישור. למה הסדר במירכאות? משום שזה לא הסדר. זה ניצחון גורף ליצחק ותבוסה גורפת לשוקן. תבוסה גורפת למו"ל שהוא וכת מעריציו הפכה אותו לגורו חופש הביטוי וגורו הדמוקרטיה, והתבוסה הזו ממחישה עד כמה הוא רחוק שנות אור מהדימוי שהוא התאהב בו.

ראשית, יצחק לא מחק את הידיעה מאתרו, היא נותרה על כנה. שנית, הוא לא ישלם חצי מיליון שקל, אפילו לא אגורה. שלישית, בהסדר נכתב כי יצחק דוחה את טענותיו של שוקן כאילו פרסם ששוקן נסחט על-ידי פישר, ולכן נגנז התחקיר נגדו, וכי הידיעה הביאה את גרסתו של פישר, ולכן מלכתחילה לא היה מקום להגיש את התביעה.

לדברי שוקן, כך נכתב בהסכם הגישור, ההחלטה שלא לפרסם את התחקיר של פישר (למעשה הודאה שהוכן תחקיר ולא פורסם) התקבלה כי לא היה די בראיות שהיו בידי "הארץ" באותה עת, זמן רב לפני מעצרו של פישר, כדי לבסס את האמור בתחקיר, וזאת ללא כל מעורבות מצדו. תגובתו של שוקן צורפה לכתבה המקורית באתר "ניוז1".

6. השורה התחתונה: שוקן תבע חצי מיליון שקל, תיקון או הכחשה והסרת הפרסום. הוא לא קיבל דבר מדרישותיו. התגובה שמסר שוקן בהסדר הגישור לפרסום נעשתה בהתאם להזמנה הפתוחה שכתב יצחק בפרסום המקורי.

ועוד שורה תחתונה: נראה כי שוקן השתמש בכלי התביעה ככלי השתקה לרצף הביקורות שיצחק מותח עליו, השתמש בכוחו כמו"ל "הארץ", בעורכי דינו, וכל זאת כדי לגרום לעיתונאי דל באמצעים להתרושש. כך לא מתנהג מי שלכאורה משווק את עצמו ואת עיתונו כמגיני חופש הביטוי. וזה לא מפתיע: אלה שמייחסים לעצמם ליברליות, סובלנות ופתיחות ומלהגים על קדושת חופש הביטוי, הופכים את עורם ומתנהגים בכוחניות, בסגירות ובחוסר סובלנות כלפי אלה שלא חושבים כמוהם.

7. נחזור לפסקה הראשונה: למה הסיפור הזה לא יסופר בבתי הספר לתקשורת או בתקשורת עצמה? כי שוקן הוא ה"אתרוג" אצל רוב-רובה של קליקת התקשורת. רביב דרוקר כותב אצלו טור ולא יעז למתוח עליו מילת ביקורת, מה גם שהם חולקים די הרבה דעות. קרן נויבך? היא חלק מהמילייה שלו ושל עיתונאיו.

מו"ל נאור היה אמור להנחות את כתב התקשורת שלו ב"דה מרקר" לפרסם בהרחבה את "הסכם" הגישור ומשמעותו התקשורתית והציבורית. חיפשתי אזכור רחב להסכם, הן ביום שישי והן היום. זה לא קרה, וספק אם זה יקרה, לבד מאזכור שולי, משום ששוקן רחוק מלהיות מו"ל נאור. למעשה, ההתנהלות שלו לא שונה בהרבה מזו של נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", או של שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום".

גילוי נאות: ערוץ 10 הגיש נגד כותב שורות אלה תביעה אישית בהיקף של 200 אלף שקל בטענת לשון הרע, בעקבות מאמר שעסק בהלוואה שנטל הערוץ מהמדינה. כתב ההגנה טען מנגד כי מדובר בתביעת השתקה, והנושא הועבר לגישור. מאוחר יותר דרש הכותב להסיר מתוכנית "המקור" של רביב דרוקר, ברוך קרא ואיתי רום, ארבע שקופיות שהתייחסו אליו בכתבה על אליעזר פישמן, בטענה כי הן הוצאת דיבה ולשון הרע חמורה ביותר. שקופית אחת הוסרה לאחר שהתבררה כשגויה לחלוטין, ועניינן של שלוש השקופיות האחרות יועבר להליך הגישור.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"