סוללת עורכי הדין הגדולה שתגן על בכירי בזק ו-yes

עורך הדין שייצג את היועמ"ש ועורכת הדין שהצליחה לזכות את אולמרט בפרשת ראשונטורס, נשכרו כדי להגן על בכירי בזק ו-yes ■ החשודים לא חושפים בשלב זה את קו ההגנה שלהם, ואולם ל"גלובס" נודע כי במסגרת חקירותיהם הם נוקטים בכפירה מוחלטת בחשדות

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

אתמול (ד') פרסה רשות ניירות ערך לראשונה את החשדות כנגד המעורבים בפרשת בזק בפני בית המשפט - חשדות אשר נחשפו לראשונה בסדרת כתבות של כתב "גלובס" גדי פרץ, הנוגעים להתנהלות של נושאי משרה בכירים בחברת yes ובחברת בזק בקשר לעסקת רכישת yes על ידי בזק מחברת יורוקום - חברה פרטית בבעלות שאול אלוביץ' - בתמורה לכמיליארד שקל.

על פי החשד, אלוביץ' ושאר החשודים בתיק ביצעו פעולות מלאכותיות שונות בקשר לעסקה אשר השפיעו על דיווחיה של חברת בזק - פעולות שבוצעו לטובת אלוביץ' ובהנחייתו. החשודים לא חושפים בשלב זה את קו ההגנה שלהם, בין היתר מחשש לשיבוש הליכי חקירה, ואולם ל"גלובס" נודע כי במסגרת חקירותיהם הם נוקטים בכפירה מוחלטת בחשדות. קו ההגנה הזה ננקט לאור תפיסתם של חלק מהחשודים כי מדובר בחקירה "פשוטה" ולא מורכבת כלל אשר אמורה לברר שאלות עובדתיות שהתשובה להם היא "קרה" או "לא קרה".

תפיסתם זו מנוגדת לתמונה המצטיירת עד כה ולתפיסת חוקרי רשות ניירות ערך הסבורים כי מדובר בפרשה מורכבת, אשר התשתית העובדתית שלה נוגעת לקבוצה מסועפת של חברות, בהן חברות ציבוריות וחברות פרטיות, שיש להן קשר לפעולות ולמהלכים שנעשו בקשר לעסקת yes-בזק עם בעל השליטה אלוביץ'.

בין יתר החשדות יצטרכו חוקרי רשות ניירות ערך למצוא ראיות לכך שאלוביץ' עצמו נתן הוראות לדחיית אשראי לספקים על מנת לנפח את הערך של yes לפני מכירתה לבזק - עובדות אותן הוא מכחיש בחקירותיו. בפרשה חשוד גם מנהל הכספים של yes, מיכאל (מיקי) ניימן, אשר ככל הידוע קו ההגנה שלו בחקירותיו שונה משל יתר החשודים בפרשה - באשר אין מחלוקת עובדתית בין הרשות לבינו בנוגע לפעולות שביצע כסמנכ"ל החברה, אלא בשאלה האם כל הפעולות שביצע היו חוקיות והאם פעל לטובת החברה בלבד. ניימן טוען בחקירותיו כי לא היה מעורב כלל בנושא של עסקת בזק-יורוקום. לדבריו, הוא מנהל את פעילות הכספים השוטפת של החברה וכל הפעולות שביצע במסגרת זו תקינות, חוקיות ונעשו לטובת החברה.

מאחורי הדמויות המככבות בפרשת בזק - אלוביץ', איילון וניימן - עומדת סוללת עורכי דין שנבחרה בקפידה ואמורה לבנות את קו ההגנה שלהם, המבוסס כאמור על הכחשת החשדות נגדם. עורכי הדין בפרשה נמנים עם בכירי עורכי הדין בזירת עבירות הצווארון הלבן, אשר על שם חלקם רשומים זיכויים והישגים משמעותיים.

בין עורכי הדין הללו, עורכת הדין שייצגה את ראש הממשלה אהוד אולמרט, עורך הדין שייצג את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ועורך הדין שמייצג את מקורבו של קובי מימון, מוטי בן אריה, בפרשת השוחד לכאורה של השר חיים כץ.

מה אומרים עורכי הדין על החשדות

עו"ד ארז הראל, מייצג את מ' הכספים של yes מיקי ניימן

עו"ד ארז הראל (47), שותף וראש תחום צווארון לבן במשרד גורניצקי ושות', מהמשרדים הגדולים והמובילים בארץ. עו"ד הראל ייצג ומייצג בשורה ארוכה של פרשיות ותיקים מרכזיים בתחומי הצווארון הלבן על היבטיו השונים. כיום מייצג, בין היתר, את מוטי בן-ארי, מקורבו של המיליארדר קובי מימון, החשוד בביצוע עבירות מידע פנים ושוחד בפרשת השר חיים כץ; מייצג ביחד עם עו"ד פנחס רובין, ראש המשרד, את בנק ברקליס בחקירת עבירות מס שנערכה על ידי רשות המסים; ייצג את חברת הפניקס ואת היועמ"ש של החברה לשעבר, עו"ד אריה אריאלי, בפרשת עבירות המס של אבנר קופל.

עוד ייצג את חברת מליסרון, קבוצה-בת של עופר השקעות, בפרשת הרצת האג"ח; את חברת תעשיות המלח במסגרת השימועים שנערכו בפרשת הולילנד, אשר הובילו לסגירת התיק נגדה, וכן הביא במסגרת שימוע לסגירת התיק בעניינו של רו"ח זאב פלדמן, בפרשת עו"ד יעקב וינרוט.

זיכויים נוספים שנרשמו לזכותו הם זיכויו של עו"ד אסף טייבר בפרשת גד זאבי-מלם, וזיכויו איש העסקים מאיר דור לאחר שהואשם בעבירות מידע פנים.

עו"ד ארז הראל מסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לחקירות תלויות ועומדות. יש לאפשר לרשות החוקרת למצות את הליכי החקירה. כידוע, מרשנו כפר בחשדות ואנו מאמינים כי בסיומה של החקירה יתברר שלא נפל רבב בהתנהלותו".

עו"ד ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר מייצגים את בעל השליטה שאול אלוביץ'

את ה"חשוד המרכזי" בפרשה מייצגים עוה"ד ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, שני יוצאי פרקליטות הנמנים עם הסנגורים המובילים בזירת העבירות הכלכליות מזה שנים. עו"ד חן, אשר פרש מפרקליטות המדינה בשנת 2000, משמש מזה 17 שנה כסנגור פרטי בתחום עבירות הצווארון הלבן, ומעורב כמייצג במרבית הפרשיות הכלכלית בארץ בתחום עבירות ניירות הערך, הלבנת ההון, השחיתות הציבורית והמרמה.

בין היתר, שימש כסנגורו של היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, בחקירה שהתנהלה נגדו כאשר היה מזכיר הממשלה בפרשת אשכנזי; ייצג עם עו"ד ניר כהן ואמיר בן ארצי את רועי ורמוס בפרשת פסגות; את מאפיית דגנית בפרשת קרטל הלחם; ואת הח"כ לשעבר, רו"ח אביגדור יצחקי, בפרשת הסדר המס הכוזב, שם הוא זוכה זיכוי מלא מכל העבירות שיוחסו לו. עוד ייצג, יחד עם עו"ד ירון קוסטליץ, את את היזם שאול לגזיאל בפרשת השוחד של צבי בר.

כיום הוא מייצג, בין היתר, את הקבלן גבי מגנזי בפרשת החשד לתיאום המחירים במכרזים בעיריית שוהם; את דורון ברבי החשוד בשותפות במערך בינלאומי להברחה, מכירה והפצה בינלאומי של תרופות מרשם, תוך העלמות מס והלבנת הון ועוד.

עו"ד מיכל רוזן-עוזר פרשה מהפרקליטות ב-2012 ופתחה משרד בוטיק המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות צווארון לבן. ב-2013 חברה כשותפה למשרדו של ז'ק חן. ב-10 שנות עבודתה בפרקליטות, רוזן-עוזר הובילה בהצלחה את התביעה בתיקי צווארון לבן מורכבים, בהם: תיק רשות המסים, תיק הפנסיה הגרמנית (פרשת ישראל פרי) ופרשת החניונים.

כיום, היא מייצגת, בין היתר, את איש העסקים ויו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, בערעור לבית המשפט העליון על הרשעתו ועל עונשי המאסר והקנס הכבדים שנגזרו עליו בפרשת אי.די.בי.

עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר מסרו בתגובה: "מר אלוביץ' אדם עתיר זכויות, מסייע לרשות ניירות ערך בחקירה ככל שנדרש. הוא דוחה בתוקף את כל החשדות ומשוכנע שבסיומה של חקירה ממצה ויסודית אכן יתברר שלא נפל כל דופי במעשיו. בשל מגבלות החקירה איננו יכולים לצערנו להתייחס לדברים מעבר לכך, ולא נותר אלא להתאזר בסבלנות עד אשר יתבהרו".

עו"ד נוית נגב, מייצגת את מנכ"ל yes רון אילון

עו"ד נוית נגב, העומדת בראש משרד שינמן-נגב-ניב, נמנית על הסנגורים המובילים בארץ בתחום העבירות הכלכליות, ושמה מופיע במרבית התיקים הדרמטיים שנדונים בבתי המשפט בשנים האחרונות. נגב החלה את דרכה המקצועית כבת טיפוחיו של הסנגור הבכיר עו"ד דן שינמן, אך מהר מאוד הפכה לשם-דבר בתחום הצווארון הלבן.

בין היתר, חתומה עו"ד נגב על הסרת עננת 6 שנות המאסר מאחורי סורג ובריח מעל ראשו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת הולילנד (יחד עם שותפתה איריס ניב-סבאג). נגב ייצגה את אולמרט גם במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת ראשונטורס, שם הואשם כי הוא קיבל מהמדינה ומגופים ציבוריים מימון כפול ומשולש של כ-90 אלף דולר לנסיעותיו לחו"ל. על אף שהתיק נחשב למבוסס ביותר לכאורה, מבין פרשות כתבי האישום נגד אולמרט, הוא הסתיים בזיכויו.

עוד חתומה נגב (וניב-סבג יחד איתה) על זיכויו הגורף של גד זאבי בתיק פרשת בזק לאחר 11 שנות משפט, וכן על זיכויו בפרשת מלם. גם זיכויו של מנכ"ל מליסרון לשעבר ועופר השקעות, אבי לוי, שזוכה מחמת הספק מכל העבירות שיוחסו לו בפרשת הרצת האג"ח של חברת מליסרון, רשום על שמה; וכן זיכויו של היזם משה מילר, לשעבר מבעלי רמדיה, שזוכה באופן מלא מהאישומים נגדו בפרשת גרימת מותם של הפעוטות שצרכו מזון תינוקות צמחי של החברה.

זיכוי דרמטי נוסף שעליו חתומה נגב (יחד עם שורת עורכי דין בכירים, ולצד שותפתה עו"ד ניב-סבאג), הוא זיכויו המלא של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט מהאישום כי נתן שוחד בדמות ייצוג משפטי בשכר טרחה נמוך לפקיד השומה רו"ח שוקי ויטה, תמורת טיפול מיטיב בלקוחותיו עתירי הממון של וינרוט.

בין היתר, מייצגות השתיים את דוד אדרי, לשעבר מבכירי פסגות, הממתין להכרעת דינו בפרשת פסגות, במסגרתה הואשם בביצוע מניפולציות באגרות חוב בתיק הנוסטרו של החברה. בנוסף מייצגות איריס ניב סבאג ונגב את איש שוק ההון, איתי שטרום, שהורשע בפרשת הרצת המניות באי.די.בי יחד עם איש העסקים נוחי דנקנר, וערער לעליון הן על הרשעתו והן על העונש שנגזר עליו.

עו"ד נגב מסרה: "רון אילון לא עבר כל עבירה. הוא פעל בתפקידו כמנכ"ל באופן נכון וראוי. אילון מכחיש את החשדות ומציג את עמדתו לחוקרים".