לחקור מוסדיים, לא רק בנקאים

לצאת מהשבלונה בעקבות פשיטת הרגל של פישמן

אז ועדת החקירה הפרלמנטרית בעקבות קריסת פישמן יצאה לדרך, וטוב שיצאה לדרך, אף שמסכויותיה הממשיות עדיין לא ברורות, וטוב שהיא הרחיבה את גבולותיה לאשראי ללווים גדולים. וכדי שחברי הוועדה ייצאו מהתפיסה השבלונית שהמחלה הזו שייכת רק לבנקים ולבנקאים, הכנתי בשבילם טבלה שמרכזת את הסדרי החוב הגדולים בשוקי האג"ח - שם האחריות היא של הגופים המוסדיים, שמשום מה חמקו מכל הדיון הציבורי הזה על תספורות ומחיקות. ובכן, שם המצב גרוע עוד יותר, המחיקות מגרדות את ה-10 מיליארד שקל והיד עוד נטויה (אגב, זה כמעט לא משפיע על התשואות וזה ממש לא פוגע קשות בפנסיה, בניגוד לכל הסיסמאות ושטף הפופוליזם. למרות הכול, מדובר בטיפה בים ה-1.5 טריליון שקל שמנוהלים ע"י המוסדיים. הסיפור הוא ערכי, בעיקר ערכי).

אז לתשומת לב חברות הכנסת איילת נחמיאס ורבין וזהבה גלאון: אם החלטתם לחקור, אז עד הסוף - גם את הגופים המוסדיים.

 

ויש עוד דבר קטן: מה עם בירור האמת על מחיקות וגלגולי חוב לכלי תקשורת? למשל, בנק לאומי מחק 150 מיליון שקל לערוץ 10 בזמנו; קבוצת "הארץ דה-מרקר" קיבלה אשראי בנקאי נדיב משני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, והגיעה לחוב פיננסי אדיר של 400 מיליון שקל בשנת 2005, דבר שהעמיד אותה על סף פשיטת רגל. מה בדיוק קרה עם החוב הזה?

אם זהבה גלאון מדברת על הון-שלטון-עיתון, אז כדאי שתחקור מה קרה עם האשראי בשני כלי התקשורת החביבים עליה. או שמא החביבות תמנע זאת ממנה?

הסדרי חוב מוסדיים-טבלה
 הסדרי חוב מוסדיים-טבלה

eli@globes.co.il