שטייניץ: תחנות כוח קונות היום יחידת חום ב-4 עד 5 דולר

שר האנרגיה אמר הבוקר בוועידת האנרגיה כי ההצלחה של מתווה הגז גדולה מהצפוי ■ "כל מה שמתווה הגז היה, נועד לחלץ להתניע ולקדם תהליכים"

יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור
יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור

שר האנרגיה יובל שטייניץ פתח הבוקר את ועידת האנרגיה והכלכלה המתקיימת במרכז הכנסים ליד נתב"ג. זוהי הפעם השלישית שהוועידה מתקיימת, כיוזמה משותפת של משרד האנרגיה, התאחדות התעשיינים, פורום יצרני החשמל הפרטי מגז טבעי, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל ואיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז.

"זאת היתה השנה הכי דרמטית בתולדות משק האנרגיה הישראלי" אמר שטייניץ בפתח דבריו. "הדבר הכי חשוב, שמשפיע על כל השאר, זאת ההצלחה הגדולה מהצפוי של מתווה הגז. כל מה שמתווה הגז נועד לחלץ, להתניע ולקדם קודם. סוף סוף, 7 שנים מאז שהתגלה, שדה לוויתן, אוצר הטבע הגדול אי פעם שנמצא במדינת ישראל, נמצא בפיתוח מואץ.

"ביוסטון טקסס נבנית אסדת הגז, ובשדה הגז לוויתן אוניית קידוח מהגדולות העולם קודחת את הבארות. כריש תנין נמכר לפני לוחות הזמנים והמונופול אכן התחיל להתפרק. היום זה כבר לא רק נובל אנרג'י ותשובה שמוכרים גז, אלא גם אנרג'יאן היוונית שקנתה את כריש תנין, וכבר רואים שתהליך הפירוק של המונופול החל. לפני שנה היתה קבוצה אחת, היום שתיים, ובעתיד שלוש ואני מקווה יותר.

"המחירים של החוזים החדשים החלו לרדת, אנחנו שומעים שהיום תחנות כוח כבר קונות במחיר של בין 5 ל-4 דולר ליחידות חום, ורק החלה התחרות. השנה, לראשונה, מעל 60% מהחשמל ייוצר בגז טבעי ולא בפחם, מזוט או סולר, ומבחינת כמות הפחם שאנחנו שורפים לייצור חשמל, היום אנחנו משתמשים בחצי ממה ששרפנו לפני שנתיים-שלוש. לזה כבר יש השפעה אדירה על איכות האוויר.

"תוך כדי זה אנחנו פועלים למצות את הפוטנציאל ולחפש עוד גז במים הכלכליים של מדינת ישראל" הוסיף שטייניץ. "בשבוע שעבר הודעתי שאנחנו מאריכים את המכרז עד חודש נובמבר, וראיתי שהיו תגובות של שמחה לאיד שאני לא מבין. מישהו חושב שהוא היה עושה את המכרז הזה טוב יותר? אנחנו נאבקים ואני משוכנע שגם נצליח להביא לכאן חברות בינלאומיות נוספות. אמרתי שאני מעוניין שיהיו לפחות 3 או 4 חברות משמעותיות שישתתפו, וכדי להבטיח את זה הארכנו - גם לפי בקשה ישירה מחברה בינלאומית גדולה, ובעקיפין מחברה נוספת".

מחוץ לאולם הכנס מתקיימת הבוקר הפגנה רועשת בת 20-30 משתתפים מטעם הפורום להגנת הסביבה זכרון יעקב, הפועל נגד אחסון קונדנסנט סמוך לתחנת הכוח חגית, בטענה שמדובר בחומר נדיף ומסרטן. אולי על רקע זה הקדיש שטייניץ את סיום דבריו לאיכות הסביבה ובריאות הציבור.

"משרד האנרגיה השתנה בתקופה האחרונה מבחינת הערכים הבסיסיים שלו. נושא בריאות הציבור היה שייך בעבר למשרד הבריאות, ואיכות הסביבה למשרד להגנת הסביבה. שיניתי את הערכים הבסיסיים של משרד האנרגיה, והם מוגדרים מחדש, רשמית - ביטחון אנרגטי תוך דאגה לבריאות הציבור. אנחנו לא מתעלמים או משאירים למשרדים אחרים את בריאות הציבור.

"אני אומר כאן חד משמעית: מכל הדלקים שבעולם, הדלק הכי נקי וידידותי לסביבה הוא הגז הטבעי. בכל העולם הנאור, ב-10-20 השנים האחרונות, בכל מקום שהתאפשר היה מאמץ להחליף את הפחם, המזוט והסולר בגז טבעי. נכון, גם הגז הטבעי צריך תשתיות, אסדות, צנרת, מערכת לטיפול והזרמת הקונדנסנט, תחנות כוח וטורבינות, אבל הטעות הכי גדולה שאנחנו יכולים לעולל לעצמנו היא לוותר או לעכב את התהליך של המעבר מפחם לגז טבעי בייצור החשמל, והמעבר ממזוט וסולר לגז טבעי במפעלי התעשייה במדינה. אין טעות גדולה מזאת".