פרשת השחיתות בתע"א: שר הרווחה חיים כץ נחקר באזהרה

החשד המרכזי נגד כץ הוא כי היה מעורב בהטיית מכרזים של ספקי התעשייה האווירית והתפקדות לליכוד תמורת שוחד

ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

שר הרווחה חיים כץ נחקר היום (ה') באזהרה כחשוד בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית. כץ הגיע לחדרי החקירה של יחידת להב 433 של המשטרה בלוד ונחקר במשך שעות ארוכות, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אישר לחקור אותו.

החשד המרכזי נגד כץ הוא כי היה מעורב בהטיית מכרזים של ספקים של תע"א והתפקדות לליכוד תמורת שוחד. הפרשה, המכונה "פרשת 630", כוללת מספר רב של מעורבים ברבדים רבים של התעשייה האווירית, בהם בכירים, חברי ועד, דירקטורים, מנהלים, זוטרים, שומרי-סף, יועצים וספקים.

אחד החשדות נגד אנשי התעשייה האווירית - שהבכיר שבהם שנחקר, פרט לשר כץ, הוא חבר דירקטוריון החברה, תא"ל במיל' אמל אסעד - הוא שהם קיבלו שוחד וטובות הנאה מחברות פרטיות שהעניקו שירותים לתע"א (ספקים שלה), ובתמורה קידמו אנשיה את האינטרסים של החברות הללו. זאת, בין היתר, באמצעות סיוע לספקים לזכות במכרזים של תע"א. הספקים עצמם חשודים במתן שוחד וטובות הנאה ובעבירות נוספות. אסעד חשוד כי פעל לקידום אינטרסים של חברת דרוזנט מעוספיה שהיה בעל זיקה אליה. הוא מכחיש את המיוחס לו.

חשדות נוספים שנחקרים בפרשת נוגעים לסחיטה באיומים של עובדי תע"א להצביע בבחירות לוועד העובדים בעד מועמדים של הוועד ולהתפקד לליכוד ולהצביע בבחירות המקדימות במפלגה, על-מנת להבטיח את מקומו של חיים כץ ברשימת הליכוד לכנסת.

על-פי החשד, חברי הוועד איימו על עובדים שאם לא יתפקדו לליכוד ויצביעו בבחירות המקדימות או לא יצביעו למועמדים של הוועד בבחירות, קידומם ותנאי העסקתם ייפגעו. אחד מחברי הוועד החשודים הוא אלי כהן, עובד מפעל אביזרים, חבר ועד דומיננטי מאוד ומקורב לשר כץ.

חשוד נוסף הוא יאיר כץ, בנו של השר, שהיה יו"ר ועד העובדים בתע"א. כץ הבן חשוד בסחיטה באיומים ותיווך לשוחד.

 

ב-1 ביוני נשמעה בבית המשפט המחוזי בלוד עדות מוקדמת של איילה בסיל, בת זוג של עובד התעשייה האווירית גיורא בסיל, הטוענת כי בעלה אוים על-ידי אלי כהן. על-פי החשד, הבעל אוים על-ידי כהן בפגיעה בקידומו בעבודה אם לא יגיע להצביע בבחירות לוועד העובדים בתע"א. עדותה המוקדמת של בסיל נגעה לאירוע שבו על-פי החשד אוים בן זוגה על-ידי כהן, בעת שהיא עברה טיפולים כימותרפיים, והיא נערכת בשלב זה בשל מצבה הרפואי.

לטענת העדה, בעלה נדרש על-ידי אנשי הוועד להגיע להצביע בבחירות, למרות שהתלווה אליה לטיפול הכימותרפי. הבעל התחנן והסביר לאנשי הוועד שהוא חייב להישאר איתה, כי אסור לה להיות לבד בזמן ואחרי הטיפול, אך למרות זאת הופעל עליו לחץ כבד להגיע, עד שהם הפסיקו את הטיפול הכימותרפי באמצע והלכו להצביע.