מתקפת סייבר על מערכת הבריאות: כמה בתי חולים נפגעו

כמה בתי חולים ברחבי הארץ, בהם הדסה עין-כרם, הדסה הר הצופים בירושלים ופוריה שבטבריה - דיווחו כי מחשביהם נפרצו במהלך הלילה ■ מחלקת המחשוב של משרד הבריאות הצליחה להדוף את המתקפה בשיתוף עם הרשות הלאומית להגנת הסייבר

כך תגנו על עצמכם מפני התקפת סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כך תגנו על עצמכם מפני התקפת סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מתקפת סייבר פקדה אמש (ד') את מחשבי מערכת הבריאות בישראל. מחשביהם של כמה בתי חולים, בהם הדסה עין-כרם והדסה הר הצופים בירושלים, פוריה שבטבריה - נפרצו. זמן קצר לאחר שהחלה המתקפה מחלקת המחשוב של משרד הבריאות החלה להדוף את הפריצה בשיתוף עם הרשות הלאומית ללוחמה בסייבר.

מהרשות הלאומית ללוחמה בסייבר נמסר כי "במהלך הלילה היו ניסיונות לתקוף מספר בתי חולים. כמה מחשבים בכמה בתי חולים נדבקו וטופלו מיידית ולא נגרם כל נזק. האירוע נעצר אצל אנשי אבטחת המידע בארגונים יחד עם הרשות להגנת הסייבר ונמצא במעקב וטיפול צמוד. בתי החולים ברציפות תפקודית, לא נגרם נזק ולא נפגע תפקודם של בתי החולים".

שלשום (ג'), שורת חברות ברחבי אירופה וארצות-הברית נפגעו במתקפת סייבר נרחבת, שכוללת בקשת כופר מצד ההאקרים - בדומה למתקפה שאירעה בחודש שעבר, שבה נעשה שימוש בתכנת הכופר WannaCry. מהרשות הישראלית הלאומית להגנת הסייבר נמסר כי היא "לומדת ומנתחת את פרטי מתקפת הכופרה הנרחבת באירופה".

מומחים בחברות רבות זיהו את תכנת הכופר שבה נעשה שימוש היום כ-Petya, שמונעת ממחשבים לפעול באמצעות קידוד הכוננים הקשיחים שלהם ודורשת כסף תמורת סיסמה שתאפשר את פתיחתם. המומחים סבורים כי המתקפה ניצלה פעם נוספת את כלי הפריצה של הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי, NSA, שהודלף ל"ויקיליקס".

בחודש שעבר שירותי הבריאות הלאומיים של בריטניה ניזוקו ב מתקפת סייבר נרחבת. בעיתון הבריטי "גרדיאן" דווח כי הנוזקה חדרה למערכות נתוני מטופלים ורישום תורים וחסמה אותן, וכך גם קווי טלפון וחשבונות דואר אלקטרוני הקשורים ל-NHS.

במתקפה הושבתו ארגונים נוספים בבריטניה, איטליה, ספרד, פורטוגל, רוסיה, אוקראינה, ארצות-הברית =, טייוואן ומדינות נוספות. המתקפה, שהתמקדה תחילה ב-11 מדינות באירופה, התרחבה לאחר מכן ל-74 מדינות ברחבי העולם.