הופכת צד: סוני משיקה מפעל חדש לייצור תקליטי ויניל ביפן

על רקע הביקוש הגובר לתקליטים השחורים חוזר לייבל המוזיקה הגלובלי לייצרם במפעל חדש שישיק ב-2018 ביפן, לאחר הפסקה של 3 עשורים כמעט

תקליט ויניל / צילום: כפיר זיו
תקליט ויניל / צילום: כפיר זיו

סוני מיוזיק עוברת אל המחט כאמצעי להפקת המוזיקה שהיא מייצרת, על רקע המשך העלייה בביקוש לתקליטי ויניל באסיה.

החל מתחילת 2018 יחזור לייבל התקליטים הגלובלי לייצור ויניל במפעל של החברה בטוקיו. השקת המפעל מסמנת 3 עשורים כמעט מאז שהזרוע היפנית של החברה חדלה מייצור תקליט הפלסטיק השחור ב-1989, כדי להחליפו בתקליטור שצבר אז פופולריות רבה.

במהלך ההפוגה זהו בייצור נאלצו מפעלי ויניל רבים להיסגר, היות שעידן התקליטים הפיזיים הגדולים, כך נראה, הסתיים, על רקע מהפכה טכנולוגית. עם זאת, הקלאסיקה הישנה הזו חוותה מאז עלייה מחודשת בפופולריות, ולפי דלויט, היא עומדת להפוך לתעשייה של 1 מיליארד דולר בשנים הקרובות.  

מאז 2010 עלו מכירות תקליטי הוויניל כמעט פי שמונה, מ-105 אלף ל-799 אלף ב-2016, כך לפי הרקורדינג אינדסטרי אסושיאיישן ביפן. באותה תקופה צנחו מכירות התקליטורים ביפן בכ-25%. באותו זמן, נתונים מהרקורדינג אינדסטרי אסושיאיישן אוף אמריקה (RIAA) בארה"ב מצביעים על צמיחה בהכנסות מתקליטים מ-88.9 מיליון דולר ב-2010 ל-429.7 מיליון דולר ב-2016. 

המפעל החדש של סוני יהיה המפעל השני הפעיל של ויניל באזור, לצדו של Toyokasei, ובסוני מקווים שהדבר יאפשר לו לענות על הביקוש מצד הצרכנים. 

"כמענה לביקוש לייצור, נתרום להתרחבות ההקלטה האנלוגית (ויניל), ולשוק המוזיקה בכללותו", הודיעה החברה בהודעה לעיתונות.

לאחרונה העצימה סוני את הפעילות בתחומים החזקים מסורתית שלה, כמו אודיו וגיימינג, ובמקביל ניסתה להפוך כמה מהמוצרים המאתגרים יותר שלה לרווחיים, למשל חטיבת הטלפונים הניידים שלה. 

בחברה צופים כי בתחילה התקליטים שייוצרו יהיו חידושים של הוצאות יפניות ישנות, שיימכרו בעיקר בתוך יפן, אם כי ייוצרו גם כמה תקליטים חדשים יותר.