קרן פורטיסימו רוכשת את טוטנאור המשפחתית ב-100 מיליון ד'

החברה הוותיקה הוקמה בשנת 1950, והיא מתמחה בייצור מערכות סטריליזציה למעבדות, בתי חולים וקליניקות רפואיות

קרן פורטיסימו הישראלית חתמה על הסכם לרכישת 100% מחברת ציוד הסטריליזציה טוטנאור תמורת 100 מיליון דולר. פורטיסימו, אשר מנוהלת על ידי יובל כהן, היא קרן פרייבט אקוויטי אשר גייסה עד היום 4 קרנות בהיקף כולל של כמיליארד דולר.

טוטנאור היא מובילה עולמית בתחום מערכות הסטריליזציה למעבדות, בתי חולים וקליניקות רפואיות. החברה מגלגלת מחזור שמוערך בעשרות מיליוני דולרים רבים בשנה, והיא משווקת את מוצריה במדינות רבות בעולם, בעיקר דרך מפיצים ותיקים וקבועים.

החברה הוקמה על ידי זאב טוטנאור ב-1950, נוהלה ברוב שנות קיומה על ידי בנו יהושע טוטנאור, ובשנים האחרונות על ידי הנכד רן טוטנאור. האחרון הוא גם האחראי לפיתוח פעילותה של החברה בארה"ב בשנות ה-80 וה-90, שהפכה את השם טוטנאור למותג בינלאומי מוביל.

החברה הונפקה בבורסה בתל אביב בשנת 1993 ונסחרה בה במשך 16 שנה. בדו"ח השנתי האחרון שלה עמדו ההכנסות על 213 מיליון שקל והרווח הסתכם ב-7.6 מיליון שקל. 95% מההכנסות באותה שנה הגיעו מייצוא.

טוטנאור סבלה ב-2009 מהמשבר הכלכלי בארה"ב ובמדינות נוספות שרכשו את הציוד ממנה בדולרים, שערכם מול השקל ירד. כמו כן סבלה מירידה בקצב החלפת ציוד על ידי בתי החולים בשווקים שנפגעו מן המשבר. ב-2009 המשפחה ביצעה הצעת רכש למניות הציבור בחברה והיא חזרה להיות פרטית. הצעת הרכש בוצעה לפי שווי של 166 מיליון שקל (כ-43 מיליון דולר לפי שער הדולר דאז), פרמיה של כ-46% על שווי החברה בבורסה באותו הזמן. כיום, בעת המכירה, החברה בבעלות מלאה של המשפחה (רן טוטנאור, אמו חווה ואחיותיו ליאור ושירלי).

לאחר מותו של יהושע ב-2011 החל דור הילדים לחפש קונה לחברה, והיו מספר מתעניינים, עד שפורטיסימו הסכימה לשלם את הסכום המתאים.

מבחינת פורטיסימו מדובר בהתאמה טובה לאופי הפעילות של הקרן: טוטנאור היא כאמור חברה בעלת מותג חזק בתחום מוצרי הסטריליזציה הרפואיים (שיכולים לנוע ממעקר קטן בגודל של מיקרוגל ועד מעקר בגודל חדר שלם המחולק מגשים-מגשים ומתאים לחיטוי של ציוד רפואי של בית חולים שלם, לרוב באמצעות קיטור). מאידך, החברה פעלה לאורך השנים בשמרנות יחסית המתאימה לעסק תעשייתי משפחתי. זאת, לאחר שב-1993 ניסתה לרכוש רשת מוצרי חשמל בארה"ב, ונכשלה. לאחר מכן העדיפה החברה לדבוק בתחומי הליבה שלה, הסטריליזטורים.

התחום הזה הניב לה צמיחה חד-ספרתית מתמשכת לאורך השנים (בניכוי שנות המשבר) שכן הצורך בעיקור מכשור רפואי בעולם רק הלך וגדל, אולם החברה לא התרחבה משמעותית מבחינת קו המוצרים שלה, לא ביצעה רכישות ולא התחדשה מאוד ברמה הטכנולוגית.

פורטיסימו עשויה להוביל אותה בדרך של התרחבות גיאוגרפית, התרחבות למוצרים חדשים וחדשנות מוצרית ואולי אף רכישות. רוויחיות החברה עלולה להיפגע בתקופה כזו (לצורך עלייה בהמשך), ולכן כדאי לה להיות בשלב זה לא בורסאית, אך גם לא משפחתית.

פורטיסימו היא אחת הקרנות הפרטיות המובילות בישראל. היא משקיעה בחברות תעשיה, לרוב חברות מוצרים ולא שירותים, מתחומים רבים ושונים, ונעה בין החזקות של עשרות אחוזים לאחזקה מלאה.

בין היתר השקיעה הקרן בקאדנט (חברת הרפואה הדנטלית שנמכרה ל-Align ב-190 מיליון דולר), קורנית דיגיטל (בה מימשה פורטיסימו 200 מיליון דולר מהשקעה של 19 מיליון דולר ועדיין מחזיקה מניות המוערכות ב-70 מיליון דולר), רדוויו, טליט, סודהסטרים, פיניציה, אפימילק, אוריג'ן זרעים, פריוריטי, מוטוראד ואחרות. השותפים בקרן, מלבד השותף המנהל יובל כהן, הם אלי בלט, שמוליק בראשי, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן.